- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گرانی به وقت افطاری: قیمت ها ترمز بریدند!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گزارش از : محمد امین خوش نیت


آذرقلم: در حالی که انتظار می رفت به رسم یک سنت دیرینه مذهبی و ملی و همزمان با ماه روزه و عبادت، نه تنها افزایش قیمتی را در اجناس و کالاهای مورد مصرفی مردم نداشته باشیم اما به نظر می رسد هشدارهای مسئولان دولتی و وعده های آنها در بازار مایحتاج مردم خریداری ندارد! برای اینکه قیمت ها ترمز بریده اند.
نه تنها شاهد تعدیل و کاهش قیمت ها نیستیم که شاهد گرانی در بازار کالاها و سبد غذایی مردم هستیم به عبارت دیگر: قیمت ها این روزها به بهانه ماه رمضان بد جوری افسار گسیخته اند!
گزارش خبرنگاران آذرقلم از سطح شهر و بررسی قیمت کالاها و ارزاق عمومی مردم حکایت از آن دارد که قیمت ها به شدت افزایش یافته و هر روز نیز به بهانه های مختلف بر این قیمت ها افزوده می شود. به نظر می رسد کنترل اساسی و ضابطه مندی نیز دیده نمی شود. تفاوت قیمت ها در نقاط مختلف شهر هم نشان می دهد که نظارت بر قیمت ها این روزها چندان جدی گرفته نمی شود.
به عنوان مثال: اگر تا چند هفته پیش و حتی در چله زمستان، قیمت هندوانه حول و حوش ۵۰۰ تا هزار تومان بود این روزها با توجه به مصرف بالای روزه داران قیمت سرسام آور و چند برابری ۲۵۰۰ تومان را به خود گرفته است. قیمت موز معمولی به طور متوسط از کیلویی ۵ هزار تومان اکنون به قیمت ۸ هزار تومان در مغازه فروشی ها رسیده است.
قیمت ارزاق عمومی و سبد کالای مردمی نیز شاهد افزایش قیمت بوده است . از قیمت گوشت گرفته تا کره و پنیر و لبنیات همه و همه با آهنگ رشدی ملایم در حال افزایش هستند و هر مغازه ای به فراخور سلیقه خود قیمت های متفاوتی را به مشتریان عرضه می کند. قیمت سبزیجات از کاهو و کلم گرفته تا تره و جعفری ریحان و مرزه و شوید و …! هم با توجه به بالا رفتن تقاضای مصرف در چنین ایامی افزایش یافته است، حبوبات، قند، چای، شکر هم با افزایش نرخ ۲۰ الی ۴۰ درصدی مواجه گردیده اند.
گزارش میدانی از بازار برنج، گوشت، روغن، قند و شکر، چای، میوه و دیگر محصولات پرتقاضای این ماه حاکی از آن است که قیمت برخی از این اقلام به سبب افزایش تقاضا و سودجویی دلالان با روند صعودی قیمت روبه‌رو شده است.
حتی تنقلات مورد استفاده بچه ها از پفک و چیپس و نوشابه ها ها هم شاهد افزایش محسوس قیمت ها هستند.

بر خی از این افزایش قیمت ها، دولتی و سیستماتیک بوده و از طرف خود دستگاه ها و نهادها و ادارات دولتی اعمال می شود اما همین اعلام قانونی افزایش جزئی در قیمت های قبلی، سبب چند برابر شدن قیمت ها در همان بخش می شود. به عنوان نمونه چندی پیش شورای اسلامی شهر تبریز، رای به افزایش جزئی در قیمت بلیت اتوبوس های شهری و کرایه تاکسی ها داد. اما این تائید افزایش جزئی قیمت و مجاز شدن رانندگان برای بالا بردن نرخ کرایه ها، سبب افزایش محسوس قیمت در بخش حمل و نقل درون شهری و در ادامه سرایت آن به سایر بخش های اقتصادی شد.
این افزایش قیمت به اقلام دارویی و بهداشتی هم سرایت کرده است. به گونه ای که بر اساس اعلام خود وزارت بهداشت، دارو ۹ درصد گران می شود طبیعی است این افزایش قیمت به مردم منتقل می‌شود.
بخش مسکن نیز به رغم رکود چندین ساله، این روزها شاهد تحرک و افزایش قیمت است. چه در بخش معاملات ملکی و چه در بخش اجاره، قیمت ها سیر صعودی گرفته اند. با نگاهی به قیمت های عرضه شده در بنگاه های معاملات ملکی به این نتیجه می رسید که قیمت مسکن حداقل ۱۵ تا سی درصد رشد داشته است.
هر چند قبل از ماه رمضان، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه اقتصاد مقاومتی اعلام کرده بود که افزایش نرخ دلار و خروج امریکا از برجام، نباید در بازار کالاهای اساسی مردم تاثیر داشته باشد اما اکنون و در آستانه پایان این ماه، مردم بهتر می توانند قضاوت کنند که حرف آقای خدابخش چقدر در بازار خریدار داشته است!

حتی پیش از ماه مبارک رمضان دبیر کل کانون انجمن های صنایع غذایی از ثبات قیمت محصولات صنایع غذایی در ماه رمضان و چه بسا از تعدیل و کاهش قیمت ها خبر داده بود: «در برخی حوزه ها که امکان تخفیف وجود داشته است صنایع غذایی محصولات خود را با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی ارائه می کنند تا سفره های مردم در ماه مبارک رمضان پررنگ شود!»Image result for ‫گرانی‬‎
کاوه زرگران گفته بود: بر اساس سنت حسنه و دیرینه، تجار، تولید کنندگان و کسبه، درماه مبارک رمضان سعی می کنند مایحتاج و ارزاق عمومی را با کمترین سود و قیمت بدست روزه داران برسانند و هیچگونه افزایش قیمتی بویژه در حوزه مرغ ، تخم مرغ و لبنیات در ماه مبارک رمضان نخواهیم داشت!»
اما شواهد موجود در سطح شهر نشان می دهد که این مسئولان یا تحلیل و ارزیابی درستی از بازار مصرف کالاهای اساسی مردم ندارند و یا اینکه حرف آنها در این آشفته بازار خریداری ندارد!
به هر حال، رمضان این ماه پر خیر و برکت در حال پایان است و سفره احسان و کرم خویش را از خانه های ما بر می چیند اما آنچه که بر جای می ماند خلف وعده و عهد شکنی و بی خیالی مسئولان سیاسی و اقتصادی ما برای برقراری برای ثبات و آرامش در بازار رمضان بود و روسیاهی سوداگران و بازاریانی که، سفره های افطار مردم مومن را امسال هم کوچک تر کردند![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]