- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پیش‌بینی عجیب ظریف: ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا می شود!

پیش‌بینی ظریف از رئیس‌جمهور آینده آمریکا

آذرقلم: وزیر امورخارجه ایران از احتمال زیاد پیروزی ترامپ در دور بعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داد. محمدجواد ظریف گفت که روز جمعه در پاریس با مکرون رئیس‌جمهور و لودریان وزیرخارجه فرانسه دیدار می‌کند. ظریف همچنین از آمادگی کامل ایران برای مذاکره با عربستان خبر داد و از پیشنهادی که به سعود الفیصل وزیرخارجه سابق برای مذاکره داده نیز سخن به میان آورد.

به گزارش آذرقلم به نقل از دنیای اقتصاد، در همین ارتباط، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که برای دیدار و گفت‌وگو با سه کشور فنلاند، سوئد و نروژ به اروپای شمالی سفر کرده است در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانش به نقش ایرانیان مقیم خارج از کشور و ظرفیت‌های آنها اشاره کرد. محمدجواد ظریف خطاب به ایرانی‌های حاضر در جلسه بیان کرد: برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است. کاری ندارد چه کسی در ایران حاکم باشد. اصلاح‌طلب، اصولگرا یا سکولار حاکم باشد، هر که حاکم باشد، برای اسرائیل، ایران زیادی بزرگ است. ایرانی که ۴۰ سال است روی پای خود ایستاده، این ایران برای آنها قابل‌تحمل نیست.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره افزایش ملی‌گرایی افراطی در آمریکا و اروپا عنوان کرد: هنوز سوال است که این روند است یا یک تحول مقطعی. باید در این زمینه بیشتر مطالعه کنیم. اگر ترامپ بتواند در درازمدت دستاورد قابل‌توجهی در آمریکا داشته باشد و در اروپا گرایش‌های نوملی‌گرایانه دستاورد جدی داشته باشند ممکن است به روندی تبدیل شوند.

او با بیان اینکه احتمال پیروزی مجدد ترامپ را بالا می‌دانم، گفت: البته به‌نظر نمی‌رسد سیاست‌های حمایتی اقتصادی در درازمدت به اقتصاد آمریکا کمک کند. احتمال اینکه ترامپ ۴ سال دیگر میهمان یا مزاحم دنیا باشد، زیاد است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه تاکید کرد: چرا اجازه می‌دهیم یک دولتی که با رای الکترال کالج بر سر کار آمده به مملکت ما توهین کند و قسمتی از آبی که در تمام تاریخ و ۶۰ سال قبل روی سربرگ امیر کویت نوشته «کویت-خلیج‌فارس»، آن وقت یکی بیاید به‌خاطر اینکه یک جای ذره‌ای که استان ایران بوده و حالا برای ما ادعا می‌کند، به‌خاطر اینکه ناوگان پنجمش را آنجا مستقر کرده، اسم خلیج‌فارس را عوض کند و ایرانی حرف نزند. وزیرخارجه گفت: اگر یک سوراخ کوچک در این کشتی ایجاد شود همه ما را آب می‌برد و خیلی‌ها ایستاده‌اند که ما را آب ببرد. ظریف افزود: وقتی آمریکایی‌ها می‌گویند موشک ایران باید متوقف شود، من می‌گویم اگر می‌خواهید راجع به موشک صحبت کنید اول فروش تسلیحات را به کشورهای منطقه متوقف کنید. در پاسخ به من می‌گویند اینها بلد نیستند از این تسلیحات استفاده کنند.