- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کاهش 20 درصدی جمعیت مجرمین شبستر/نزاع، سرقت و کلاهبرداری سه جرم اول شهرستان

آذرقلم: همزمان با آغاز هفته قوه قضائیه نشست خبری دکتر فتاحی رئیس کل دادگستری و قاسم زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شبستر برگزار شد.Image result for ‫فتاحی دادگستری شبستر‬‎

به گزارش خبرنگار  آذرقلم از شبستر حسین فتاحی رئیس دادگستری شهرستان شبستر در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه انجام شد اظهار کرد: مجموع پرونده‌های ورودی به دادگستری شبستر از سال تیر ماه سال گذشته تاکنون 18 هزار و 543 فقره پرونده بوده که تاکنون بیش از 18 هزار و 544  پرونده مختومه شده است.

فتاحی با اشاره به پنج جرم اول که بیش از همه در شهرستان رخ داده افزود: بیشترین پرونده‌ها مربوط به ضرب و جرح عمدی با 514 پرونده ، سرقت با 342 فقره، کلاهبرداری با 166 فقره ، پرونده های ملکی با 158 فقره و ترک انفاق با 122 فقره پرونده می باشد و متأسفانه در سال اخیر 160 پرونده برای طلاق در دادگستری شبستر باز شده است.

فتاحی خاطرنشان کرد: در بین پرونده های حقوقی مطالبه وجه، طلاق، مطالبه مهریه و مطالبه نفقه به ترتیب بیشترین میزان ورودی پرونده های حقوقی را تشکیل دادند.

این مقام عالی قضایی با تقدیر از حضور خیرین در جشن گلریزان ویژه زندانیان جرائم غیر‌عمد شبستر و کمک اصحاب رسانه شهرستان در این خصوص گفت: در این مراسم، بالغ بر 220 میلیون تومان در جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک شد.

قاسم زاده دادستان شهرستان شبستر نیز با گرامیداشت یاد و خاطره معمار قوه قضاییه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و هفته قوه قضائیه اظهار کرد : متاسفانه در یکسال گذشته در قسمت دادسرا به خاطر انتقال نیروی انسانی به سایر شهرستان ها و دادگاه ها مشکلاتی داشتیم .

وی افزود : از تیر ماه سال گذشته تا امروز در جمعیت کیفری مجرمین کاهش 20 درصدی داشته ایم ولی متاسفانه با توجه به فشار اقتصادی در جامعه ،  تعداد 150 نفر مجرم در بخش کیفری و مدنی در حبس به سر می برند .

قاسم زاده با اشاره به رویکرد دادگستری در یکسال گذشته گفت : تکریم ارباب رجوع ، تسریع در رسیدگی پرونده ها  ، برخورد با معتادین در سطح شهرستان و معرفی آنها به کمپ ترک اعتیاد از مهمترین کارهای این اداره می باشد و در بحث بهداشت عمومی با متخلفین در کارخانه های تولیدی از جمله کارخانه های لواشک با جدیت عمل می کنیم .

قاسم زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد محکومین فعالیت در فضای مجازی شهرستان شبستر هم گفت : در این فضا تا جرمی انجام نشده و شکایتی صورت نگیرد دستگاه قضا ورود نمی کند و در خصوص مدیران یکی از کانال های تلگرامی هنوز حکم ابلاغ و اجرا نشده است .

دادستان شهرستان شبستر در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص علل و میزان طلاق در منطقه شبستر گفت: مهم ترین علل طلاق در شهرستان کاهش آستانه تحمل زوج ها، خیانت از طرف خانم یا آقا، فضای مجازی، مسائل مالی، و دخالت های بی مورد خانواده های زوجین می باشد و از رسانه ها می خواهیم تا از تمامی ظرفیت های خود برای فرهنگ سازی زندگی صحیح و جلوگیری از طلاق استفاده کنند .

خبرنگار شبستر:  ابراهیم ایلخانی