یادداشت روز: محمد امین خوش نیت (کارشناس ارشد ارتباطات)
مدیرکل روابط عمومی صداوسیما اخیرا در پاسخ به موج انتقادات و واکنش منفی افکار عمومی نسبت به پخش اعترافات یک دختر نوجوان از تلویزیون، توپ را به زمین مردم و خانواده ها انداخته و برای توجیه اقدام غیرحرفه ای رسانه ملی از تعابیری کلی مانند «مردم»، «خانواده ها» «به شدت»، «آگاه سازی» استفاده کرده و با تعمیم آن به کل جامعه در یک اقدام ناشیانه، به دفاع از سیستم رسانه ای به شدت در حال افول اعتبار خود برآمده است.
حرف های آقای مدیرکل روابط عمومی را می توان سوء استفاده از روح کلمات و بار معنایی آنها دانست جایی که می گوید: «مردم و به ویژه خانوادهها در تماس با ما به شدت خواهان آگاه سازی در زمینه آسیبهای اجتماعی به خصوص در فضای مجازی هستند.»
اینکه یک مسئول روابط عمومی که قاعدتا باید آشنا به فنون تبلیغ و الفبای اطلاع رسانی بوده و با الهام از آموزه های درسی خودشان در علم ارتباطات از فرافکنی و فریب افکار عمومی پرهیز کنند جای حیرت و تعجب است اما حضرت ایشان خود راه به «بیراهه» رفته و و به اصطلاح با استفاده نابجا از تکنیک «ارجاع کور» سعی در اقناع افکار عمومی دارد در حالی که چه بسا سکوت ایشان برازنده تر و متین تر می نمود از پاسخی که در حد یک انشای مدرسه ای و توجیه ناشیانه یک خطا است. شاید این نوع رفتار و توجیه در دو دهه قبل که رسانه ها محدود بودند کاربرد داشت اما در عصر تکنولوژی های ارتباطی و شبکه های مجازی، این استدلال که «ما را قسم دادند که آگاه سازی کنیم» عذر بدتر از گناه است.
محمدحسین رنجبران در ادامه صحبت های دفاعیه و توجیهی خود افزوده: «برخی خانوادهها با ما تماس میگیرند و به صراحت میگویند ما خانوادهای مذهبی نیستیم، اما به خانواده و حفظ حیا و حرمت خانواده اعتقاد داریم و همکاران ما را قسم میدهند که برنامههایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد»
اکنون که کار به اینجا رسید، همه «مردمی» که به او زنگ زده و چنین درخواستی کرده اند به ما زنگ زده و ما را قسم داده اند و از ما خواسته اند که اعترافات اختلاس گران و مفسدین اقتصادی و دانه درشت ها را هم منتشر کنیم! نه تنها ما، که این مطالبه عمومی قاطبه ملت و کوچه بازار است. این را می شود از همه حرف های مردم کوچه و بازار و از میان حرف های شبکه های اجتماعی به عنوان مشت نمونه ای از خروار ببینند و رصد کنند. نیازی به نظر سنجی های ساختگی و پرهزینه هم نیست. شاید آنها می خواهند نعل وارونه زده و افکار عمومی را به سمتی که مسئولان صدا و سیما می خواهند سوق دهند اما این کار به نوعی خود را به تغافل زدن است و تحمیق مخاطبان! در حالی که مردم هوشیارند و خوب و بد را بهتر از کارشناسان رسانه ملی تشخیص می دهند.
از قضا شاید همه خانواده هایی که به شما زنگ زدند و گفتند که خانواده های مذهبی نیستند، خانواده های بسیاری هستند که خیلی هم مذهبی هستند و تعداد آنها هم در ایران ما کم نیستند از شما و رسانه در زیر سلطه تان می خواهند که کمی هم از مشکلات مردم بگوئید و عوامل این نابسامانی را معرفی کنید، اختلاس گران و مفسدان و متجاوزین به ناموس و مال و حرمت مردم را افشا کنید! شما چرا به حرف این مردم و خانواده های به شدت مذهبی که به شدت از شما می خواهند دست به چنین افشاگری بزنید گوش نمی کنید؟!
آقای مدیر روابط عمومی! لطفا نعل وارونه نزنید!