- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نشست تخصصی محفل اندیشه و گفتگو در مورد انتخابات مجلس:

آذرقلم: نشست تخصصی، تحت عنوان محفل اندیشه و گفتگو با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی به همت موسسه سراج در مجموعه کتاب شهر تبریز برگزار شد.

به گزارش آذرقلم، محمد امین خوش نیت، امیر کریم زاد شریفی و نوید مستفیضی از فعالین رسانه ای و علی مهتدی فعال و کارشناس حوزه فرهنگی و حسنی به عنوان کارشناس مجری در این میزگرد تخصصی به آسیب شناسی و بررسی وضعیت مشارکت مردم در دوره های گذشته و نیز چگونگی جلب بیشتر مشارکت مردمی در انتخابات پرداختند.

امیر کریم زاد شریفی، فعال رسانه ای در این نشست گفت: موضوع انتخابات یک بستری برای شرکت عموم مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چهار سال بعد، و یکی از نمادهای آن انتخابات مجلس شورای اسلامی است. حضور در انتخابات از حیث قانونی و شرعی، اجباری نیست. ولی به واسطه انجام انتخابات متعدد در کشور ما، نمود عینی مردم سالاری است.
کریم زاد همچنین در مورد مشارکت یا عدم مشارکت یک فرد در انتخابات اضافه کرد: به نظر بنده این مهم نشأت گرقته از این است که آگاهی عمومی مردم به واسطه شبکه های اجتماعی، توسعه رسانه ها و ارتقای سواد رسانه ای شان، تغییر کرده است. و این تغییر، سهم خود را در مشارکت مردم نشان می دهد.

نگاه حاکمیت به انتخابات فصلی نباشد
وی گفت: مشارکت بالای مردم نشانگر توانایی نمایندگان حال حاضر مجلس شورای اسلامی است،ولی عدم مشارکت نشان از عدم توانایی نمایندگان نیست، چون مجلسی همانند ادوار قبل تشکیل خواهد شد، ولی اینکه با مشارکت مردم این تصمیم گیری ها قدرت پیدا خواهد کرد یا خیر، با نگاهی به عملکرد ادوار گذشته مجلس می بینیم که میزان مشارکت مردم در انتخابات، تاثیری بر روند تصمیم گیری نمایندگان نداشته است.
کریم زاد شریفی اضافه کرد: به نظر بنده اندک زمانی که تا انتخابات فرصت داریم، تمام تلاشمان را به این سمت معطوف کنیم که نگاه حاکمیت نسبت به انتخابات فصلی نباشد؛ در فصل انتخابات در حالی که پرداختن به برخی مسائل خطوط قرمز تلقی می شد، در فاصله دو ماه مانده به انتخابات اکثر خطوط قرمز کمرنگ تر می شود، چهره هایی که راهی برای حضور در رسانه ندارند، در رسانه ملی برایشان فرش قرمز باز می کنند.

نوید مستفیضی فعال رسانه ای نیز با اشاره بر سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در مورد انتخابات و دعوت مردم به حضور در پای صندوق های رای گفت: قطعا این سخنان از سوی رهبری،تاثیرات مثبتی در جامعه ما خواهد داشت، ولی متاسفانه کشورما پا به پای بازی های زرد سیاسی در حوزه رسانه ای هم دچار آسیب جدی است.رسانه ها باید مشوق مشارکت مردم در انتخابات باشند.
طبق آخرین نظرسنجی در آذربایجان شرقی ۵۱ درصد مردم اطلاعی از برگزاری انتخابات در اسفندماه ندارند، باتوجه عدم اطلاع و رغبت مردم برای شرکت در انتخابات، رسانه ها فضا را به سمتی سوق دادند کخ عدم شرکت در انتخابات را تبلیغ می کنند.
علی مهتدی فعال و کارشناس حوزه فرهنگی نیز در این نشست گفت، زمانی که ما می بینیم، در فضای رسانه ای و سیاسی ما در مورد مجلس صحبت می کنیم، بیشتر تلاش بر این است که یک مجلس زرد نشان داده شود، و همین مسئله در شرکت یاعدم مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذار است، و این یک پروسه چهار ساله است و اگر امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار پایین است، به دلیل همان موضع گیری رسانه ها است.
وی معتقد است: با نگاهی به تاریخ حکمرانی کشور در دوران بعد از جنگ و زمان ثبات، رای و نظر مردم همه چیز را در کشور تغییر داده است، و شاید تغییر همه چیز درکشور خیلی هم خوب نباشد! امروز می بینیم که امریکا بدون اطلاع کنگره به یمن حمله می کند،اما در کشور ما همه چیز تغییر می کند، آقای هاشمی در دوران سازندگی کشور با یک انسداد فرهنگی آمدند ، و جناب خاتمی با شعار آزادی های اجتماعی پا به عرصه انتخابات گذاشتند، و در نتیجه سیاست های کشور تغییر یافت.
وی با اشاره بر دیدار مقام معظم رهبری در سال بهمن ماه ۱۳۹۱ با وفادارترین نیروهای مردمی خود مردم آذربایجان صحبت در مورد عدم مذاکره با امریکا انجام دادند، ولی زمانی که مردم در دهه نود به حسن روحانی رای دادند، بالاترین مقام کشور در شهریور ماه ۱۳۹۲ در حضور وفادارترین نیروهای نظامی خود صحبت از نرمش قهرمانانه می کند، و این یعنی تغییر سیاست های کلی کشور در قبال رای مردم.

