به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، احداث راهآهن تبریز-میانه یکی از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حملونقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شد.
راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج عبور میکند، به ایستگاه تبریز متصل میشود.
طرح راه آهن میانه تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه_بستان آباد و ۷۰ کیلومتر شامل مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز، ادامه راهآهن تهران ـ میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش میدهد.
این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
پروژه راه آهن میانه – بستانآباد – تبریز 203 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهرهبرداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستینبار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز 5.5 ساعت کاهش میدهد.
راهاندازی راه آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می انجامد.
افتتاح راهآهن میانه-بستانآباد با حضور روحانی/ تکمیل محور غربی کریدور شمال-جنوب
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راهآهن میانه به بستانآباد در روزهای آینده با حضور رئیسجمهور خبر داد و گفت: این خط ریلی مسیر را تا تبریز 5.5 ساعت کوتاهتر میکند.
وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستانآباد با حضور رئیسجمهور افتتاح میشود که مسیر را تا تبریز5.5 ساعت کوتاهتر میکند، امیدواریم با تامین منابع، این خط به جلفا متصل و به مرز ترکیه نزدیکتر شود.
تکمیل خطآهن میانه-بستانآباد با اعتبار 1414 میلیارد تومان/ ارزش پروژه 5هزار میلیارد تومان
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: خطآهن میانه-بستانآباد در 6 قطعه با اعتبار 1414 میلیارد تومان تکمیل شده است.
عباس خطیبی در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طرح احداث راهآهن دوخطه میانه-بستانآباد-تبریز به طول 203 کیلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
وی ادامه داد: مسیر ریلی میانه-بستان آباد به طول 132 کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در 6 قطعه و بخشی از قطعه هفتم، از ایستگاه موجود راهآهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تیکمهداش عبور کرده و به ایستگاه راهآهن بستانآباد متصل میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار کرد: این پروژه در شرایط جغرافیایی 20 درصد دشت، 30 درصد تپه ماهور و 50 درصد کوهستانی واقع شده است.
خطیبی ادامه داد: این خط ریلی در آینده نزدیک از ایستگاه بستانآباد تا ایستگاه راهآهن تبریز امتداد خواهد یافت.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کاهش 114 کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب کشور به شبکه ریلی سراسری را از مزایای خطآهن میانه-بستان آباد-تبریز برشمرد و گفت: کاهش 5.5 ساعت زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابهجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی حاصل از سوانح رانندگی از مزایای این خطآهن است.
وی همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخصهای حمل و نقل ریلی از دیگر مزایای این خط ریلی است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن بیان کرد: با احداث این خطآهن صرفه جویی سالانه 16 میلیون لیتر در مصرف سوخت محقق میشود و اشتغالزایی مستقیم 200 نفر دارد.
وی اظهار کرد: با تکمیل خطآهن میانه-بستانآباد کاهش خسارت سوانح رانندگی به میزان سالانه 285 میلیارد ریال و جابهجایی 7 میلیون تن کالا در سال، افق طرح محقق میشود.
خطیبی در تشریح اعتبار اعتبار هزینه شده برای این خطآهن گفت: مبلغ 7500 میلیارد ریال در زیرسازی، 5970 میلیارد ریال در روسازی و علائم و 670 میلیارد ریال در ایستگاه، جمعاً 14 هزار و 140 میلیارد ریال در این خطآهن هزینه شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ارزش روز پروژه را در حال حاضر بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.