- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کنسرت رها و تلفیق و نوآوری و ریتم های خاص در موسیقی سنتی

آذرقلم: نشست خبری کنسرت گروه دف نوازان سماع (کنسرت رها)، در محل خانه دف و با حضور یونس تارپود، آهنگساز و رهبر، فرامرز مشینچی خواننده و فرحناز عینی یکی از سه مایستر گروه دف برگزار شد.
به گزارش آذرقلم، در این نشست یونس تارپود با اعلام اینکه گروه سماع از زمان تأسیس خود در سال 1378، همواره اجراهای مختلفی را در داخل و خارج کشور به روی صحنه برده است، گفت: گروه دف نوازان سماع، متشکل از دو گروه زهی و کوبه ای بوده که هنرمندان برجسته و مجرب شهر تبریز در آن به نواختن سازهای تار، سه تار، سنتور، تنبور، کمانچه، دف، دهل، دریا و سازهای دیگر می پردازند.

کنسرت رها، تلفیق و نوآوری و ریتم های خاص در موسیقی سنتی – پایگاه خبری آدینه  پرس
وی با بیان اینکه آهنگسازی و تنظیم قطعه‌های این اجرا مبتکرانه و به شکلی نو انجام شده تأکید کرد: این کنسرت، تلفیقی از تصنیف های سنتی، فولکلور و عرفانی است که با هم ترکیب شده و نغمه‌های زیبایی را به وجود آورده‌اند، امیدوارم موردپسند مستمعین قرار بگیرد.
تارپور با اشاره به اینکه آهنگسازی قطعات را طبق روال همیشه خود بر عهده گرفته، تأکید کرد: به نظر من موسیقی باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، به نوعی باشد که مخاطب نداند چه در انتظار اوست؛ و در واقع ساختارشکنانه باشد، همچنین معتقدم تصانیف قدیمی را گذشتگانی مثل استاد شجریان به نحو احسن اجرا کرده اند و نیاز نیست که ما دوباره همان قطعات را اجرا کنیم؛ باید مسیرهای نو را تجربه کرد.
در ادامه این نشست فرامرز مشینچی خواننده گروه گفت: اشعار تصانیفی که برای این اجرا انتخاب شده، تلفیقی از ترکی و فارسی بوده، پیشتر نیز ملمع اجرا کرده بودیم با این تفاوت که در آن قطعات اشعار ترکی و فارسی مجزا و منفک از هم بودند، اما این بار ملمع های حکیم فضولی انتخاب شده است.
وی در ادامه افزود: در این اشعار مصراع های ترکی و فارسی پی در پی هستند و اجرای آن بسیار چالش برانگیز است، خواننده باید زبان های فارسی و ترکی را سلیس و با یک کیفیت اجرا کند و در تغییر لحن سرعت عمل داشته باشد. این کار ضمن دشواری بسیار لذتبخش هم هست. اجرا به زبان مادری، شناساندن بیشتر این بزرگان به مخاطب یکی از رسالت‌هایی است که ما برای خود تعریف کرده ایم.
فرامرز مشینچی تاکید کرد: معمولاً به جز اساتید موسیقی آذربایجانی سایر هنرمندان، از اشعار حکیم فضولی استفاده نمی کنند. فارغ از نبوغی که حکیم فضولی در سرایش این اشعار داشته، تدوین و اجرای قطعات به این صورت، چالشی جدی برای آهنگساز، نوازنده و خواننده محسوب می شود که خوشبختانه استاد تارپود ماهرانه آن را به انجام رسانده اند و اعضای گروه تلاش کرده اند، این زیبایی و سیالیت بین دو زبان را به مخاطب منتقل کنند و تجربه ی لذت بخش و بدیعی برای آنها رقم بزنند.
در این نشست همچنین فرحناز عینی، یکی از مایسترهای بانوان، در مورد تمرینات گروه گفت: « دف نوازان ما در رنج سنی 13 تا 62 ساله قرار دارند و تقریباً نیمی از آنها بانوان هستند. از چهار ماه پیش تمرینات گروه را شروع کرده‌ایم. روند کار به این صورت است که علاوه بر تمرین با استاد، مایسترها با تک تک اعضا به صورت انفرادی کار می کنند تا بتوانیم به صورت جمعی یک اجرای خوب و هماهنگ را برای مخاطب ایفا کنیم.»
تارپود در پاسخ به سوال خبرنگار پیام آذربایجان مبنی بر مناسب و رضایتبخش بودن سالن اجرا گفت: انتخاب سالن با خودمان بود. برای سالن های بزرگی مثل سالن همایش های خاوران، هزینه های یکصد میلیون تومانی طلب می شد که پرداخت این ارقام خارج از توان و بودجه ماست. با اینکه ما پرچمداران موسیقی سنتی این کشور هستیم اما هیچ حمایتی از ما صورت نمی گیرد و تنها با همت بچه های خودمان این کنسرت را برگزار می کنیم. من معتقدم علاوه بر اداره ارشاد یا شهرداری باید نهادی وجود داشته باشد تا از هنرمندان بومی که موسیقی اصیل و سنتی کار می کنند حمایت کنند.
خواننده گروه دف نوازان سماع در ادامه با اشاره به اهمیت هنر و موسیقی در نشاط و بالندگی جامعه گفت: انسان همواره به دنبال پدیده های نو بوده و از تکرار گریزان است. دلیل استقبال افراد از سبک های جدید مثل موسیقی پاپ تلفیقی و حتی موسیقی های سنتی تلفیقی هم همین است. اما باید توجه شود هنر بالذات پدیده ای است که نو بودن را درون خود دارد و مدام در حال تغییر است. چرا که افراد جدید با اسلوب ها و خلقیات جدید وارد می شوند و تغییرات را با خود به همراه می آورند. هدف ما هم این است، مخاطبی که سالن را ترک می کند غرق لذت شود و با خود بگوید امروز شعرها و قالب های نو شنیدم و در نهایت با روحی غنی و سیراب به منزل برود.
گفتنی است، کنسرت گروه دف نوازان سماع روز پنجشنبه، 18 آبان ماه، در دو سانس ساعت 18 و 21 در سالن استاد صیامی سینما ناجی، به روی صحنه خواهد رفت.
علاقمندان و هنردوستان می توانند با مراجعه به وبسایت eblit.com بلیط این کنسرت را تهیه کنند.