- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گلایه های مدیرعامل جامعه نابینایان، از بی مهری مسئولان استان

آذرقلم: مدیر عامل جامعه ی نابینایان استان آذربایجان شرقی در نشست جامعه نابینایان استان به مناسبت بیست و یکم مهر ماه، “روز جهانی عصای سفید” اظهار کرد:در حال حاضر هیچ کمکی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر نمی رسد و حتی مکاتباتی در سال گذشته انجام شده است اما دریغ از یک جواب!
فرهاد عبدوی در عین حال در مورد خدمات ارئه شده توسط این انجمن به روشندلان تبریز گفت: در سال گذشته ملاقات هایی از سوی مسئولین و امام جمعه داشته ایم و برای اعضای این مجموعه سفر های سیاحتی و زیارتی گذاشته ایم و بهزیستی و جامعه ی نابینایان از این سفرها حمایت کرده اند .
عبدوی گفت : در این مجموعه 100خانواده نیازمند داریم که به این خانواده ها وام ضروری داده می شود و تمام سعی مان این است که ازاین خانواده ها حمایت مالی خوبی شود .
مدیر جامعه نابینایان گفت : دوره هایی در این مجموعه قرار داده ایم از جمله ماساژ درمانی و قالیبافی و…..که قالیبافان نابینا از اتحادیه قالیبافان مدرک دریافت نموده اند.
وی ادامه داد: برای جامعه ی نابینایان مراسمی در نظر می گیریم از جمله این مراسمات حمایت از تحصیل دانش آموزی و افطاری در ماه مبارک رمضان و مراسماتی چون 28صفر قرار داده ایم .
عبدوی یاد آور شد : سال گذشته در 14آذر همایشی با نام جشن و سرور برگزار شد که در این همایش از یک نرم افزار به نام تله لایت رونمایی شد که برای راحتی نابینایان ازگوشی ها و امکانات الکترونیکی تولید شده است .
عبدوی با بیان اینکه هیچ فردبینایی نمی تواند یک فرد نابینا را درک کند گفت : باید در ادارات کارشناسانی از جنس این افراد وجود داشته باشد تا بتواند در هر سازمان و موسسه ای از جمله شهرداری باشند تا بتوانند مشکلات معلولان را برطرف نموده و صدای جامعه ی معلولین و نابینایان را به گوش مسئولین برسانند اما غافل از این که حتی در بهزیستی کارشناس نابینا نداریم .
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کمکی از سوی شهرداری و شورای شهر نمی رسد و حتی مکاتباتی در سال گذشته انجام شده است اما دریغ از یک جواب!
وی تصریح کرد : مسیر بهزیستی تا جامعه ینابینایان مناسب نیست حتی از شهردار نیز مطالبه کردیم که پل عابرپیاده ای در این مسیر قرار دهند اما گفتند طبق قانون ممکن نیست .
فرهاد عبدوی بیان کرد :از نظر ساختمان کنونی جامعه ی نابینایان وضعیت مناسب ندارد و چون با کانون مهر دادگستری در یک جا قرار دارد به ما گفته اند که روزهای پنجشنبه و جمعه اداره را تعطیل کنیم چون فرزندان طلاق برای دیدن پدر و مادرانشان در این مرکز می آورند و هرج و مرج و به دعواهای خانوادگی منجر می شود و ساختمان کنونی نیز از نظر مشکلاتی چون چکه کردن سقف و قطعی گاز مشکلات را تشدید می کند .
وی خاطر نشان کرد : مدیران شرکت ها موسسات با حذف تلفن چی ها در محل مورد نظر باعث از دست دادن شغل این نابینایان شدند چراکه برای نابینایان از جمله شغل هایی است که می توانند از این طریق شغل داشته باشند.
وی در خصوص عدم همکاری صدا و سیما با جامعه ی نابینایان گفت : ما انتظار داشتیم که دراین روز بتوانند مشکلات این جامعه را منعکس کنند اما متاسفانه حتی برای پوشش خبری ما هم به این مرکز مراجعه نکردند .
مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی گفت:بنظر برخی از مدیران و مسئولان نابینایان باید لال شوند و از حق هایشان بگذرند و چون نابینا هستند باید معلول جسمی حرکتی شده و هیچ اقدامی نکنند در حالی که اگر کمی امکانات در اختیار این نابینایان قرار داده شود شاید بهتر از بیناها هم عمل کنند.
وی بااشاره به اینکه هزینه زندگی فرد نابینا بیشتراز مردم عادی است گفت : فرد نابینا برای اینکه از خدمات شهری استفاده کنند مجبورند از آژانس و یا شخصی در کنار این عزیزان باید باشد تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند .
عبدوی در خصوص فرهنگ سازی نابینایان گفت : رفتار صحیح و درست مردم و مسئولان در این خصوص یکی از مشکلات جامعه ی معلولین و نابینایان است که با رفتار نامناسب افراد باعث دل آزاری این قشر می شوند و ای کاش فرهنگ سازی شود تا مردم بدانند نابینایان جزوی از افراد جامعه هستند و هیچ تفاوتی با دیگر افراد ندارند .
یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه نابینایان گفت : مناسب سازی شهری نمی شود مگر مناسب سازی فکری صورت گیرد .

خبرنگار: پریا دادوند