- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گرامیداشت روز خبرنگار در تبریز با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانده لشکر 31 عاشورا، مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جمعی از اهالی رسانه و پیشکسوتان مطبوعاتی استان، روز خبرنگار در تبریز گرامی داشته شد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد امکان رتبه بندی رسانه ها توسط استان ها گفت: با یک طرح مناسب در پی ایجاد این امکان رتبه بندی هستیم.نمایشگاه مطبوعات بعد از 6 سال توقف، پائیز امسال برگزار می‌شود
به گزارش آذرقلم به نقل از ایرنا، فرشاد مهدی پور پنجشنبه شب در نشست صمیمی با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت های لازم برای خرید کاغذ نشریات اظهار کرد: اکنون رتبه بندی با توجه به محتوا انجام می شود.
وی افزود: در دولت جدید وعده حمایت برای تهیه کاغذ را دادیم که خوشبختانه موفق به عملیاتی کردن آن شده ایم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات موجود پایگاه های خبری در بخش بیمه گفت: مطالبه ما این است که تامین اجتماعی پایگاه های خبری را به رسمیت بشناسد تا از همه شرایط سایر رسانه ها برخوردار باشند.
مهدی پور همچنین با اشاره به امکان تولید محتوا در هر نقطه از کشور اظهار کرد: امروز امکان تولید محتوا فقط در مرکز فراهم نبوده بلکه هر کس در هر جای کشور با حداقل امکانات هم می تواند وارد حوزه تولید محتوا شود.
وی همچنین از حرکت رسانه ای آذربایجان شرقی در مقیاس بین المللی و نقش آفرینی نسبت به کشورهای همجوار استقبال کرد و از فعالان رسانه ای این استان خواست تا در رخدادهای پیش رو همچون اربعین و انتخابات مجلس شاهد نقش آفرینی بهینه آنان باشیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آذربایجان شرقی از گرانیگاه های مهم جریان رسانه ای کشور است و در ایران نوین نمی توان موقعیت تاریخی تبریز را در حوزه رسانه نادیده بگیریم.

مهدی‌پور یادآور شد: نمایشگاه مطبوعات نزدیک به 6 سالی است که متوقف شده است و امسال قرار است تا در پاییز این نمایشگاه برگزار خواهد شد و قطعا از استان آذربایجان‌شرقی هم دعوت خواهد شد.

تبریز در ایران یکپارچه و تمدن جدید نقش مهمی ایفا کرده است
مهدی پور با اشاره به نقش تبریز در حوزه رسانه بیان کرد: ورود صنعت چاپ و انتشار روزنامه و سیری که روزنامه نگاری در دوره قاجار پیدا می کند تبریز و آذربایجان پیشرو بوده است.
وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی همواره از گرانیگاه های مهم جریان رسانه ای کشور بوده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توزیع آگهی در آذربایجان شرقی سال ۱۴۰۰ هفت هزار، سال گذشته ۱۰هزار میلیارد و امسال تاکنون پنج میلیارد ریال که تا پایان سال به سه برابر افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: این افزایش ها در صندوق هنر کشور هم سه برابر شده که تقویت قوه رسانه ای به چندین برابر در دولت جدید رسیده است.

لزوم وحدت مقابل جنگ ترکیبی – تهاجمی دشمن
فرمانده سپاه عاشورا نیز در این نشست با تاکید بر اینکه ما دارای یک مکتب اصلی و دارای یک ملت بزرگ و رهبر قوی و در مقابل یک دشمن هستیم، گفت: ما سه برابر دشمن قدرت داریم به شرط همت، وحدت و ورود مجاهدانه در عرصه جنگ ترکیبی تهاجمی داشته باشیم.3 برابر دشمن قدرت داریم
سردار اصغر عباسقلی‌زاده اظهار کرد: انقلاب ما اسلامی است و ما به خاطر اسلام ناب محمدی انقلاب کردیم نه اسلام ابوسفیانی! ما برای انقلاب ناب حسینی انقلاب کردیم نه انقلاب یزیدی؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن بر سر اسلام با ما جنگ دارد زیرا اگر ما اسلام ناب محمدی را نداشتیم دشمن اصلا با ما مشکلی نداشت.
وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) به خاطر اسلام ناب محمدی تمام خانواده خود و جان خود را از دست داده است، گفت: دشمن به خاطر همین حیا، استقامت و اسلام با ما می‌جنگد.
فرمانده سپاه عاشورا خاطرنشان کرد: شما اهل قلم فیزیکی و دیجیتالی می‌توانید پشت دشمن را به خاک بمالید زیرا که الان عرصه جنگ رسانه‌هاست و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند.
عباسقلی‌زاده گفت: رسانه باید نقش خود را در این جنگ بداند و کاری اثرگذار در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی انجام دهند.

