به گزارش خبرنگار آذرقلم، رضا پاشایی که در جمع اصحاب رسانه آذربایجان شرقی سخن می گفت با بیان اینکه آذربایجان شرقی در گذتشته قلب و قطب صنعت ایران بوده افزود: دو دوره قبل نسبت به عدم اجرای صحیح و قانونی اصل 44 ( خصوصی سازی) را به دو نماینده مردم تبریز که از قضا در هیات رئیسه مجلس هم حضور داشتند اعتراض کردیم اما ترتیب اثر داده نشد. برای اینکه معتقد بودیم که این نوع واگذاری، بیشتر واگذاری به شبه دولتی یا واگذاری به بخش خصوصی نااهل بود.
پاشایی با انتقاد از وضعیت حاکم بر مدیریت خودروسازی در ایران افزود: با وجودی که سالهاست خودرو سمند در کشور تولید می شود اما حتی یک پیچ این خودرو را از قطعه سازان آذربایجانی نمی خرند!
پاشایی با طرح این سوال که چرا بعد از 12 سال، قطعات ایمنی و فوق ایمنی در استان ما تولید نمی شود اما در مشهد تولید می شود گفت: تولید قطعات خودرو گاهی به دست مافیا افتاده و به جای توجه داشتن به منافع ملی ، بیشتر به منافع فردی و گروهی پرداخته اند. چرا باید برخی قطعات از آمل بیاید در حالی که صنعتگران ما قادر به تولید آن در استان هستند؟
رئیس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور در ادامه با ابراز خرسندی از کلید خوردن خط جوشکاری و رنگ خودرو در تبریز گفت: شاید ادعا شود که سمند خودرو مناسبی نیست اما باید گفت که حداقل اجرای این طرح می تواند برای 10 سال در استان ما اشتغال زایی کرده و بستر را برای تکنولوژی های بعدی هموار کند.
رئیس انجمن قطعه سازان کشور همچنین از راه اندازی خط تولید موتورهای 475 دیزلی در استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این خط می تواند سالانه 30 هزار موتور دیزلی تولید کند.
وی همچنین با انتقاد از وضعیت واردات قطعات نامرغوب قطعات خودرو از چین گفت: سیستم های نظارتی و و اداره کل استاندارد باید در مورد ورود قطعات نامرغوب و غیراستاندارد ورود پیدا کنند.
رضا پاشایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در مورد ارائه آماری شفاف و دقیق از تعداد واحدهای مشغول به قطعه سازی در ایران و آذربایجان شرقی و ظرفیت اشتغالزایی آنها گفت: آمار دقیقی در این رابطه نمی توان ارائه کرد اما بر اساس آخرین برآوردها و اطلاعات، بیش از 300 واحد در حوزه خودروسازی و قطعه سازی در استان ما فعال هستند. اما برخی از آنها هم در اثر تحریم های اقتصادی آسیب دیده اند. بر اساس یک آمار دیگر، از 200 واحد ثبت شده تولید قطعات در شهر تبریز، 130 واحد فعال هستند.
پاشایی افزود: تقریبا 550 هزار نفر در حوزه خودروسازی در سطح کشور شاغل هستند و این در حالی است که 280 هزار نفر دیگر نیز در حال تعلیق به سر می برند!
رئیس انجمن قطعه سازان کشور تصریح کرد: صنایع قطعه سازی ایران به طور تقریبی در سال 98 بیش از 15 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی دارند و این در حالی است که قطعه سازان کشور 23 هزار میلیارد تومان از خودروسازان مطالبه معوقه دارند.
وی افزود: با در نظر گرفتن دارایی های خودروسازان و قطعه سازان کشور، می توان مجموع دارایی های صنعت خودروسازی کشور را بیش از 350 هزار میلیارد تومان تخمین زد.
پاشایی در مورد شاغلین این صنعت در استان هم با اظهار بی اطلاعی از آمار دقیق این بخش گفت: تخمین زده می شود بیش از 7 هزار نفر در بخش قطعه سازی کارگاه های کوچک و بیش از 15 هزار نفر در بخش کارگاه های بزرگ در صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی مشغول به کار باشند.
رضا پاشایی در خاتمه با بیان اینکه باید در صنعت خودروسازی آینده نگر بوده و از هم اکنون به فکر راه اندازی خط تولید خودروهای هیبریدی و برقی باشیم گفت: ما نسبت به خط تولید خودروهای روز دنیا بی تفاوت بوده ایم پژوهش در این رابطه مغفول مانده و مطالعات ما ضعیف است. باید در همه زمینه ها به اصل همفکری و همکاری توجه ویژه ای داشته و حرکت تیمی را در سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. بی شک آینده صنعت خودروسازی ایران بسیار روشن خواهد بود.