- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نگاهی به کارنامه 4 گزینه مطرح برای استانداری آذربایجان شرقی: سرمست، پورمحمدی، شبستری و جهانگیرزاده

آذرقلم: بهرام سرمست، محمدرضا پورمحمدی، سعید شبستری و جواد جهانگیرزاده از گزینه‌های جدی نمایندگان و وزارت کشور جهت قبول مسئولیت استانداری آذربایجان شرقی هستند.

سعید شبستری خیابانی

سعید شبستری متولد 1345 تبریز و دارای مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بوده و مدیرکلی سازمان بهزیستی استان به مدت هشت سال، عضویت در هیات بازرسی و هیات اجرایی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در دوره های مختلف را داراست.

سعید شبستری خیابانی در کارنامه مدیریتی خود مدیرکلی سازمان بهزیستی استان به مدت 8 سال، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی استان، عضویت هیئت‌ بازرسی و هیئت اجرایی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف، مسئولیت کمیته پیشگیری و کاهش تقاضای شورای هماهنگی، مبارزه با مواد مخدر استان را دارد.

وی در کابینه اول روحانی، به عنوان فرماندار تبریز منصوب شد و بعد از مدتی کوتاه به عنوان معاون سیاسی و امنیتی جبارزاده، استاندار وقت مشغول به کار شد. بعدها با رفتن جبارزاده، مدتی را به عنوان سرپرست استانداری آذربایجان شرقی منصوب گردید. شبستری، از اعضای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در طی سال های گذشته بوده است.

دکترای علوم آزمایشگاهی، رئیس سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی، فرماندار تبریز و در نهایت معاون سیاسی و امنیتی استانداری در دوران ریاست یار غار و دیرینش جبارزاده!

شخصیتی که سیاسیون او را ببیشتر با عضویتش در حزب کارگزاران سازندگی می شناسند. اما روحیه اعتدال گرایش بیشتر به سایر ویژگی هایش می چربد.

با آمدن خدابخش به کاخ استانداری، او نیز کناره گیری کرد و مسئولیت و مدیریت سیاسی دیگری را نپذیرفت اما با توجه به رویکرد وزارت کشور مبنی بر جایگزینی استانداران بازنشسته با معاونین سیاسی می توان از شبستری به عنوان فرد جایگزین خدابخش نام برد. با این حال تردید نباید داشت که علیرضا بیگی نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس و استاندار اسبق آذربایجان شرقی از مخالفین جدی شبستری خواهد بود. این دو در موضوع انتخابات دوره قبل شوراها و مجلس اختلافات دامنه دار و عمیقی باهم پیدا کردند.

محمدرضا پورمحمدی

Image result for ‫محمدرضا پورمحمدی‬‎

محمدرضا پورمحمدی با نام قبلی دلال‌پور (متولد ۱۳۳۷، تبریز) رئیس دانشگاه تبریز است.

وی در دوران دانشجویی در داخل و خارج از کشور در تشکل‌های اسلامی فعالیت مؤثر داشت و در دوران جنگ ایران و عراق به‌صورت داوطلبانه در جبهه جنگ حضور یافت. در جریان انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگیدر سال ۱۳۵۹ فعالیت کرده و در فاصله تعطیلی دانشگاه پس از انقلاب فرهنگی در جهاد دانشگاهی، نهضت سوادآموزی و صدا و سیما همکاری نمود.

سوابق مدیریتی و اجرایی 

رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تبریز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز در دولت اصلاحات

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تبریز

جواد جهانگیرزاده

Image result for ‫جواد جهانگیرزاده‬‎

جواد جهانگیرزاده (زاده ۱۳۴۵ در ارومیه)، نماینده حوزه انتخابیه ارومیه در دوره هفتم، دوره هشتم و دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود. وی همچنین در مجلس نهم، قائم مقام کاظم جلالی در مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

جواد جهانگیرزاده در بیست مرداد ۱۳۴۵ در محله بازارباش ارومیه به دنیا آمد. وی دارای مدرک لیسانس پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه تبریز، فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تبریز و دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبائی است.

جواد جهانگیرزاده در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در ارومیه ۶۶۶۰۶ رای کسب کرد و از راهیابی به مجلس دهم بازماند.

وی به سمت سفیر ایران در جمهوری آذربایجان منصوب شد و جانشین محسن پاک آیین در این سمت شد.

در جریان معرفی وزرای دولت یازدهم به مجلس، وی به عنوان موافق وزارت محمودجواد ظریف نطق کرد و در جریان توافق هسته‌ای نیز، از موافقان جدی برجام به شمار می‌رفت.

جهانگیرزاده دارای دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه علامه طباطبائی بوده و همچنین عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ارومیه است.

مسئولیت‌های وی عبارت بودند از:

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

عضو اصلی کمیته روابط اتحادیه بین المجالس جهانی باسازمان ملل به نمایندگی از قاره آسیا و اقیانوسیه

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و هند

نائب رئیس کمیته پارلمانی ایران و پارلمان اتحادیه اروپا

عضو هیئت امنای دانشگاه ارومیه و دانشگاه صنعتی ارومیه

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان

بهرام سرمست:

«بهرام سرمست» مدیرکل سیاسی وزارت کشور شد + سوابق

بهرام سرمست دیگر گزینه مطرح برای والی گری آذربایجان است. دوستی دیرینه او با جبارزاده استاندار سابق آذربایجان شرقی و معاون سیاسی فعلی وزیر کشور شهره خاص و عام است. شاید به همین خاطر است که از سرمست به عنوان جدی ترین گزینه برای استانداری آذربایجان شرقی نام برده می شود.

او هم اکنون به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و درست در همان وزارتخانه ای که جبارزاده سمت معاونت را عهده دار است خدمت می کند.

بهرام سرمست متولد شهر بناب و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی است و از نیروهای معتدل سیاسی متمایل به اصلاح طلبان و چهره ای دانشگاهی است که بیش از ۲۰ سال و قبل از دولت های نهم و دهم در مسوولیت های مدیریت سیاسی  ، انتظامی و فرهنگی خدمت کرده است.