حضور مردم در صحنه منجر به تامین امنیت ملی کشور است
وی اضافه کرد: در انتخابات مجلس کشور ما، چون قائم بر یک شخص نیست تغییر و تحولات در آن متفاوت و بیشتر برایندی است، ما متاسفانه حداقل در چند انتخابات گذشته فضای سیاسی کشور به این سمت رفته که حوزه اثرگذاری و مسئولیت پذیری رای مردم دچار چالش شده است.
وی با اشاره بر اینکه هر چقدر مردم مشارکت بالاتزی د رانتخایات داشته باشند در جریانات سیاسی کشور از هر دو جناح اصلاحات و اصولگرایان حضور داشته باشند، در واقع بنظر بنده مردم احساس می کنند حرفشان در مملکت شنیده می شود و در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده منتخب آرای خود هستند و همین امر موجب مسئولیت پذیزی مردم می شود و د نتیجه زمانی که تصمیمیات مختلفی ازجمله در حوزه اقتصادی در کشور در حال اتخاذ است، قطعا مردم همراهی خواهند کرد.

نمایندگان مجلس، دوماه مانده به انتخابات در فضای مجازی فعال تر می شوند!
محمد امین خوش نیت استاد روزنامه نگاری و فعال رسانه ای با اشاره بر حساسیت انتخاب گفت: سرمایه های اجتماعی و سیاسی ما در دوره حضور جناب رئیسی به شدت دچار آسیب شدند.
وی افزود: عملکرد دولت کنونی منجر به نوعی بدبینی در جامعه شده است و نتیجه پایین آمدن احتمالی آمار مشارکت در نظر سنجی های انتخاباتی خواهد بود.
وی گفت: در دوره قبلی انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ میزان مشارکت ۴۲/۵ درصد و این یعنی نزدیک ۶٠ درصد مردم به پای صندوق های رای نیامدند! و نکته قابل توجه این است که در بین ۴۲/۵ درصد شرکت کنندگان بالای ۱۵ درصد آرای سفید را تشکیل می دادند، این یعنی فرد مورد نظر در انتخابات شرکت کرده است ولی گزینه مورد نظر خود را پیدا نکرده است و یک نوع بی اعتمادی و بی توجهی به سرمایه های اجتماعی و اعتماد عموم مردم اتفاق افتاده است. ما نماینده هایی داشتیم که میزان آرای باطله آنها بیشتر از رای یک نماینده اول آن حوزه انتخابیه بود!

نمایندگان آذربایجان شرقی، اتحاد ندارند!
وی اضافه کرد: نمایندگان ما در چند ماه مانده به انتخابات در صفحات فضای مجازی فعال تر هستند ولی سوال اینجاست که در چهار سال گذشته کجا بودند؟ عدم اتحاد نمایندگان استان ما خود عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات است، چرا که در کدام بحث ملی یا استانی، ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی در کنار هم نشسته و همفکری کرده اند؟ درحالی که استان های اصفهان، یزد، کرمان و… نمایندگانی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب گرد هم نشسته و همفکری کرده و در مورد یک موضوع، تصمیم واحدی اتخاذ می کنند در استان ما نمایندگان بجای اتحاد، در تقابل همدیگر قرار دارند!
خوش نیت گفت: دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها، یکی دیگر از عوامل عدم اعتماد مردم به نمایندگان و یا کاندیداها و در نتیجه عدم رسیدن به قاطعیت برای حضور در انتخابات است.

عدم عمل به وعده ها در مورد فضای مجازی:

این مدرس روزنامه نگاری، در ادامه به نقش رسانه ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نظر مردم روی فضای مجازی معطوف است، همان فضایی که ما آن را فیلتر کردیم! دولت متاسفانه بر خلاف وعده انتخاباتی خود مبنی بر گشایش فضای مجازی و رونق کسب و کارهای مجازی، برخلاف آن مسیر حرکت کرده  و تاکنون تصمیم روشنی در این خصوص اتخاذ نکرده است.

وی افزایش افسار گسیخته نرخ تورم و گرانی های ماه های اخیر را یکی از عوامل مهم و منفی تاثیرگذاری بر نرخ مشارکت مردم قلمداد کرد و گفت: با توجه به تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم، متاسفانه بسیاری از سازمان ها ، شرکت ها و کارخانه ها و ادارات، بسیاری از نرخ بسیاری از کالاهای اساسی خود را یک شبه تا ۳٠ درصد افزایش می دهند. حال شما با این شرایط  چگونه از مردم انتظار دارید، برای مشارکت بالا در انتخابات اقدام کنند در حالی که خانه ملت و قاطبه نمایندگان در این رابطه واکنشی از خود نشان نمی دهند؟

ماجرای افشای «شاسی بلند ها» نقطه عطف مجلس فعلی بود!

وی در ادامه به بحث ورود برخی نمایندگان به مباحث فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: به نظرم افشای ماجرای اختصاص خودروهای شاسی بلند به ده ها نماینده مجلس فعلی که توسط علیرضا بیگی نماینده تبریز مطرح شد می تواند نقطه عطف و فراموش نشدنی عملکرد نمایندگان باشد . هر چند نماینده افشا کننده هزینه آن را با رد صلاحیت خود پرداخت کرد اما مطمئنا برای دوره های بعدی مجلس بستری را فراهم کرد تا جلوی برخی از مفسده ها گرفته شده و حاشیه امن نمایندگان به عرصه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در برابر ملت تبدیل شود و این امر تنها با نقش آفرینی ارزنده رسانه ها امکان پذیر شد.

گزارش از آرش شهبازی/ نصر