- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کاهش 16 درصدی بارش ها در کشور/ شرایط بحرانی آذربایجان در طی 50 سال گذشته

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: آخرین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از وضعیت بارش نشان می دهد که از ابتدای سال آبی یعنی در هفتاد روز گذشته در تمام کشور به صورت میانگین 27.5 میلی متر بارش داشتیم که این مقدار نسبت به میانگین دوره های مشابه دراز مدت 16 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته یک درصد کاهش داشته است.

در این گزارش، استان های سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، تهران، قم، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، البرز، سمنان، اردبیل و کردستان از نظر کاهش بارش باران نسبت به دراز مدت (53 سال گذشته) در وضعیت حادتری هستند. این گزارش نشان می دهد در 70 روز گذشته در کل کشور 27.5 میلی متر باران باریده که نسبت به دراز مدت 16 درصد کاهش داشته و بارش ها نسبت به سال آبی گذشته یک درصد کمتر شده است.

پروفسور اردکانی: بارش های قوی داریم اما کسری آب را رفع نخواهد کرد
وضعیت جوی و بارش باران و برف در روزها و ماه های آینده چطور خواهد بود؟ آیا کمبود آب جبران می شود یا وضعیت خالی شدن مخازن ادامه می یابد؟

پروفسور حسین اردکانی از بنیان گذاران هواشناسی می گوید: « هفته آینده انتظار سیستم بارشی را داریم که از مدیترانه وارد و از شمال ایران تقویت می شود. همزمان هوای نسبتا سردی از سیبری وارد دریای خزر می شود و بارندگی های فعالی را در سواحل خزر و استان های آذربایجان غربی، شرقی، ارتفاعات البرز و… داریم و در نتیجه سدهای شمالی ما تحت تاثیر باران خوبی قرار می گیرد. در 15 روز آینده هم قسمت های جنوبی از باران خوبی بهره مند می شود و کمبود بارش در چندماه گذشته تا حدودی جبران می شود. در زمستان هم پیش بینی می کنم زمستان نرمالی داشته باشیم اما به جز مناطق کوهستانی خیلی نباید منتظر برف باشیم. در بهمن شاید یک بار شاهد برف و سرمای مختصری باشیم و امیدوارم بهار هم فصل بهتری نسبت به سال های گذشته باشد. این بارش ها کمبود بارش ماه های اخیر را به صورت صد در صدی جبران نخواهد کرد اما تا حدود 50-60 درصد می تواند این کاستی ها را برطرف کند. ولی انتظار داریم در مجموع با بارش های اواخر پاییز و زمستان به حد نرمال برسیم.»[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]