- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پایان ماه عسل دریا: تراز دریاچه ارومیه 3 سانتی متر دیگر آب رفت

آذرقلم: مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از کاهش سه سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال جاری خبرداد.

به گزارش آذرقلم به نقل از ایسنا، فرهاد سرخوش با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه و کاهش بارش ها در سال جاری افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۷ متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۸ سانتی‌متر افزایش و نسبت به مهر ماه سال جاری سه سانتیمتر کاهش داشته است.

این در حالی است که خرداد ماه سال جاری تراز دریاچه به لطف بارش های خوب فصلی، حدود 110 سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش نشان می داد. اما حالا این افزایش تراز به 58 سانتی متر رسیده است. یعنی چیزی حدود نیم متر کاهش تراز!
سرخوش همچنین در ادامه با اشاره به اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه دو هزار و 807 کیلومترمربع است، افزود: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با اول مهر سال جاری ۲۰ کیلومتر مربع کاهش را نشان می‌دهد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اشاره و خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه هم اکنون سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون متر مکعب افزایش دارد.
سرخوش تصریح کرد: با ورود سامانه بارشی به استان و افزایش بارندگی ها، حجم آب دریاچه ارومیه روند افزایشی خواهد داشت.

کاهش ۳ سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی هم گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۶۸ سانتی متر نسبت به هم سنجی سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

عقیل اقدسی اظهار کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به متوسط درازمدت نیز ۳.۳۵ متر کاهش نشان می‌دهد.