نگارنده: احمد بایبوردی
آذرقلم: پارکبان در ایران ، به شخصی گفته میشود که از خودروهای پارک شده نگهبانی و مراقبت میکند و به ازاء این کار با صدور قبض مبلغی پول دریافت میکند.
به گزارش آذرقلم به نقل از آریا؛ این در حالی است که وجود پارکبان در خیابانهای نه تنها با یک چنین تعریف همخوانی ندارد بلکه مولد برخی مشکلات جدید نیز در حق شهروندان و حقوق مدنی آن شده است.
امروزه فضای ناهنجاری در پارکبانی شهر حاکم است، دریافت پول اضافی، برخورد نامناسب با مردم وغیره بارها گزارش شده است و نادیده گزفته شدن حقوق شهروندان می رود که که توسط افرادی به نام پارکبانان نهادینه شود البته در میان این پارکبانان هر از گاهی افراد تحصیلکرده وآگاه به حقوق شهروندی نیز مشاهده می گردد که متاسفانه بر اساس اقتضای کاری این افراد نیز راهی جز همنوایی و همگامی با مهمان ناخوانده وجود ندارد.
اینک هر شهروندی برای پارک کردنخودرو خود؛ حتی به مدت 2دقیقه باید به مامورانی تحت عنوان پارکبانان 20 هزار ریال با توجه به قانون نانوشته که رد پای از هیچ مصوبه ای از هیچ نهادی در آن مشاهده نمی شود باید هزینه پرداخت کند !!! و در این اثنا نه شهردار و نه شورای شهر خود را ملزم به پیگیری این مهم تاکنون نبوده است .
در شهر از نگاه شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداری این کلانشهر باید حقوق مردم در نظر گرفته شود و نیم ساعت اول پارک به صورت رایگان در نظر گرفته شود اما دریغ از نیم نگاه به یک چنین قانون !
پنج هزار جای پارک خودرو در شهر تبریز توسط سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مدیریت می شود وحدود دوهزار و 400 جای پارک به صورت مکانیزه کنترل می شود.
آدی بیگ عنوان می کنند: پارکینگ های حاشیه ای با انتظام بخشی به پارک خودروها در حاشیه معابر و تقسیم عادلانه فضاهای پارک مانع ایجاد ترافیک در معابر می شود.: طرح پارکبانی به منظور رعایت قوانین و افزایش امنیت خودروهای پارک شده در پارکینگ های حاشیه ای راه اندازی شده است و با دستور و سیاست گذاری های اخیر شهردار محترم کلانشهر تبریز در نظر داریم کلیه مسیرهای پارکبانی شهر تا پایان سال از سیستم دستی خارج و با سیستم اپلیکیشن و هوشمند مدیریت شود.
با راه اندازی سیستم اپلیکیشن و هوشمند، ارتباط بین پارکبانان و شهروندان حذف و از طریق سیستم های مختلفی که تنظیم شده، عملیات پارکبانی انجام می گیرد که امیدواریم در سال جاری توسط فراخوان از طریق اداره سرمایه گذاری شهرداری، این طرح به مشارکت واگذار شده و به تبع اجرای آن بتوانیم تنش های موجود بین همشهریان را به صفر برسانیم.
البته این گفته تاکنون که بهار سال 98 در حال سپری شدن است در حد وعده والفاظ قشنگ باقی مانده است.
هرروز مواجه با خرابی دستگاه های اکترونیکی کارت خوان در نقاط مختلف شهر مواجه هستیم که بنا به گفته برخی کارشناسان به عمد خراب می شوند تا پول دستی توسط پارک بان ها دریافت شود یعنی شما برای پارک ده دقیقه تا یک ساعت باید دو هزار تومان پول پرداخت نمایند که مغایر با عقل ومنطق وحقوق شهروندی می باشد.
درمنطقه ولیعصر تبریز بارها شاهد گذاشتن وسایل وموانع توسط صاحبان مغازه ها در محل جای پارک خودرو بوده ام ووقتی علت آنرا از پارک بان ها سوال می کنم جواب می دهند ما اهرم قانونی برای برخورد با این قانون شکنی نداریم!!
از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبانها هیچ توجیهی ندارد . پارک حاشیهای صدمات زیادی به روند ترافیک شهر وارد میکند، از اینرو نباید سیاستگذاریهای ما در مسیر افزایش جذابیتهای پارکهای حاشیهای باشد. رایگانکردن نیم ساعت اول و پایین بودن تعرفه پارک حاشیهای باعث شده مردم به سمت استفاده از پارکینگهای عمومی نروند و سرمایهگذاران علاقهای به ایجاد پارکینگ نداشته باشند که این موارد بر افزایش تقاضا در پارک حاشیهای میافزاید و جریان ترافیک شهر را مختل میکند.سیاستگذاریها و نظام تعرفهگذاری باید بهگونهای باشد که شهروندان با میل و رغبت به سمت پارکینگهای عمومی بروند.
از طرفی شهروندان نیز باید درنظر داشته باشند که تخلفات و دریافت وجه بیش از تعرفه پارکبانها را به سامانه 137 گزارش دهند و حتما با پارکبانهای متخلف برخورد خواهد شد.
سیستمهای پارک حاشیهای باید بهصورت مکانیزه و هوشمند در شهر تبریزاجرایی شود. مادامی که پول نقد در ازای پارک دریافت شود این مشکلات نیز وجود خواهند داشت از اینرو انتظار می رود حوزه حملونقل و ترافیک راهکارهای هوشمندسازی پارک حاشیهای را هرچه زودتر در شهر تبریز عملیاتی واجرایی نماید .