- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پیشرفت 70 درصدی عملیات ساماندهی مقبره الشعرا تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: شهردار تبریز از پیشرفت 70 درصدی عملیات عمرانی در محوطه مقبره الشعرای تبریز خبر داد.
به گزارش آذرقلم، هوشیار با اشاره به ساماندهی صفه جنوبی پروژه مقبر الشعرا از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی کل پروژه خبر داد و افزود: صفه جنوبی این پروژه با دو هزارو ۵۰۰ متر مربع مساحت در حال اجرا است و پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا با هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایان یافته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی صفه شمالی مقبره الشعرا هزینه شده است، خاطر نشان کرد:صفه جنوبی مقبره الشعرا با ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه توسط شهرداری تبریز در حال اجرا می‌باشد و با بهره برداری از پروژه، این مکان تاریخی و فرهنگی میزبان گردشگران خارجی و داخلی خواهد بود.

گفتنی است نزدیک به ۲ دهه از عملیات مرمت و احداث این بنای تاریخی زمان می‌گذرد و روند کند عملیات عمرانی مقبره‌الشعرا و حساسیت موضوع باعث شد مدیریت جدید شهری و شورای ششم شهر به این پروژه تاریخی و فرهنگی ورود کرده و جزو برنامه‌های خود قرار دهند.
مقبره الشعرا، آرامگاه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش تاکنون، در سال های گذشته در وضعیت نابسامانی قرار داشت که با همکاری شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال ساماندهی است.
این مجموعه در محله سرخاب تبریز واقع شده و آرامگاه شاعرانی مانند استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی؛
هیچ گونه حفاری در مقبره الشعراء و اطراف آن انجام نشده است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: طی یک سال گذشته هیچ گونه حفاری در مقبره الشعراء و اطراف آن انجام نگرفته است.
“سیدمحمدحسین بلاغی” ضمن اظهار این مطلب اظهار داشت: با همت و پیگیری مستمر و مداوم استاندار آذربایجان‌شرقی و همچنین اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همراهی و همکاری شهرداری تبریز، روند بازسازی مقبره‌الشعرا در حال انجام بوده و در دوره فعلی حفظ وضعیت فعلی و آماده‌سازی این مجموعه فرهنگی و تاریخی مهمترین هدف و رویکرد ماست.
وی با اشاره به اینکه در سفر آیت الله رییسی به تبریز ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مقبره الشعرا برای سه سال اختصاص یافت، تصریح کرد: در سال 1401 برای ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
بلاغی، با تاکید بر اینکه اعتبار پروژه ساماندهی مقبره الشعرا از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود و شهرداری تبریز به عنوان مجری و پیمانکار پروژه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کارفرما و ناظر عمل می‌کند گفت: در حال حاضر ساماندهی صفه شمالی قسمت بیرونی این مجموعه تمام شده و ساماندهی بخش جنوبی آن نیز در حال اجراست.
وی اظهار کرد: نمای بیرونی این پروژه در زمینی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع و نمای درونی آن با زیربنای ۶ هزار مترمربع در حال اجرا بوده و نمای بیرونی و سنگ کاری آن در آینده نزدیک به پایان می رسد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]