تراز دریاچه ارومیه امسال به ۱۲۷۲ متر می رسد/ افزایش یک متر و دو سانتی متری تراز دریاچه نسبت به سال گذشته

آذرقلم: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی هدف اصلی از افزایش یک متر از تراز دریاچه را فرو رفتن ۹۰ درصد کانون‌های تولید ریزگردهای نمکی به زیر آب دانست و گفت: تاکنون با فرو رفتن ۹۰ درصد کانون‌های تولید ریزگرد نمکی، منشا تولید ریزگردهای نمکی دریاچه خنثی شده است.

به گزارش آذرقلم به نقل از ایسنا، خلیل ساعی، با بیان این‌که تراز آبی دریاچه ارومیه در نیمه نخست آبان ماه سال گذشته، ۱۲۷۰٫۲۲ متر بود، گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در نیمه نخست آبان ماه سال جاری، به ۱۲۷۱٫۲۴متر رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود یک متر و دو سانتی متر افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که امسال وسعت دریاچه ارومیه حدود ۱۱۴۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است، گفت:وسعت کنونی ۲۷۸۵ کیلومتر مربع است، در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۶۴۵ کیلومتر مربع بود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی حجم آب دریاچه ارومیه در مهرماه سال جاری را، سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: حجم آب دریاچه در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۹۶۰میلیون مترمکعب بود که امسال نسبت به سال گذشته، دو میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب آب آن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی‌های هواشناسی اگر میزان بارندگی‌ها در استان بیش از حد نرمال باشد، پیش بینی می‌شود تراز دریاچه امسال به ۱۲۷۲ متر برسد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر از پروژه‌ی انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و حدود پنج کیلومتر از این پروژه تا اتمام کامل آن باقی مانده است، با بهره برداری از این پروژه، سالانه ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب به پیکره‌ی دریاچه وارد می‌شود.

ساعی با بیان این‌که تاکنون ۱۴۲ کیلومتر از مسیل‌های استان لایروبی شده است، گفت: با لایروبی مسیل‌ها، آب بارش‌ها نیز بدون پراکندگی در دشت‌ها به طور مستقیم وارد پیکره‌ی دریاچه‌ی ارومیه می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود، پروژه‌ی انتقال آب کانی سیب تا تابستان سال ۹۹ به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی با بیان این‌که از دانشگاهیان نیز خواستار همکاری و ارائه‌ی راهکارهای کاهش تبخیر آب دریاچه شده‌ایم، گفت: اگر برای جلوگیری از تبخیر آب دریاچه راهکار علمی ارائه شود می‌توان میزان قابل توجهی از تبخیر آب را که به دلیل شدت گرما و شوری آب رخ می‌دهد، کاهش داد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که برنامه‌ی ستاد احیا اصلاح الگوی کشت در حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه است، گفت: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در حوضه‌ی آبریز دریاچه، از کشت محصولات پر مصرف آبی جلوگیری کرده  و محصولات کم مصرف آبی را جایگزین آن‌ها می‌شود که این اقدام نیز نیازمند فرهنگ سازی و جایگزین کردن اقتصاد و معیشت برای تولید محصولات قبلی کشاورزان است.

وی افزود: کشاورزان از طریق کشاورزی امرارمعاش می‌کنند اگر بتوانیم اشتغال و معیشت جایگزین کشاورزان را تعریف کنیم قطعا می‌توان تعداد عظیمی از کشاورزان را به اشتغال‌های غیر آب‌بر سوق دهیم که این امر نیز جزو برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و تاحدودی زمان بر است.

وی گفت: توقفی در روند اجرای پروژه تصفیه خانه‌ی فاضلاب تبریز جهت انتقال فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه، رخ نداده است، فقط کمی کندی به دلیل عدم تامین اعتبارات ایجاد شده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی این پروژه تداوم دارد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در خصوص انتشار مطالبی مبنی بر توقف عملیات اجرایی تصفیه خانه‌ی فاضلاب تبریز، اظهار کرد: این پروژه در جریان بوده و بخش مایع این تصفیه خانه تا اوایل سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه سالانه در نیمه‌ی دوم ابلاغ می‌شود ولی تاکنون ابلاغیه‌ای برای ما ارسال نشده است، گفت: اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور ابلاغ می‌شود، اعتبارات ستاد احیای دریاچه بسیار محدود است.

پست‌ بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار اخیر

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

افزودن لیست پخش جدید