- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نامه تند نماینده تهران به رئیس جمهور: قم باید قرنطینه می‌شد/ اهمال در اعمال قرنطینه‌های اجباری به معنی افزایش مبتلایان است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آذرقلم: نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای به رییس جمهوری با انتقاد از عدم قرنطینه به موقع قم خواستار قرنطینه کامل مناطق آلوده در اسرع وقت شد.

به گزارش آذرقلم، دایره شیوع ویروس کرونا به سرعت در حال گسترده شدن است، در این میان نمایندگان مجلس و مسئولان دائما از مردم درخواست می کنند تا این بیماری را جدی گرفته و از خانه های خود خارج نشوید. البته گاها نیز نمایندگان از مسئولان گلایه مند هستند که چرا استان قم و شهرهایی را که در وضعیت بحرانی قرار دارند قرنطینه نمی کنند. آنچنان که محمدرضا نجفی در نامه ای به رئیس جمهور درخواست کرد تا مناطق آلوده را سریعا قرنطینه کرده و از اقشار آسیب پذیر حمایت کنند.

به گزارش آذرقلم در نامه محمدرضا نجفی خطاب به حسن روحانی، آمده است:

«جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند متاسفانه با وجود هشدار کارشناسان خبره و مشاهده روند افزایش بیماری، کماکان اصرار بخش‌هایی از حاکمیت بر عادی نمایی وضعیت بحرانی، فرصت کنترل و مهار بحران را بیش از پیش به هدر می‌دهد. توجه داشته باشیم که جان برکفان عرصه سلامت روزهاست بدون وقفه در خط مقدم این نبرد نابرابرند و توان خدماتی و مدیریتی آنان و همچنین امکانات و پشتیبانی مورد نیاز ایشان نیاز به تقویت همه جانبه دارد. اهمال در اعمال قرنطینه‌های اجباری به معنی افزایش مبتلایان و از جمله مبتلایان پرخطر(کهنسالان و بیماران زمینه‌ای) و چند برابر شدن حجم خدمات لازم درمانی توسط سیستم درمانی کشور است.

هنوز بر ما آشکار نیست عقل و تدبیری که دو هفته پس از شروع وضعیت قرمز شهر قم، امروز حکم به محدودیت‌های لازم در این شهر می‌دهد، چرا هم اکنون که فرصت هست برای تهران، اصفهان، البرز، مرکزی، قزوین، گلستان، مازندران و گیلان مظلوم اقدام نمی‌کند؟

امروز ایتالیا منطقه شمالی خود را با جمعیتی ۱۶ میلیون نفره قرنطینه کامل کرد و کلیه مناطق مشابه در اروپا در انتظار چنین وضعیتی هستند.

به تاکید، امروز زمان بهره بردن از تمام ظرفیت و توان مدیریتی کشور است، همه مدیران مجرب را فرابخوانید. ما به سازماندهی گروه‌های حمایتی- مراقبتی برای کمک به بیماران کم ریسک قرنطینه در منزل، اجرای پروژه‌های بیمارستانی موقت و استاندارد با امکانات و تجهیزات ICU و کادرهای خبره، و بسیج همه امکانات ایرانیان داخل و خارج از کشور نیاز داریم. خط شکن‌های سلامت جانفشانی و انسانیت را معنایی تازه بخشیده‌اند، اما در نبرد نابرابر پیش رو، نیاز به یاری همه دارند.

این جانب، به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، مجددا خواهان قرنطینه کامل مناطق آلوده و سازماندهی پروژه‌های ضروری در اسرع وقت هستم. این قرنطینه باید با تمهید سریع امکانات اجرایی برای اجرای بی کم و کاست و واجد ضمانت اجرا باشد و اجرای آن توسط ارگان‌های مختلف حمایت و تضمین گردد. باید به طور عاجل فکری به حال گروه‌های محروم و آسیب پذیر جامعه کرد، کارگران روزمزد، بی خانمان‌ها، کارگران ساده و همه ایرانیانی که نمی‌توانند بدون کمک دولت و حاکمیت در خانه بمانند. باید برای تامین سلامت و امنیت همه ایرانیان، اقدامات قاطع، فوری و کافی انجام دهیم. فرصت را از دست ندهیم: رفت و آمد به مناطق آلوده را قاطعانه و مقتدرانه محدود کنیم، اقدامات حمایتی برای اقشار مستضعف و آسیب پذیر را تشدید کنیم، مدیران ارشد و مجرب دولت‌های دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات و دولت سابق را فرابخوانید، نمایندگان اقشار و گروه‌های داوطلب را به رسمیت بشناسیم و با همبستگی به داد هم میهنان و میهن برسیم.

