- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پلیس راهور تبریز چرا اِعمال قانون نمی کند؟!

آذرقلم: چند ماه قبل در یادداشتی با عنوان “آیا پلیس راهور در تبریز غیب شده است”؟ مواردی از رفتارهای خلاف قانون رانندگان را نوشتم و چون در شهر تبریز حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر را خیلی و خیلی کم رنگ می‌دانم لذا به عنوان یک معلم تصمیم گرفتم با ذکر مواردی انگیزه پلیس راهور را در اعمال قانون و ایجاد نظم در رانندگی در تبریز تشویق و تحریک کنم.
از جمله موارد زیر از تخلفات رو به افزایش رانندگان در تبریز است:
1- تبدیل پیاده‌روها به محل توقف خودروها و تنگ و ناامن کردن پیاده‌روها برای عابرین پیاده. این رفتار زشت، دور از شأن فرهنگ شهرنشینی و مغایر با رعایت حقوق دیگران چنان افزایش یافته که اخیراً برخی مناطق شهرداری (یا مغازه‌داران) اقدام به نصب میله‌های فلزی به منظور ممانعت از ورود خودروها به پیاده‌روها کرده‌اند.
2- توقف دو ردیفه و سه ردیفه در خیابان‌ها از جمله در خیابان‌هایی که “تابلوی توقف مطلقاً ممنوع” دارند. معنی آن این است که برخی رانندگان با توقف دو ردیفه و سه ردیفه به خود اجازه می‌دهند این خیابان‌ها را برای عبور دیگران ببندند و هیچ متوجه نیستند به هیچ وجه چنین حقی ندارند. آیا پلیس نباید از طریق اعمال قانون جلوی چنین رفتارهای نابهنجار را بگیرد؟
3- عدم رعایت تابلوهای ورود ممنوع توسط تعداد کثیری از رانندگان. تعجب این است گاهی راننده‌ای که از ورود ممنوع عبور می‌کند طلبکارانه بر رانندگانی که در مسیر صحیح می‌رانند جملات زشت نثار می‌کند!
4- عبور از چراغ قرمز یا دور زدن یا گردش به راست و چپ از محل‌های ممنوع که روز به روز رو به رشد است.
5- ورود کثیری از خودروها به مسیرهای ویژه از جمله مسیر اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) بدون این که با مانعی مواجه شوند.
6- تردد موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها در پیاده‌روها، پیاده راه‌ها و در مسیرهای ویژه و ناامن کردن این معابر برای مردم.
7- ویراژ اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها و ایجاد صداهای نابهنجار که اعصاب شهروندان را خورد می‌کند.
8- عدم استفاده حداقل 70 درصد رانندگان از راهنماهای خودروها در پیچیدن به راست و چپ که گاهی موجب تصادف می‌شود.
9- نبود خط کشی عابر پیاده در برخی معابر از جمله در میدان بزرگ شاه‌گلی که عبور مردم به ویژه گردشگران خارجی را غیر ممکن می‌سازد!
اگر به موارد فوق رفتارهای نادرست شهرداری در صدور مجوز ساخت و ساز بدون ایجاد حفاظ امنیتی برای مردم؛ یا از کار افتادن پله‌های برقی پل‌های هوایی از جمله در قاری کورپوسی یا کار نکردن آسانسورهای پل‌های هوایی از جمله در جلوی مسجد طوبی را هم بیفزاییم آنگاه خواهیم دید بسیاری از مشکلاتی که در ترافیک شهری داریم عدم استفاده صحیح از زیرساخت‌هاست. به طوری که اگر کسانی که گواهی نامه رانندگی دریافت می‌کنند رعایت آئین‌نامه رانندگی را درست یاد بگیرند و آن را به هنگام ماشین راندن هم به کار برند و مدیران شهرداری، شهر را جایی بدانند که همه امکانات باید برای امنیت و رفاه انسان باشد در این صورت هم باید پلیس راهور به خود آید و با اِعمال قانون به وظایف خود عمل کند. البته مدیران شهرداری در راستای تأمین امنیت و رفاه شهروندان خیلی کارهایی را می‌توانند انجام دهند که توضیح آن را به مقاله‌ای دیگر می‌گذارم.
*استاد بازنشسته دانشگاه و عضو سابق شورای اسلامی شهر تبریز