- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نرخ تلفات ناشی از تصادفات در ایران کمتر از میانگین جهانی است/ جان باختن روزانه 50 نفر در جاده های کشور

آذرقلم: رییس پلیس  راه راهور ناجا نرخ تلفات ناشی از تصادفات در ایران کمتر از میانگین جهانی  عنوان کرد و گفت: نرخ تلفات ناشی از تصادفات بر اساس هر ده هزار وسیله نقلیه در دنیا ۶.۴ دهم درصد است که  این نرخ در ایران ۵.۲ دهم بوده و وضعیت ما از برخی از کشور ها بهتر است.

به گزارش آذرقلم، سردار سید تیمورحسینی بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی جامعه ایمن در تبریز اظهار کرد: با وجود تحریم های ظالمانه کشورهای زورگو در طول سال های متمادی علیه کشور ما نرخ استفاده از امکانات عمومی در کشور ما بالا است.

وی یکی از مولفه های مهم در وقوع تصادف را پیمایش دانست و گفت: این روزها بخش کثیری از مردم ایران در مسافرت بوده و در محورهای مختلف در تردد هرچند و هرچه پیمایش ها بیشتر در نتیجه نرخ تصادفات بالاتر است.

حسینی با اشاره به برنامه های ویژه آموزشی این مجموعه گفت: در بعد آموزش و رفتار اقدامات زیادی صورت گرفته است و  همه مسئولان  به جد دغدغه کاهش تصادفات را دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

جان باختن روزانه 50 نفر در جاده های کشور

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفتک در جاده‌های مواصلاتی 15 هزار جان باخته در سال داریم که بر این اساس، روزانه ۵۰ نفر در جاده های جان خود را از دست می دهند.

اسماعیل نجار در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن در تبریز اظهارکرد: بر اساسا آمار ملی سالانه  در سروانح ترافیکی با مصدومیت  ۲۵۰ هزار نفر روبرو هستیم که اگر تنها ده درصد از از این افراد با معلولیت روبرو شوند در این صورت سالانه ۲۵ هزار نفر به معلولین کشور اضافه می شود.

وی خسارت های مالی ، خروج ارزش و هزینه امکانات را از دیگر مسائل مرتبط با مشکلات سوانح رانندگی دانست و گفت: هه منظور کاهش سوانح رانندگی  دستگاه‌های مسئول و اجرایی از جمله  پلیس راهور، اورژانس، هلال احمر، راهداری و وزارت راه و شهرسازی در مدیریت تصادفات دخیل هستند.

وی با اشاره به محدودیت خاص آتش نشانی ها برای حضور در صحنه تصادفات جاده ای گفت:آنش نشانی ها در کشوردر محدوده شهری مسئولیت و ماموریت دارند و اگر قرار است در جاده های مواصلاتی انجام ماموریت داشته باشند نیاز به مجوز شهرداری و شورا داریم که این موضوع زمان حضور در صحنه را افزایش می دهد.

نجار همچنین نبود آمبولانس ویژه برای سوانح در جاده های مواصلاتی را یادآور شد و گفت: در تصادفات منجر به مرگ، متولی جابجایی وجود ندارد و اکثر آمبولانس‌ها زنده‌بر هستند و باید این مشکل نیز حل شود.

مسئول پیشگیری از سوانح سازمان بهداشت جهانی:

هر ۲۴ ثانبه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می دهد / حوادث رانندگی هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا

مسئول پیشگیری از سوانح سازمان بهداشت جهانی با اشاره به آمار بسیار بالای سوانح رانندگی در دنیا گفت: در هر ۲۴ ثانبه یک نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست می دهد.

نهان تران در آیین آغاز به کار بیست و چهارمین کنفرانس بین المللی جامعه ایمن جوانان را قربانیان اصلی سوانح رانندگی دانست واظهار کرد: رتبه اول  مرگ و میر در سوانح را را درکودکان و جوانان ۵ تا ۲۵ سال به خود اختصاص داده اند.

وی از حوادث ترافیکی  به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا نامبرد و افزود: با توجه به حجم بالای مرگ ناشی از سوانح ترافیکی  در سال ۲۰۱۱ تا 2020 هدف گذاری ما تمرکز بر توجه سیاسی و حمایت جامعه بین المللی بود اما هنوز نتوانسته ایم به این هدف دست یابیم.

وی ادامه داد: سوال اصلی این است که چرا علارغم  ایت سطح از  سرمایه گذاری ما نتوانستیم به کاهش قابل توجه برسیم.

وی با اشاره به تجربه های موفق کشورهای سویس و هلند در کاهش سوانح ترافیکی گفت: در این کنفرانس تلاش می کنیم تا راهکارهای موفق دنیا را بررسی کنیم.

مسئول پیشگیری از سوانح سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر ضرورت تغییر رفتار ها در کنار توجه به راهکارها گفت: بدون شک تنها با تمرکز بر راهکارها نخواهیم توانست به نتیجه مطلوب دست یابیم بلکه باید تغییر رفتار را به عنوان یک فرایند پیگیر باشیم.

تران با انتقاد از نگاه به ایمنی به عنوان یک مداخله افزود: ما ایمنی را به عنوان یک مداخله در نظر گرفتیم در حالی که سوانح ترافیکی بیشتر از بیمارهای واگیر داری همچون ایدز جان افراد را می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال حذف سرعت و یا جاده ها نیستیم بلکه ما باید ایمنی را به عنوان یک ارزش در جوامع نهادینه سازیم که متاسفانه نتوانسته ایم به این مهم دست یابیم.