[vc_row][vc_column][vc_column_text]به گزارش آذرقلم، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در وبینار «خیابان هایی برای زندگی» درباره صدمات مالی، جانی و روانی شهروندان در تصادفات و سوانح رانندگی گفت: بدون آنکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در نظر بگیریم، مرگ و میر ناشی از تصادفات بعد از بیماری های قلبی و عروقی، دومین علت مرگ ایرانیها است که مرگ و میر ناشی از آن، رتبه اول مرگهای غیرطبیعی و رتبه دوم کل مرگها است.
وی افزود: از آنجا که متوسط خسارت مالی هر فوتی در تصادفات رانندگی در ایران بیش از 5 میلیارد تومان برآورد شده است، تصادفات به طور متوسط خسارتی معادل ۳ درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد کشورمان وارد میکند.
معاون شهردار تهران اظهار داشت: از نظر ما پویش های مردمی در حوزه ایمنی حمل و نقل باید به عنوان یک الزام پایدار در نظر گرفته شوند که می توانند اهدافی از قبیل آگاه سازی در مورد خطرات تصادفات و آسیب پذیری کاربران خاص(کودکان، سالمندان، معلولان و …)، آموزش شهروندان در مورد آنچه که جزو رفتار ایمن یا غیر ایمن در حوزه حمل و نقل محسوب می شود، تغییر نگرش ها و باورها به سمت رویکرد مثبت تر در زمینه ایمنی خیابان ها، اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص تغییر شرایط بهره برداری از مکان های تردد عمومی و … را پوشش دهند.
وی گفت: بنابراین، پویش های ایمنی حمل و نقل باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر هر راهبرد ایمنی راه و حمل و نقل مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: پویش «خیابان هایی برای زندگی» که با هدف اصلی ترویج رانندگی در سرعت پایین تر از 30 کیلومتر در ساعت برای خیابان های محلی، از سوی سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شده است، اقدام خوبی است و با اهداف آموزشی و ترویجی ما در جهت ایمن سازی معابر محلی تطابق دارد.
هاشمی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه شهرداری تهران بر این اساس است که محیط های عمومی شهری از جمله خیابان ها در کنار محیط خانه و محیط کار، محیط سومی برای «زندگی» شهروندان باشد نه فقط محل عبوری از خانه تا محل کار. بر همین اساس، امیدوارم با مشارکت همکارانم در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بتوانیم زمینه ساز مشارکت گسترده شهروندان در این پویش باشیم. به امید روزی که تمام خیابان های ما «خیابان هایی برای زندگی» باشند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]