- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

۲۷ نفر بدحال هستند

آذرقلم: حادثه تروریستی در جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی منجر به شهادت ۹۵ هموطن شد.
به گزارش آذرقلم، دقایقی از ساعت ۱۵ امروز (چهارشنبه، ۱۳ دی ماه) گذشته بود که خبری از شنیده شدن صدای انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان و در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر شد که طبق اعلام تسنیم، سبب رعب و وحشت مردم شد.

جزئیات حادثه تروریستی کرمان از زبان وزیر کشور | خبرگزاری فارس

ادعای اول: انفجار کپسول گاز
دقایقی بعد اعلام شد که این انفجار در نزدیک مسجد صاحب الزمان و زیرگذر گنبد جبلیه رخ داده است، نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند و برخی افراد حاضر در صحنه مدعی شدند که این انفجار ‌از کپسول‌های گاز بوده است، اما هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده بود.
همچنین در پی ازدحام جمعیت در محل انفجار، تعدادی از هم‌وطنان دچار مصدومیت شده‌ بودند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند.
در ساعت ۱۵:۱۷ دقیقه دومین انفجار در همین محل رخ داد و به فاصله ۱۰ دقیقه پس از انفجار اول بود.

بورل اقدام تروریستی کرمان را شدیدا محکوم کرد | خبرگزاری فارس

ادعای دوم: بمب گذاری عامل انفجار بود
ساعت از ۱۶ گذشته بود اما هنوز گمانه زنی ها درباره تروریستی یا انتحاری بودن یا انفجار کپسول گاز مطرح بود تا اینکه تسنیم اعلام کرد برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارد، اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.

ادعای سوم: عملیات انتحاری بوده است
نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این حادثه گفت: ظاهرا عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده و تا کنون دو مورد انفجار صورت گرفته است. نماینده کرمان هم تاکید کرد بمب اولی شدت بیشتری داشته و عملیات انتحاری بوده است.
اما ایرنا، خبرگزاری دولت، انتحاری بودن حمله تروریستی کرمان در مراسم سالروز شهادت سردار سلیمانی را تکذیب و اعلام کرد که «دو بسته بمب‌گذاری‌شده در مسیر گلزار با ریموت آن‌ها را منفجر کرده‌اند. برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی این عملیات تروریستی انتحاری نبوده است.»

اورژانس کشور در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت: شمار شهدای حادثه تروریستی کرمان تغییر نکرده است | سایت انتخاب

انفجار سوم همراه با تیراندازی
از سوی رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش همه مراکز درمانی و بیمارستانی استان کرمان به دلیل وقوع انفجار در محل حادثه برگزاری چهارمین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی خبر داد.
خبرهای شوکه کننده ادامه داشت که خبرگزاری ایسنا از انفجار سوم و تیراندازی در محدوده مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر داد.
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت هم در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیگیری و رسیدگی به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهدای کرمان را خواستار شد.

نیروهای امنیتی درحال کشف ردپای عاملان حمله
رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: در تماسی که با مقامات ذی‌ربط امنیتی داشتم متوجه شدم که نیروهای امنیتی در استان کرمان و همچنین در مرکز، تمام همت خود را مصروف به کشف رد پاهای مرتبطین با حادثه تروریستی امروز کرده‌اند و قطعاً انتقام این حادثه از تروریست‌ها گرفته خواهد شد.

۳ روایت از یک حمله تروریستی
درباره نوع انفجارها هم ۳ روایت وجود دارد: روایت اول مدعی انفجار کیف‌های جاسازی‌شده کنترل‌شونده داخل سطل زباله است، روایت دوم حاکی از حضور یک دستگاه خودروی پژو در محل حادثه و انفجار بخشی از خودرو به محض توقف است.
روایت سوم هم حاکی از این است که یک عامل انتحاری هنگام تفتیش توسط مأموران، خود را منفجر کرده که این روایت همان ابتدا تکذیب شد. اما اطلاعات به دست‌آمده خبرنگار تسنیم حاکی از این است که روایت نخست دقیق‌تر است و عامل یا عاملان این حادثه تروریستی، دو کیف حاوی مواد منفجره جاسازی‌شده را از راه دور به وسیله ریموت، منفجر کرده‌اند.

آمار نهایی شهدا و مصدومان
وزیر بهداشت با حضور در کرمان و عیادت از مجروحان حادثه گفت: ۲۷ بیمار بدحال داریم و تحت نظر هستند ولی تمام مراقبت های لازم از آنها در حال انجام است، ‌آمار نهایی شهدای انفجار کرمان هم ۹۵ شهید و ۲۱۱ مجروح است.