سهم ۵۴٫۵ درصدی پراید و پژو در تصادفات مرگبار

سهم ۵۴٫۵ درصدی پراید و پژو در تصادفات مرگبار
 آذرقلم: رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بیشترین تصادفات در 10 ماهه سال 97 در اصفهان و شیراز بود. در این مدت 14 هزار و 685 نفر در تصادف جان باختند، پرحادثه ترین پاسگاه در خاش و 54.5 درصد تصادفات مرگبار نیز سهم پراید و پژو بود. میزان جانباختگان در تصادفات نوروز نیز 33 درصد کم شد.

به گزارش آذرقلم؛ سردار سیدکمال هادیان فر در نشست خبری جمع بندی سفرهای نوروزی افزود: نوروز سال گذشته به طور متوسط ۵۷ نفر جان باختند امسال این رقم ۳۷ نفر در روز بود که شاهد کاهش ۳۳ درصدی بوده ایم.
وی گفت: در نیمه اول تعطیلات نیز به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۴۰ درصد کاهش جان باختگان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (از ۲۵ اسفند سال ۹۷ تا ۵ فروردین سال ۹۸) داشتیم.
وی ادامه داد: در این مدت ۴۳ درصد واژگونی خودرو را در کل تصادفات داشتیم. ۴۴ درصد تصادفات در نیمه اول تعطیلات و ۵۶ درصد در نیمه دوم و بیشترین تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ با ۲۲ درصد بوده است. همچنین ۶۲ درصد تصادفات در راه اصلی ۲۲ درصد در راه های فرعی و ۱۱ درصد راه روستایی بوده است و ۳۳ درصد تصادفات در راههای فرعی و روستایی بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: شرایط امسال به خصوص در روزهای پایانی سال و ابتدای سال ۹۸ متفاوت از سال های گذشته بود و شرایط جوی بر اساس اظهار نظر کارشناسان در ۱۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است که اقلیم کشور تغییر و شرایط به گونه ای شود که بارشها به صورت برف و باران نوروز را زمستانی کند.
وی اضافه کرد: بخش های مختلف کشور مسئول هستند. در حوزه رصد و پیش بینی غافلگیر شدند. پلیس راهور نیز غافلگیر شد و برنامه ریزی های این پلیس برای نوروز همانند نوروزهای قبلی پیش بینی شده بود و تردد خودروهای آسیب زا به خصوص باری غیر از سوخت رسانی و مواد فاسد شدنی ممنوع شد.
سردار هادیان فر افزود: از ۲۸ اسفند ۹۷ شرایط به گونه ای شد که برنامه ریزی جدیدی با توجه به اتفاقاتی که رخ داد لازم بود. سیلی که مردم شمال کشور را غافلگیر کرد آبگرفتی و لغزندگی معابر و سایر مشکلاتی که در این بخش به وجود آمد با اطلاع رسانی سریع به مردم شرایط طوری شد که توانستیم با برنامه ریزی سریع برنامه جدیدی برای مدیریت این فضا اتخاذ کنیم.

وی درباره جان باختگان تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری در ۱۰ ماهه سال ۹۷ تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۶۸۵ نفر در ۱۰ ماهه سال ۹۷ در کشور جان باختند. سه هزار و ۷۹۵ نفر از این افراد در شهرها و ۱۰ هزار و ۸۹۰ نفر در جاده های کشور جان باختند.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین گفت: ۵۲ درصد جانباختگان در سرصحنه جان خود را از دست داده اند و ۶ درصد در حین انتقال ۴۱٫۲ درصد در مراکز درمانی جان باختند. از این تعداد بیش از ۲۱ درصد عابران پیاده هستند که اغلب افراد کم سن و سال یا کهنسال هستند ۲۲ و نیم درصد از جانباختگان موتورسیکلت سواران هستند و ۲۵ درصد عامل واژگونی بوده است.
وی ادامه داد: ۲۷ درصد از جانباختگان در ۵۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز شهرها و جاده ها دچار حادثه شدند و ۱۵ درصد مصدومان در جاده های یک طرفه که جداکننده جاده نداشته ایم اتفاق افتاده است.
سردار هادیان فر اضافه کرد: هزار و ۱۶۰ گواهینامه دارای نمره منفی بسیار بودند که توسط پلیس ضبط شده است و بیشترین تصادفات در شهرهای اصفهان مشهد شیراز بوده است. پرحادثه ترین پاسگاه، پاسگاه پلیس راه خاش در استان سیستان و بلوچستان بوده است. ۷۹٫۵ درصد تصادفات مربوط به خودروهای شخصی بوده که از این تعداد ۲۷٫۵ درصد سهم خودروهای پراید بوده است ۲۷ درصد پژو ها و ۲۵ درصد و سایر خودرو ها بوده اند سهم خودروهای وانت ۱۰ درصد شش دهم درصد اتوبوس مینی بوس چهار و دو دهم وسایل نقلیه سنگین و سایر وسایل نقلیه ۵ درصد بوده است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۴۰ درصد کاهش تصادفات در نوروز امسال نسبت به سال گذشته داشتیم.اگر ۸ دستگاه مسئول در کشور را دولت کمک کند کاهش چشمگیری در تصادفات جرحی و خسارتی و کاهش جان باختگان بوبجود آورده در روند ۴ ساله به حداقل برسانیم.
سردار هادیان فر درپایان گفت: بیشترین جانباختگان سوم و کمترین ۱۴ فروردین بوده است. بیشترین ترددها ۸ و ۹ فروردین و ۴۷۰ وسیله نقلیه در ساعت بوده است و اولین تصادف نوروزی واژگونی بوده است در طرح نوروزی با یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۹۵۲ تخلف حادثه ساز برخورد کردیم.

پست‌ بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار اخیر

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

افزودن لیست پخش جدید