- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

جزئیات تازه از پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، بازار خودرو و سکه و محکومیت ۲ نماینده مجلس

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آذرقلم: سخنگوی قوه قضائیه گفت: در دادگاه ۳۴ نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی محکوم شدند؛ در این پرونده تلفیقی، بخشی اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بخشی اخلال در نظام اقتصادی خودرو بود.

محکومیت 34 نفر از اخلالگران بازار خودرو، سکه و ارز و 2 حکم اعدام/ صدور حکم 2 نماینده مجلس

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، امروز در نشست خبری با خبرنگاران شرکت کرد:

* محکومیت ۳۴  اخلالگر در نظام اقتصادی/ حکم اعدام ۲ نفر

اسماعیلی در خصوص اقدامات مباره با فساد با بیان اینکه در یک پرونده که بیش از ۵۰ متهم داشت کیفرخواستی برای ۴۳ نفر صادر و به دادگاه ارسال شد، گفت: در دادگاه ۳۴ نفر از اخلال کنندگان در نظام اقتصادی محکوم شدند؛ در این پرونده تلفیقی، بخشی اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بخشی اخلال در نظام اقتصادی خودرو بود.

وی اضافه کرد: «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» هر دو نفر دارای جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید ۶۷۰۰ خودرو از سایپا و مشارکت در عملیات پولشویی و موضوعات مربوط به سکه بودند که ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه به همراه یک صد کیلوگرم طلا کشف شد؛ حکم اعدام این دو نفر صادر شده که قابل تجدید نظرخواهی است.

 * صدور رأی ۲۱ متهم پرونده اخلال در نظام ارزی

سخنگوی قوه قضائیه درباره محکومیت اخلالگران نظام ارزی کشور، اظهار کرد: رأی دادگاه ۲۱ نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور صادر شد و در این پرونده آقای «حسن خویی» به جرم مشارکت در اخلال نظام پولی و ارزی کشور و قاچاق انواع ارز، به ضبط مبالغ قاچاق شده به همراه تحمل سه سال حبس تعزیری و جزای نقدی به میزان دو برابر اموالی که تحصیل کرده است، محکوم شد.

وی ادامه داد: مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به ۷ سال حبس تعزیری، محمد عزیزی و فریدون احمدی (نماینده‌های مجلس) هر کدام به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

* از خبرنگاران افشاکننده فساد تقدیر می‌کنیم 

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری‌ها باید با رعایت موازین اخلاقی و قانونی و به‌گونه‌ای باشد که موجبات سوء استفاده بدخواهان نظام و انقلاب را فراهم نکند، اظهار کرد: گزارشاتی از گزارشگران فساد از جامعه خبرنگاران داشتیم؛ خبرنگاران صداوسیما رسانه ای کردند اما به کسی اتهام نزدند و آبروی کسی را نبردند و موضوع فساد را برملا کردند.

وی اضافه کرد: از این استقبال کرده و هم رسیدگی می‌کنیم و هم تقدیر می‌شود؛ بنا داریم در مناسبتی ویژه مانند هفته قوه قضائیه یا روز خبرنگار از آنها تقدیر کنیم.

* پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در حال رسیدگی است/ بازداشت یک نفر

اسماعیلی درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: این پرونده در حال رسیدگی است و تا امروز تعدادی از خانواده‌های جانباختگان اعلام شکایت کردند و پرونده مرحله تحقیقاتی خود را می‌گذراند.

وی افزود: یک نفر در این پرونده بازداشت است و از افرادی تحقیق به عمل آمده و آزاد شدند.

* شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه ایجاد شده است

اسماعیلی با بیان اینکه شکایات اصحاب رسانه باید در شورای حل اختلاف مطرح شود،  گفت: این شورا فعال شده و فعالیت هم دارد؛ ضمن اینکه این شورا صلاحیت حقوقی و کیفری دارد.

وی ادامه داد: برخی از موضوعات ناظر بر اتهامات فرهنگ و رسانه قابل گذشت است که بعد از ثبت در دادسرا به این شورا می‌رود؛ البته جرایم غیرقابل گذشت قابل طرح در شورا نیست.

* تأیید ۲ حکم قطعی شهرام جزایری

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره صادر شدن ۲ حکم قطعی برای شهرام جزایری، اظهار کرد: خبری که در ارتباط با محکومیت وی اعلام شد، درست است؛ ۷ سال حبس که مجازات اشد است قابل اجراست که در دادگاه بدوی صادر شده و در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شده است.

* ورود سازمان بازرسی کل کشور به افزایش قیمت خودرو

سخنگوی قوه قضائیه درباره قیمت خودرو نیز گفت: در حوزه افزایش قیمت‌های حوزه خودرو، سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرد که چرا وزارت صمت، شورای رقابت را از گردونه تصمیم‌گیری در قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته است.

وی ادامه داد: انجام وظایف نظارتی سازمان بازرسی کل کشور باعث شد که شورای رقابت به میدان بیاید و دولت بپذیرد که شورای رقابت ایفای نقش کند؛ اگر‌ بخش‌های مختلف اجرایی و‌ نظارتی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند‌ و بازار حالت رها شدگی و افسارگسیختگی‌ نداشته باشد، این همه اجحاف در حق مردم انجام نخواهد شد؛ به دنبال این هستیم که دستگاه‌های اجرایی را به خط کنیم و‌ از آنها وظایف قانونی‌شان را مطالبه کنیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]