به محض شناسایی ویروس، قم باید قرنطینه می‌شد

شهروز برزگر، درباره شیوع ویروس کرونا در پهنه کشور و چگونگی حفظ امنیت جانی و اقتصادی مردم گفت: هنوز مشخص نیست منشأ ویروس کرونا چه بوده است و از کجا شروع شده است اما شکی در آن نیست که این ویروس امروز جهانی شده و اکثر کشورها با این ویروس درگیر هستند. ساختار کرونا به گونه‌ای است که سریع از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا می‌کند و به گفته پزشکان به سرعت در حال همه‌گیر شدن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما در همان اول و به محض اینکه ویروس شناسایی شد باید قرنطینه شهرهایی همچون قم که درگیر این بیماری بودند را در دستور کار قرار می‌دادند ولی متاسفانه قرنطینه نشد و به سرعت و با حجم وسیع در کل کشور پخش شد. می‌شد این اقدام را انجام داد و افرادی که درگیر بودند را تحت قرنطینه قرار داد.

منشاء کرونا ابر قدرت‌ها هستند

نماینده مجلس دهم با اشاره به مطالعاتی که انجام داده گفت: کرونا ویروسی نیست که ناگهان به وجود آید، به نظر من منشأ این ویروس ابرقدرت‌ها هستند که چنین جنگی را در برهه‌ای از زمان به راه انداختند و از کنترل خودشان هم خارج شده است. دقیقا نامش را بیوتروریسم می‌گذاریم که در برنامه های خود مطرح می‌کردند و کمترین هزینه‌ای برایشان ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته‌های دور وقتی انسان‌ها جنگ تن به تن می‌کردند با شمشیر، نیزه، تیر و تفنگ همدیگر را می‌کشتند و سرزمین آن کشور را تسخیر می‌کردند و منابعشان را به تاراج می‌بردند، اما الان این کمترین هزینه است که یک ویروس را پخش می‌کنند و خود مردم عامل پخش این ویروس می‌شوند و جنگ و تفنگی در کار نیست و نمی‌توان انگشت اتهام را به سمت کسی که حمله کرده گرفت؛ چون جنگ مخفی است و معلوم نیست. ویروس هم به چشم دیده نمی‌شود و زبان ندارد که از او پرسیده شود که از کجا آمده و چگونه و از کجا کنترل می‌شود.

برزگر گفت: تنها، کشوری در این دوره زمانی موفق است که بتواند در برابر این تهاجمات قدرتمند باشد و با تیم پزشکی قوی، اقتصاد قوی و با شرایط سیاسی قوی؛ در برابر ویروسی که بی زبان است و نمی‌توان با چشم غیر مسلح دیده شود در این دنیای مدرن با آن مقابله کند. یکی از ویژگی‌های «های تکنولوژی» همین موضوع است که ابرقدرت‌ها و نظام سرمایه‌داری به دنبال آن هستند.

حواس‌مان به کارگران و اقشار آسیب‌پذیر باشد

برزگر تصریح کرد: طرف دیگر ماجرا معیشت و اقتصاد مردم است. می‌گوییم مردم در خانه‌هایشان بمانند و از خانه بیرون نیایند. قشر کارمند، معلم یا هر قشر دیگری مستمری دارد و حقوق دریافت می‌کند اما قشری باید بیرون برود و کار کند مثل کارگران فصلی که کارشان بر اساس مزد است و تا کار نکنند درآمد ندارند درنتیجه این‌ها در خطرند و باید حواسمان به آنها باشد و سریع‌تر آنها شناسایی کنیم. طبقاتی که ضعیف هستند باید حمایت شوند و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه اینها هستند که باید مورد توجه و عنایت ویژه قرار گیرند.

تاکنون به حدیث «النظافه من الایمان» توجه نمی‌کردیم

وی ادامه داد: مثلا یک شخص می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی چهار نفر را آلوده نکند و این از خودگذشتگی و ایثار است. در دینمان داریم که «النظافه من الایمان» ولی هر چه این را گفتیم کسی توجه نمی‌کرد ولی یک ویروس آمد که جان انسان را تهدید کرد و الان همه به دنبال مواد ضدعفونی کننده هستند و ضدعفونی می‌کنند و دستکش در دست دارند و ماسک می‌زنند. اگر چندی پیش که این مساله در چین مطرح شد این موارد را رعایت می‌کردیم امروز آمار مبتلایان ما شاید کمتر از دو سه نفر بود یا اصلا نداشتیم. در واقع باید از مرحله‌ای که ویروس می‌خواهد رشد و توسعه پیدا کند و قالب شود پیشی بگیریم. ما باید فراتر از او قدم برداریم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]