آذرقلم: یکی از شهروندان اهری با ارسال نامه ای به فرماندار این شهرستان از وضعیت نابسامان سواری های بین شهری این شهرستان گلایه کرده است.
به گزارش آذرقلم، متن کامل این نامه که به تحریریه آذرقلم ارسال شده به این شرح است:
جناب آقای زاهد محمودی، فرماندار محترم شهرستان اهر
باسلام و احترام؛
چنانکه استحضار داریـد، سـواری های بین شهـری در خط اهر – تبریز و بالعکس که یکی از خط های حادثه خیز استان می باشد و دلیل آن هم به زعم اغلب کارشناسان، بیشتر عامل انسانی است تا عامل جاده ای، به دو شکل قانونی که مشخصه یکی از آنها، رنگ زردشان است و تعدادشان بین 95 تا 100 دستگاه می باشدو در جایگاه مشخصی هم در شهرستان اهر و هم در تبریز و با رعایت نوبت و با صدور صورت وضعیت،مسافرکشیمی کنند و دیگری، سواری های اصطلاحاً شخصی که بیش از دوبرابر تعداد سواری های قانونی می باشند و در برخی مواقع، به 300 دستگاه هم می رسند و جایگاه به خصوصی هم ندارند و در اهر بیشتر، در چای کنار و میدان فرمانداری و در تبریز در نقاط مختلف دروازه و حداقل در سه مکان نزدیک به هم و به صورت پراکنده، اقدام به مسافرکشی می کنند، وجود دارند. موضوع مورد طرح، این است که در چندساله اخیر،هیچ نظارتی از مبادی مربوط،بر نرخ کرایه سواری های چه رسمی و چه غیررسمی و همچنین افزایش بی رویه تعداد آنها نشده و در سایه این عدم نظارت ها از سوی مبادی قانونی،فرصتی پیش آمده برای سوء استفاده و متأسفانه، رانندگان نیز هرطوری که خواسته اند، تاخته اند و حتی در مقاطع مختلف زمانی در سال های اخیر، برچسب های خودنوشته ای را نیز بدون استناد به مقررات جاری و بدون هرگونه هماهنگی با مبادی قانونی، چاپ و داخل ماشین خود چسبانده و مسافران را ملزم به پرداخت کرایه تعیین شده از سوی خود کرده اند و البته گاهی پای آن، دو شماره صوری هم نوشته اند که مربوط به خود رانندگان بوده است! و تأکید کرده اند که در صورت ابهام و عندالزوم، تماس بگیرید!! تا اینچنین افرادی از داخل خودشان صحت و سقم این مبالغ کرایه ها را تأیید کنند.
اخیراً، وقتی نحوه قیمت گذاری را از تنی چند از رانندگان سواری های غیرقانونی سؤال کردم، جواب غیرمنتظره ای شنیدم که در شأن شهرستان اهر نمی باشد؛ می گفتند: ما جمع شده ایم و فحش خواهر،مادر و ناموسی گذاشته ایم تا همه مان، قیمت مصوبی را که خودمان در دروازه تصمیم گرفته ایم! رعایت کنیم. عدم اشتغالزایی مؤثر در شهرستان اهر که مسبوق به سابقه بودهو دلایل متعددی هم دارد و یکی از عمده دلیل آن نیز، ناتوانی در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی می باشد، اهر را جزو یکی از شهرستان هاییکه بالاترین نرخ بی کاری را در استان دارد، قرار داده؛ طوری که نرخ بیکاری در اهر، از میانگین استانی آن نیز بالاتر است و همه عوامل دخیل،باعث گرایش خیلی از جوانان بیکار و حتی بازنشستگان و… به این شغل به ظاهر ساده و بی دردسر اما در عین حال، حادثه ساز شده که باعث فربگی روزافزون ناوگان سواری های شخصینیز گردیده و هر روز، بر تعداد رانندگانی که احراز هویت نشده اند و سابقه رانندگی هم ندارند و چه بسا، صلاحیت جسمی و روانی یا اجتماعی بسیاری از آنها هم مورد تأئید هیچ ارگانی نیست، وارد این حوزه شده اند که متعاقب آن، مشکلات دیگری را نیز گاهی سبب شده اند. این درحالی است