- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

چه کسی کلیددار آذربایجان می شود؟/ آذربایجان، کانون توجه دولتمردان و سکوی پرتاب بزرگان!

یادداشت روز: محمد امین خوش نیت

آذرقلم: با تائید خبر بازنشستگی خدابخش استاندار فعلی آذربایجان شرقی، برابر اعلام وزیر کشور، مقرر شده بود تا یکی از معاونین استاندارانی که بازنشسته می شوند و ترجیحا معاون سیاسی آنها جایگزین شوند. بدین ترتیب پیش بینی می شد که شهرتی فر، معاون سیاسی استاندار خدابخش، به این سمت منصوب شود. اما با خبری که دیروز به نقل از خدابخش در خصوص بازنشسته شدن شهرتی فر در فضای رسانه ای منتشر شد آذربایجان شرقی با چالش جدی و جدیدی مواجه گردید.

اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مدیریت های دولتی، چند وقتی است که برخی میزهای مدیریت را متزلزل ساخته و التهاب و استرسی را به پیکره مدیرانی تزریق کرده که میزهای مدیریت را برای خود دائمی و مادام العمر، مایملک آباء و اجدادی خود دانسته و در طی چند دهه گذشته هیچ قصد و علاقه ای هم برای ترک آنها نداشتند. بسیاری از این مدیران با دست یازیدن به ماده و تبصره و استثناهای قانون مصمم بودند که با بالا بردن درصد جانبازی خود، از بین بردن برخی سوابق کاری و بیمه ای و چندین ترفند و بهانه بنی اسرائیلی و شگرد مدیریتی دیگر، همچنان بر کرسی های مدیریتی بنشینند و بی هیچ خلاقیت و نوآوری جدید، از رانت های مدیریت کلان بهره بجویند. نمونه های عینی آن را در طی سال های گذشته در آذربایجان شرقی کم نداشتیم!

اما خدابخش اکنون خود پیش خود پیشقدم شد و تائید کرد که نه تنها خودش رفتنی است بلکه معاون سیاسی اش هم باید برود! شاید این نمونه از تائید خبر کناره گیری در سطح همه استانداران کشور بی سابقه و بی نظیر باشد. به قول شاعر:

هرگز کسی اینگونه فجیع به کشتنِ خود برنخاست!

مجید خدابخش اما در تازه ترین اظهار نظر، علیرغم اعلام قطعی بازنشستگی اش در گفت‌وگویی متفاوت و پرابهام اعلام کرد که در این رابطه تابع قانون است و منتظر رسیدن پاسخ استعلام بازنشستگی‌اش از وزارت کشور می ماند!! یعنی اینکه، او حرف های یک روز قبل خود را در گفتگو با خبرگزاری فارس پس گرفته است!

از سوی دیگر، مسعود حسابگر از مشاوران استاندار آذربایجان‌شرقی هم در اظهار نظری هم سو با خدابخش مدعی شد که خدابخش مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه خواهد داد! بدین ترتیب کرسی والی گری آذربایجان همچنان دستخوش گمانه زنی ها می ماند! با این حال با فرض قطعی شدن رفتن این زوج سیاسی، گمانه زنی ها نیز برای تعیین و انتصاب مدیر ارشد استان در محافل سیاسی و رسانه ای بالا گرفته است.

هنوز حرف های خدابخش بر روی لوح روزنامه ها خشک نشده بود که گزینه های جایگزین از سوی محافل خبری و سیاسی بر روی خروجی کانال های خبری قرار گرفت. هر چند که برخی از آنها از دوره های قبل هم کاندیدای این سِمَت بودند. باهم نگاهی می اندازیم به اسامی و سوابق چند تن از گزینه های مطرح شده برای استانداری آذربایجان شرقی در طی روزهای اخیر:

 

رضا رحمانی

رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در محله داش ساختمان تبریز در سه دوره متوالی مجلس های هفتم و هشتم و نهم نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بوده است. از او به عنوان یکی از فعالین اقتصادی استان و کشور هم یاد می کنند او حالا سمت قائم مقام وزارت صنعت و معدن و تجارت را عهده دار است. از او بارها به عنوان گزینه جایگزین برای وزارت صنعت و معدن نام برده شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

لیسانس حقوق و فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی دارد و اکنون دانشجوی سال آخر دکتری در رشته مدیریت استراتژیک است.

 

علیرضا منادی:

علیرضا منادی متولد 1348 تبریز اکنون دکتری دامپزشکی دارد. در پرونده کاری وی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و مسوولیت دبیری منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی را می توان نام برد.

او هم نماینده دو دوره مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بود اما در دوره قبلی انتخابات، پس از تشکیک در نتیجه انتخابات مجلس و بازشماری آرا، از رسیدن به بهارستان بازماند و به جای او اسماعیل سعیدی راهی مجلس شد. بعدها او به عنوان معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

منادی بدین ترتیب موقعیت قبلی خود را از دست داد و اکنون طرفدارانش او را به عنوان گزینه جدی برای والی گری آذربایجان شرقی مطرح می کنند.

