آذرقلم: یک فعال صنعت توریسم و استاد دانشگاه در تبریز گفت: اگر توریستی راضی و خشنود مقصد گردشگری را ترک کند، یک نفر را ترغیب به سفر به همان شهر و کشور می کند اما اگر ناراضی و ناخشنود محل را ترک کند، 13 نفر را از رفتن به آن محل باز می دارد.
به گزارش خبرنگار آذرقلم، دکتر جلال نصیریان که در سمینار «نقش رسانه در صنعت گردشگری با رویکرد تبریز 2018 » در جمع خبرنگاران تبریز سخن می گفت با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و سازو کارهای رونق آن در کشور و تبریز گفت: آنچه که در مورد ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، « فرهنگ مهمان نوازی» ایرانیان است. همچنان که از دیرباز ایرانیان به «مهمان» از نظر لفظی نیز اهمیت داده اند. «مه» به معنی بزرگ و «مان» به معنی خانه!
دکتر نصیریان با بیان تعریفی جهانی از مفهوم و کارکرد «هتل» گفت: تعریف ساده و معمولی که از این عبارت ارائه شده اسین است که : هتل جایی است دور از خانه اصلی با امکانات و امنیت خانه! اما متاسفانه ما در برخی از هتل های خودمان نوشته ای جلوی ورودی می بینیم که نوشته: «مسئولیت نگهداری از اموال و اشیا قیمتی بر عهده خودتان است!» که آدمی را یاد «گرمابه های قدیمی» می اندازد! یعنی اینکه ما نمی توانیم امنیت دارایی های یک مهمان را هم تامین کنیم و این با عزت مداری و احترام به مهمان در تعارض است.
دکتر نصیریان که از او به عنوان پدر گردشگری ایران یاد می شود در ادامه با بیان اینکه همه مهمانان اعم از رئیس جمهور و وزیر و سفیر و یک گردشگر عادی باید از سیستم های vip برخوردار شوند گفت: برای رونق صنعت توریسم باید به سه اصل مهم یعنی: بازارسازی، بازاریابی و بازارداری توجه شود.
وی افزود: بازارسازی را معمولا دولت ها باید بر عهده بگیرند. هم اکنون امریکا 12 دلار، عربستان 10 دلار و ایران تنها 3 دلار برای این امر هزینه می کنند!
نصیریان در ادامه افزود: در بحث بازاریابی، باید به موضوع مهم برگزاری جشنواره ها و دعوت از شهروندان خارجی برای بازدید از ایران و جاذبه های آن از طریق ترغیب تورها اقدام شود. و در بحث بازارداری وظیفه رسانه هاست که باید قدم پیش گذاشته و بر رونق صنعت توریسم بیفزایند.
وی در ادامه، ترویج فرهنگ توریست پذیری، اخلاق حرفه ای در برخورد با مهمانان و ترویج الگوهای رفتاری را خواستار شد.
گفتنی است این سمینار یک روزه به همت خانه مطبوعات استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.