- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کاهش 8 درصدی ذخایر آبی سدهای حوضه دریاچه ارومیه و کاهش 8 درصدی بارش ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: بیلان ذخایر آبی ایران تا ششم خردادماه اعلام شد. کارنامه سدهای کشور نشان می‌دهد از بین ۵۲سد کشور، میزان پرشدگی ۲۴سد در بازه زمانی مورد بررسی، به کمتر از ۵۰درصد رسیده است. در مجموع نیز میزان ورودی آب به سدها تا ششم خردادماه ۲۸درصد و خروجی آب نیز ۱۱درصد افت کرده است. این گزارش بیانگر آن است که حجم آب موجود در مخازن بیش‌از ۱۵درصد رشد داشته و درصد پرشدگی کل سدها به میزان ۶۵درصد رسیده است.
به گزارش آذرقلم، وضعیت سدهای مهم شرب و کشاورزی کشور بیانگر این است که از میان ۵۲سد کشور در ۲۴سد، میزان پرشدگی کمتر از ۵۰‌درصد است. در شرایط کنونی حجم آب موجود در مخازن سدها ۳۲میلیارد و ۶میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که معادل ۲۷میلیارد و ۶میلیون مترمکعب بوده، ۱۸‌درصد رشد داشته و‌ پرشدگی مخازن سدهای کشور به ۶۵‌درصد رسیده است.
میزان آب ورودی به سدهای کشور تا ششم خردادماه معادل ۳۲میلیارد و ۸۶میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که معادل ۲۵میلیارد و ۷۵میلیون مترمکعب بوده، ۲۸‌درصد کاهش داشته است.
همچنین ارتفاع کل ریزش‌‌‌های جوی کشور معادل ۵/ ۱۹۸میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۵/ ۲۳۱میلی‌متر ۱۴‌درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱/ ۱۸۳میلی‌متر بوده است ۸‌درصد کاهش نشان می‌دهد.
کشور اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی‌‌‌های مکرر توام با برداشت بیش از حد آب‌‌‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه‌‌‌های بزرگی از زیرساخت‌‌‌های هیدرولیکی و چاه‌‌‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است. از سوی دیگر به دلیل فزونی تقاضای آب بر عرضه طبیعی آب، کشور دچار ورشکستگی آبی است که این مشکل را می‌‌‌توان با ایجاد مجدد تعادل بین عرضه و تقاضای آب از طریق توسعه منابع آب عرضه‌شده و اجرای برنامه‌‌‌های جدی کاهش تقاضای آب حل کرد. با این حال، ساختار فعلی نظام حکمرانی آب در ایران و نبود درک جامع از علل ریشه‌‌‌ای مشکلات، حداقل امید را برای راه‌‌‌حل‌‌‌های پایدار به‌منظور رفع مشکل آب ایران از بین می‌‌‌برد.

وضعیت سدهای حوزه دریاچه ارومیه:
تا ۶خرداد سال ۱۴۰۲، حوضه آبی دریاچه ارومیه با مجموع ۱۳سد، ۱۱۴۱میلیون مترمکعب موجودی داشته و میزان پرشدگی این سد‌‌‌ها ۶۸درصد بوده که در مقایسه با سال قبل ۸‌درصد کاهش داشته است.
سد ارس- خداآفرین در حوضه آذربایجان‌شرقی، ۱۰۳۵میلیون مترمکعب موجودی داشته و موجودی آن با ۳۶‌درصد پرشدگی، ۲۱‌درصد کاهش یافته است. سد ستارخان با موجودی ۲۹میلیون مترمکعب هم ۲۳‌درصد پر شده که نسبت به بازه مشابه سال گذشته افت ۴۲درصدی داشته است.
موجودی حوضه آذربایجان‌غربی نیز با سه‌سد، روند نزولی داشته؛ به‌‌‌طوری که سد آغ‌چای با ۱۰۱میلیون مترمکعب، ۴۸‌درصد پرشدگی داشته که این میزان نسبت به سال قبل ۳۲‌درصد کاهش یافته است. سد بارون با موجودی ۲۰میلیون مترمکعبی، ۶۹‌درصد پر شده و نسبت به بازه مشابه سال گذشته، افت ۵۲درصدی داشته و سد شهید قنبری با ۱۸میلیون مترمکعب موجودی، ۶۹‌درصد پرشدگی داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹‌درصد کاهش یافته است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]