 

سعید شبستری خیابانی:

دکترای علوم آزمایشگاهی، رئیس سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی، فرماندار تبریز و در نهایت معاون سیاسی و امنیتی استانداری در دوران ریاست یار غار و دیرینش جبارزاده!

شخصیتی که سیاسیون او را ببیشتر با عضویتش در حزب کارگزاران سازندگی می شناسند. اما روحیه اعتدال گرایش بیشتر به سایر ویژگی هایش می چربد.

با آمدن خدابخش به کاخ استانداری، او نیز کناره گیری کرد و مسئولیت و مدیریت سیاسی دیگری را نپذیرفت اما با توجه به رویکرد وزارت کشور مبنی بر جایگزینی استانداران بازنشسته با معاونین سیاسی می توان از شبستری به عنوان فرد جایگزین خدابخش نام برد. با این حال تردید نباید داشت که علیرضا بیگی نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس و استاندار اسبق آذربایجان شرقی از مخالفین جدی شبستری خواهد بود. این دو در موضوع انتخابات دوره قبل شوراها و مجلس اختلافات دامنه دار و عمیقی باهم پیدا کردند.

بهرام سرمست:

بهرام سرمست دیگر گزینه مطرح برای والی گری آذربایجان است. دوستی دیرینه او با جبارزاده استاندار سابق آذربایجان شرقی و معاون سیاسی فعلی وزیر کشور شهره خاص و عام است. شاید به همین خاطر است که از سرمست به عنوان جدی ترین گزینه برای استانداری آذربایجان شرقی نام برده می شود.

او هم اکنون به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و درست در همان وزارتخانه ای که جبارزاده سمت معاونت را عهده دار است خدمت می کند.

بهرام سرمست متولد شهر بناب و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی است و از نیروهای معتدل سیاسی متمایل به اصلاح طلبان و چهره ای دانشگاهی است که بیش از 20 سال و قبل از دولت های نهم و دهم در مسوولیت های مدیریت سیاسی  ، انتظامی و فرهنگی خدمت کرده است.

آذربایجان، کانون توجه دولتمردان و سکوی پرتاب بزرگان!

آذربایجان به لحاظ موقعیت پولیتیک و حساس خود، همواره مورد توجه مرکز بوده است. چه در دوران رضا پهلوی و چه در دوران پهلوی دوم، آذربایجان کانون رویدادهای مهم و تاثیرگذار سیاسی بوده است. تا جایی که از والی گری (استانداری ) این منطقه در حد نخست وزیری کشور یاد می شده است. نگاهی به اسامی استانداران قبل از انقلاب نشان می دهد که اغلب سیاستمداران و نخست وزیران کشور در آن دوران، در کارنامه کاری خویش سمت استانداری آذربایجان را ثبت شده دارند. یعنی اهمیت و ارزش مقام ارشد این منطقه (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) در حد نخست وزیری و شخص دوم مملکت بوده است.

محمدعلى فروغى، احمد قوام، دکتر محمد مصدق، فضل‌الله زاهدى، منوچهر اقبال، جعفر شریف‌امامى، على امینى، اسدالله علم، حسنعلى منصور، هویدا و… شخصیت های برجسته و تاثیرگذار سیاسی آن دوران بودند که چه بسا ما و اغلب ایرانی ها آن را به عنوان شخصیت های کشوری می شناسیم تا مقام هایی که قبلا در ایالت آذربایجان صاحب منصب و پست و مقام بودند!

در سال های پس از انقلاب نیز، سیاستمداران بزرگی عهده دار مسئولیت خطیر این استان شدند که بعدها در سپهر سیاست و امور اجرایی کلان کشوری به ایفای نقش پرداختند. مانند علی عبدالعلی زاده که به وزارت مسکن رسید و جبارزاده که به سمت معاون وزیر کشور منصوب شد .

اکنون این استان، در دوران حساس دیگری از حیات خویش شاهد تغییر در مدیریت کلان خود خواهد بود. ریل گذاری درست در این مقطع حساس می تواند چرخ های ترقی و پیشرفت را به گردش درآورده و عقب ماندگی های گذشته را جبران نماید. مشروط بر آنکه مجمع نمایندگان استان، مشاورین، برنامه ریزان و سیاستگذاران وزارت کشور، در انتخاب استاندار جدید، دقت، جدیت و هوشیاری فوق العاده ای به خرج داده و فارغ از جناح بندی های سیاسی و گروهی و دلبستگی های فکری و خانوادگی، سه ویژگی مهم: کفایت، مهارت و مدیریت را معیار انتخاب والی بزرگ آذربایجان مد نظر قرار دهند.