- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گسل «تسوج» عامل اصلی زلزله دیروز سلماس

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آذرقلم: رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات زلزله سلماس با بزرگی ۴ را که دیروز دوم تیرماه رخ داد، اعلام کرد.

به گزارش آذرقلم، مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران(IRSC) دیروز ۲تیرماه از وقوع زلزله سلماس در استان آذربایجان‌غربی، درساعت ۵:۳۶ در عمق ۸ کیلومتری و به فاصله ۱۹ کیلومتری سلماس، ۲۰ کیلومتری دیزج دیز و ۲۶ کیلومتری تازه شهر در استان آذربایجان غربی و در فاصله مستقیم ۶۴۱ کیلومتری تهران خبر داد.

علی بیت‌اللهی گفت: برای زلزله ۴ ریشتری سلماس در استان آذربایجان‌غربی، براساس روابط تجربی، شدت محسوس ۴ در حوالی رومرکز و به شعاع ۱۳.۵  کیلومتری اطراف آن محاسبه شده است.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه تعداد هشت شهر تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار دارند به مشخصات شهرهای نزدیک به رومرکز زلزله پرداخت و گفت: «سلماس» با جمعیت ۹۲ هزار و ۸۱۱ نفر و با تعداد ۲۴ هزار و ۴۸۶ واحد مسکونی که ۱۵ هزار و ۶۳۴ واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله ۱۹ کیلومتری از رومرکز زلزله، «دیزج دیز» با جمعیت هشت هزار و ۲۸۲ نفر و با تعداد یکهزار و ۷۱۷ واحد مسکونی که ۷۴۴ واحد مسکونی فاقد اسکلت است در فاصله ۲۰کیلومتری از رومرکز زلزله، و «تازه شهر» با جمعیت هشت هزار و ۶۲۹ نفر و با تعداد دو هزار و ۱۵ واحد مسکونی که یکهزار و ۳۵۲ واحد فاقد اسکلت است در فاصله ۲۶ کیلومتری از رومرکز زلزله از مهمترین شهرهایی هستند که تحت تاثیر زلزله قرار شناسایی شدند.

وی همچنین اعلام کرد: نزدیکترین گسل به رومرکز زلزله گسل «تسوج» است و احتمالا جنبائی آن موجب رخداد زلزله ۴ ریشتری سلماس استان آذربایجان‌غربی شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعداد ۱۲۵۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴سلماس استان آذربایجان‌غربی (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است.

از این تعداد ۳ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۵۸زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. می‌توان استنتاج کرد که محدوده رخداد زلزله، لرزه‌خیزی بسیار بالائی را دارد.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]