حمایت از مطالبه منصفانه و مصلحانه مطبوعات/ جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در کمیت و کیفیت رسانه ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر حمایت از مطالبه منصفانه و مصلحانه مطبوعات گفت: رسانه های استان از لحاظ کمی و کیفی جایگاه ویژه ای در کشور دارند.
سید محمدحسین بلاغی نیز در این نشست صمیمی با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود ۵۵۰ رسانه در آذربایجان شرقی ثبت شده و این استان دومین استان از لحاظ کمیت در حوزه رسانه است.
وی ادامه داد: در ارزیابی اخیر معاونت مطبوعاتی وزارتخانه، در بین ۱۰۰ پایگاه خبری کشور، ۱۱ پایگاه متعلق به آذربایجان شرقی بوده که اگر بگوییم ۵۰ درصد رسانه های منتخب مربوط به تهران هستند، در بین دیگر منتخبان، ۲۵ درصد مربوط به رسانه های آذربایجان شرقی است.
بلاغی افزود: در سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان اگهی در بین روزنامه های ما توزیع شده است که امسال تلاش داریم تا این مقدار را به بالای ۱۵ میلیارد برسانیم.عهد 4 موضوعی با رسانه‌ها چیست؟
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از عهد این اداره کل با تمامی رسانه ها در چهار حوزه تعالی بخشی، امیدآفرینی، تبیین گری و مطالبه گری خبر داده و گفت: از تمامی رسانه های مستقل و مطالبه گر که اقدام به مطالبه منصفانه و مصلحانه می کنند، حمایت می کنیم.
بلاغی از رونمایی از فراخوان جشنواره رسانه ای کنگره ده هزار شهید و همچنین تجلیل از خانواده شهدای رسانه، پیشکسوتان حوزه خبر و گرامیداشت فعالیت های پژوهشی محمد عزیزی راد، فعال رسانه ای در طول این مراسم خبر داد.
وی با اشاره به تصمیم گیری های جدید برای دخیل بودن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ها در ارزیابی های رسانه ای گفت: این امر می تواند در راستای عدالت آفرینی مفید باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: اهالی رسانه استان جزو اولین فعالان رسانه ای بودند که در اغتشاشات سال گذشته، بیانیه ای آماده کرده و از مبانی انقلاب حمایت کردند.

رونمایی از پوستر جشنواره رسانه ای کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی
در حاشیه این نشست از پوستر جشنواره رسانه ای کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی نیز رونمایی شد.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همراهی خانه مطبوعات و تشکل های رسانه ای استان برگزار می شود.
ترویج فرهنگ جهاد و شهادت در فضای رسانه ای استان، بهره مندی از فرصت برگزاری کنگره به منظور تقویت فضای معنوی جامعه رسانه ای استان، بسترسازی به منظور تولید محصولات رسانه ای فاخر درخصوص شهدا و انعکاس گسترده اخبار و رویدادها و برنامه های مرتبط با کنگره از اهم اهداف برگزاری این جشنواره محسوب می شود.
جشنواره یاد شده در قالب تیتر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، گزارش تصویری، تولیدات چند رسانه ای و صفحه آرایی و گرافیک برگزار می شود.

بخش ویژه جشنواره نیز شامل معرفی شهدا، محلات و مناطق کم برخوردار و روستاهای استان است.
محورهای اصلی جشنواره شامل رسالت رسانه های استان در تکریم و ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، فرصت ها و موانع معرفی و تبیین شخصیت شهدا استان با تاکید بر معرفی شهدا، نقش فرهنگ جهاد و شهادت در حل مشکلات کنونی جامعه، نقش شهدا و رزمندگان استان در هشت سال دفاع مقدس ، نقش و جایگاه استان در جبهه مقاومت اسلامی، رسالت دولتمردان و مردم در قبال آرمان شهدا و خانواده معظم شهیدان و اهمیت و جایگاه یادواره شهداء مخصوصا کنگره ده هزار شهید آذربایجان است.
آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره سی ام آبان ماه اعلام شده است.

رونمایی از پوستر جشنواره رسانه ای کنگره بزرگداشت 10 هزار شهید آذربایجان شرقی

خانواده سه شهید خبر و رسانه آذربایجان شرقی تجلیل شدند
در حاشیه این نشست با اهدای لوح یادبودی از خانواده شهید مجید جباری، شهید غلام حسین حیدرنیا فتح آباد و شهید جعفر جباری پور هریس، سه شهید خبر و رسانه آذربایجان شرقی تجلیل به عمل آمد.
شهید مجید جباری شهیر متولد ۱۳۳۹ در شهر تبریز بوده و برنامه تلویزیونی «جنگ فجر» و برنامه رادیویی «پاسدار سسی» مهمترین تریبون‌هایی بودند که این شهید به واسطه آنها، فریاد بلند حقانیت رزمندگان اسلام را به گوش ملت ایران و جهانیان می رساند. وی در آخرین مسئولیت خود در لشکر عاشورا، علاوه بر انجام کارهای خبری به عنوان معاون گردان المهدی (عج) انتخاب شده بود. او در یکی از عملیات های سال ۱۳۶۴ در جبهه های جنوب در حالی که در کنار جنگ به ضبط وقایع عملیات مشغول بود به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای تبریز آرام گرفت.
شهید غلام حسین حیدرنیا فتح آباد متولد ۱۳۴۵ در شهر تبریز به دنیا آمده و به عنوان فیلمبردار و گزارشگر فعالیت داشته که سرانجام در ۲۳ آبان ۱۳۶۳ در هویزه به شهادت رسیده است. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای وادی رحمت به خاک سپرده شده است.
شهید جعفر جباری پور هریس متولد سال ۱۳۴۶ در شهر هریس بوده است. او به عنوان عکاس فعالیت داشته و در ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ در جزیره مجنون به شهادت رسیده است. پیکر پاک این شهید در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز آرام گرفته است.

تجلیل از 3 خانواده شهید خبر و رسانه آذربایجان‌شرقی
در این نشست همچنین با اهدای لوح یادبودی از فعالیت های پژوهشی و رسانه ای محمد عزیزی راد تجلیل به عمل آمد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]