- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دفاع تمام قد مسئولان: افزایش نرخ بنزین برای کمک به اقشار کم درآمد بود!

آذرقلم: قریب به اتفاق مسئولان دولت از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن که «طرح جدید مدیریت سوخت»! از آن نام یاد می کنند دفاع کردند.

به گزارش آذرقلم، چند نمونه از این واکنش ها را به اختصار باهم مرور می کنیم:

روحانی : افزایش نرخ بنزین برای کمک به اقشار تحت فشار است

رئیس جمهوری با بیان این که دولت باوجود مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از درآمد افزایش قیمت بنزین را ندارد و همه آن میان حدود ۶۰ میلیون نفر توزیع می‌شود، گفت: اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و برای کمک به اقشار تحت فشار جامعه است.

«حسن روحانی»، به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین اشاره کرد و اظهارداشت: دولت مدت ها به دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از  اقشار ضعیف کشور که بواسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند اما به دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

 معاون رئیس‌جمهوی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شمول بیش از 60 میلیون شهروند ایرانی از طرح حمایتی دولت برای جبران افزایش قیمت بنزین، گفت: طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه اجرا می شود.

«محمد باقر نوبخت» تأکید کرد: دولت با وجود داشتن مجوز قانونی در شش سال گذشته تنها دو بار اصلاح قیمت بنزین را انجام داد و منابع حاصل ازآن نیز عمدتاً صرف حمایت از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شد.

وی عنوان کرد: نخستین مرحله واریز این طرح حمایت معیشتی حداکثر تا ده روز آینده انجام خواهد شد؛ میزان پرداخت به خانوارهای تک نفره ۵۵، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲ و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: یک ریال از درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین به بودجه جاری کشور یا تملک دارایی تعلق نمی‌گیرد بلکه به طرح حمایت معیشتی از ۱۸ میلیون خانوار کم درآمد اختصاص می‌یابد.

«علی ربیعی» اظهارداشت: قرار شد از تمام درآمدهای حاصل از طرح اصلاح قیمت بنزین به ۱۸ میلیون خانوار کمک کنیم.

وی افزود: در دولت تصمیم گرفتیم این درآمد حتی اگر یک ریال هم باشد به بودجه جاری کشور یا تملک دارایی نرود که یک تصمیم درست برای اصلاح ساختار بودجه است.

آثار اصلاح قیمت بنزین در میان مدت مشخص می‌شود

ربیعی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم با تصمیم گیری درست، این اصلاحات در زندگی مردم اثر منفی نگذارد و با اجرای این طرح هم اصلاح ساختار انجام شود و هم درآمد حاصله از آن به معیشت ۶۰میلیون نفر از طبقات متوسط رو به پایین جامعه کمک شود.

وضعیت خانوارهایی که شامل حمایت معیشتی نشدند را بازبینی می کنیم

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت وضعیت افراد و خانواده‌هایی که از پوشش طرح حمایت دولت بیرون ماندند را بررسی و تلاش می کند به مجموعه طرح حمایت اضافه شوند؛ جای هیچ نگرانی نیست تمام کسانی که حتی از همین امروز اضافه شوند پول آنها ذخیره می شود.

واعظی: اصلاح قیمت بنزین تصمیم و توافق همه مسئولان نظام است

اصلاح قیمت بنزین تصمیم و توافق همه مسئولان نظام است

 رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: دولت پیش از این نیز درچند مقطع قصد داشت این تصمیم مهم را که مورد توافق همه مسئولان نظام است، اجرا کند که هربار به دلایلی با تاخیر مواجه شد.

«محمود واعظی» با یادآوری اینکه تقریبا ۵۰ درصد از مردم خودروی شخصی ندارند یا در شهرستان‌های کوچک و روستاها زندگی می کنند، گفت: این جمعیت زیاد چرا باید تاوان قیمت ارزان بنزین را بدهند و این خود یک بی‌عدالتی محسوب می شد البته به این معنی نیست که هرکسی که خودرو ندارد نیازمند حمایت معیشتی دولت است اما قاطبه اینگونه است.

واعظی ادامه داد: با اجرای طرح حمایت معیشتی دولت که تقریبا ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۸ میلیون خانوار را در بر می گیرد، بخشی از این بی عدالتی جبران می شود .

اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام است

وی همچنین با بیان اینکه این تصمیم با اتفاق نظر سران سه قوه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاد شد و به هیچ وجه اینگونه نیست که تصمیم  دولت بوده باشد، گفت: در اصل اصلاح قیمت بنزین  تصمیم همه ارکان نظام بوده و همه در این تصمیم دخیل بوده اند و دولت صرفا مجری این طرح است.

 

یک ریال از افزایش قیمت بنزین به دولت تعلق نمی گیرد