که به تعداد ماشین های رسمی زردرنگ، ندرتاً اضافه شده و خرید و فروش،فقط دربین خودشان انجام گرفته و اکثراً، به جهت سپری شدن زمانشان، فرسوده شده و مورد رضایت سرنشینان هم نمی باشند و این هم یکی از دلایل عدم رغبت مسافران، به این سواری ها و ناگزیر،کشیده شدن اغلب مسافـران به سمت سواری های غیرقانونـی می باشدو تقاضاهای بیشتر،طبیعتاًباعث افزایش غیرقانونـی نرخ کرایه می شود و این درحالی است که تردد مسافران بین اهر و تبریز، به جهت وجود انبوه کارمندان، اساتید دانشگاهی، دانشجویان، کارگران، مسافران دائمی برای مداوا در مرکز استان، مسافرانی که برای شیمی درمانی می روند و…که روزانه تا مرز 30 هزار تردد ثبت شده و در برخی ایام منتهی به تعطیلات، به بیشتر از این تعدادهم می رسند،این را می طلبد تا به ناوگان اتوبوسرانی بین شهری،تعدادی اتوبوس اضافه شود تا در بازه های زمانی کوتاه، نسبت به مسافرکشی اقدام نمایند و علاوه بر آن، ضروری است زمان شروع به کار اولین اتوبوس ها نیز زودتر از زمان فعلی و در ساعت 6 صبح باشد؛ چراکه تقاضا و ساعت پیک کاری و مسافرتی بسیاری از کارمندان و کارگران و… در ساعات اولیه صبح می باشد.از آن طرف هم ضروری است نظارت دقیق و قانونی بر کرایه های سواری که باعث فربگی ناوگان سواری شده،گردد. توضیح اینکه:از اواخر سال 1397 ، سواری های زرد خط مذکور، کرایه خود را با افزایش 5/8 درصدی، از نفری 120000 ریال به نفری 130000 ریال افزایش داده اند؛درمقابل،سواری های غیرقانونی که تحت پوشش و تکفل هیچ ارگانی نمی باشند و خود را خودمختار تصور می کنند،کرایه خود را با افزایش 20 درصدی،از نفری 100000 ریال، به نفری 120000 ریال افزایش داده اند و این توضیح و درواقع توجیه که چون سواری های غیرقانونی، تحت نظارت نمی باشند، لذا نمیتوان بر کرایه آنها هم ورود و نظارت کرد،منطقی نبوده و مورد پذیرش شهروندان نیست؛چراکه صرف اینکه چنین رانندگانی مجوز ندارند،پس می توانند به هر قیمتی مسافرکشی کنند، منطقی نبوده و فشار مضاعفی بر مسافران وارد می گردد. اینکه این رانندگان، هم مجوز تردد و مسافرکشی ندارند و هم، نرخ کرایه را بالا می برند، ظلم به همه مسافرانو به ویژه، آن کارگرانی است که خیلی از آنها به جهت عدم فرصت شغلی در اهر، مجبور هستند هر هفته، حداقل سه بار و برخینیز حتی تردد روزانه داشته باشند.با عنایت به اینکه در چندساله اخیر، افزایش های غیرقانونی مکرری در اواخر سال ها و به صورت کاملاً خودسرانه انجام گرفتهو بعد از عید هم به روال سابق خود برنگشته و همچنان در همان افزایش قیمت،باقی ماندهو هرسال هم این افزایش قیمت، روی هم تلنبار شده،لذا به عنوان یک شهروند و به نمایندگی از طرف تعدادزیادی از همشهریان و مسافرانخط مذکور که موضوع را بارها مطرح کرده اند، تقاضا دارم در صورت صلاحدید،شخصاً به این موضوع ورود و دستور فرمایید موضوع، بررسی و اقدامات ساماندهی درخور شهروندان اهری انجام گیرد.
خلاصه پیشنهادها:
- افزایش تعداد اتوبوس های بین شهری، به ناوگان اتوبوسرانی در خط اهر – تبریز.
- الزام اتوبوس ها به حرکت از ساعات اولیه صبح، طبق برنامه زمانی مشخص.
- ساماندهی سواری های غیرقانونی.
- تعدیل کرایه و برقراری توازن نرخ کرایه بین سواری های قانونی و غیرقانونی.
- افزایش سواری های قانونی.
محمدرضا باقرپور – شهروند اهری