- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کوکِ ساز کودکان آذربایجانی در غیاب نهادهای فرهنگی

یادداشت: هادى دهقانى 

1) امروز که به مدد مدیران ناکاربلد دوران ماکان بندها و حمید زبرتی و تتلوهاست گمان نمی‌کنم اگر از موسیقی دانان بگذریم، جز گروه اقلیتی از مردم ما چیزی بیشتر از اسامی چند موسیقی‌دان کلاسیک و سنتی را از فرط تکرار، شنیده باشند و اظهار تعلق به موسیقی کلاسیک و سنتی مثل موارد دیگر، بیشتر نوعی خود نمایی است کما اینکه اغلب کنسرت‌های موسیقی سنتی ایرانی و آذربایجانی که برگزار می‌شوند، با سالن‌های نیمه خالی اجرا می‌کنند .
2) اواخر هفته گذشته ، جامعه هنری شهر تبریر شاهد رخدادی فرخنده و بی نظیر در تاریخ موسیقی بود . کنسرت کودکان آموزشگاه رودکی نه تنها شعله کم جان و بی رمق موسیقی هنری و اصیل ایرانی و البته آذربایجانی را که نم نمک به واسطه بی کیفیت شدن اجرای مجریان آن و گرایش به سمت سلیقه عام رو به خاموشی بود به خورشیدی درخشان بدل کرد ، بلکه با کیفیتی که اجرای کودکان آموزشگاه رودکی ، به مخاطبان ارائه کردند ، تعریف جدیدی از استاندارد های شنیداری موسیقی ایرانی و آذربایجانی به مخاطبان عرضه شد و متری برای اجرا و قیاس فرم و محتوا در کنسرت های موسیقی پدید آمد و این شاید فرخنده ترین بخش این کنسرت در این روزهایی که شهر تبریز درهر هفته شاهدبرگزاری یک کنسرت مبتذل با خواننده های پلی بک و اینهاست ، بود .
3) اجرای بی نظیر کنسرت کودکان آموزشگاه رودکی نشان داد هنوز در این شهر مردانی بزرگ زندگی می کنند که بدون تکیه بر نهادهای عریض و طویل دولتی که معلوم نیست بودجه فرهنگی شان در کجا هزینه می شود، مشغول تربیت شاگردانی هستند که بلاشک در آینده نه چندان دور به ستاره های درخشان هنر این سرزمین تبدیل خواهند شد. استاد قادر رودکیان مدیر آموزشگاه رودکی و سرپرست گروه موسیقی کودکان رودکی ، از دیدگاه ارزشهای شخصیتی، کردار بی غل و غش او در آمیختگی با شاگردانش، آثار موسیقی پر شور و شفافی که با تکیه به فرهنگ ما برای مردم و به همراهی کودکان این سرزمین آفریده و با گذر از این شاهراه در روح و جان و قلب ما چه شیرین جای خوش کرده است؛ و ارزشهایی که در کار او با کودکان و نوجوانان خفته است، همه و همه، این هنرمند را در جایگاه ویژه ای از اشل ارزشها ی والا قرار داده است. در کلامی کوته او هنرمندی است که سرسختانه، در درون هستی پر رنج خویش و ما، امید می آفریند. به قول دوست عزیزی او بار چندین نهاد مثل شهرداری ، اداره ارشاد و حوزه هنری را به تنهایی بر دوش می کشد. عمرش دراز باد.


4) آموزشگاه رودکی چندین سال است که با مدیریت قادر رودکیان در زمینه آموزش موسیقی فعالیت دارد،
اما از مهمترین بخش هایی که با تأسیس آموزشگاه موسیقی رودکی شکل حرفه ای تر و نظام مندتری به خود گرفت، آموزش موسیقی به کودکان است . این رشته که از چندی پیشتر با دوراندیشی استاد رودکیان به کودکان در سطح شهر تبریز و در پاسخ گویی به نیازهای آموزشی روز جامعه، شروع و اندک اندک جایگاه خود را در میان خانواده ها و شهروندان پیدا کرده است، اینک سمت و سوی جدی تر و قابل ملاحظه تری برای خود پیدا نموده است . موج اعتماد خانواده های علاقه مند به آموزشگاه رودکی باعث ورود کودکان بااستعداد به این مرکز و در نتیجه زمینه را برای یک فعالیت گروهی منسجم فراهم نموده است. و ما شاهد بودیم که حاصل تلاش های طولانی مدت آموزشگاه رودکی و شخص استاد رودکیان در این عرصه طی روزهای گذشته با برگزاری کنسرت به بار نشست. نفس وقوع چنین رخدادهایی که بیانگر اعتنای جدی جامعه و دست اندرکاران عرصۀ هنر به جایگاه آموزش موسیقی به اقشار سنی مختلف به ویژه کودکان است، از چنان ارزش بالایی برخوردار است که می توان گفت در این وانفسا جانی تازه به کالبد موسیقی سنتی ایرانی و آذربایجانی دمید و نوید بخش آن بود که می توان با این هنر که از هزاره ها عبور کرده تا به امروز ما رسیده ، هنوز و همیشه مخاطب را حرمت گذاشت و از او مهر دید .
5) به هر حال برای آموزشگاه و گروه موسیقی کودکان رودکی مطمئنا هیچ دستاوردی نمی تواند از این بزرگتر باشد که نگاه جامعه را نسبت به پدیده های فرهنگی بی سابقه ای مثل کنسرت گروه کودک تغییر داده و آن را تبدیل به یک ساختار فرهنگی جاافتاده در دل جامعه کند؛ دستاوردی که با حمایت های همه جانبۀ مردم هنردوست تبریز در آینده بیش از این نیز به بار خواهد نشست.