- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نمایندگان مردم در مجلس چه می کنند؟/ عشرت شایق

یادداشت از: عشرت شایق (نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس)

آذرقلم: اخیرا طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس به تصویب نمایندگان رسیده است. طرحی که نامزدهای انتخاباتی را ملزم به ارائه اطلاعات درباره منابع مالی و نحوه تامین آن می‌کند.

نکته مهم و قابل توجه این است که در هیچ کجای این طرح اسمی از شفافیت اطلاعات مالی برای #عموم_مردم نیامده و اطلاعات مالی کاندیدا صرفا در دسترس هیئت‌های نظارتی قرار می‌گیرد.

در بخشی از ماده ۴۵ این طرح آمده است “احزاب و جبهه ها و داوطلبان شرکت در انتخابات موظفند تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی و هزینه‌های تبلیغاتی خود و منابع تأمین مالی این هزینه‌ها و میزان کمک‌های مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف و با رعایت روش‌های اصول حسابداری از حیث میزان و ارزش به نحوی که بیانگر مجموع منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی به تفکیک و قابل ارزیابی باشد در سامانه مالی انتخابات ثبت کنند، به گونه‌ای که از طریق کمیسیون ماده (۱۰) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و هیأتهای اجرائی و نظارت حسب مورد قابل دسترس، حسابرسی و رسیدگی باشد.”

آیا مردم حق ندارند بدانند کاندیدای آنها از چه کسانی هزینه‌های تبلیغاتی‌شان را تامین و چقدر بابت پیروزی در انتخابات هزینه می‌کنند؟ مگر چه مقدار هزینه خرج می‌شود و چه کسانی در پستوی حمایت و پیروزی برخی کاندیداست که اگر مردم مطلع شوند رسوایی آنها همان و از هم پاشیدن ساختارهای «قدرت و ثروت» برای تسخیر خانه ملت همان؟