- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نامشخص بودن زمان اتمام پروژه‌های راه‌سازی!/ اجرای کریدور تبریز – شبستر، توسعه غرب تبریز را به دنبال دارد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیرکل راه و شهرسازی آذریایجان‌شرقی سهم استان از اعتبارات توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور را 12 درصد اعلام کرد.
به گزارش آذرقلم، ابوالقاسم سلطانی ضمن تشریح جایگاه و اهمیت تاریخی و منطقه ای تبریز با اعلام این مطلب افزود: این در حالی است که آذربایجان شرقی بین چهار تا پنج درصد از آمار جمعیتی و نیز وسعت جغرافیایی کشور را در اختیار دارد.کریدور خلاق شهر تبریز ایجاد می شود/ توسعه غرب تبریز با اجرای کریدور تبریز - شبستر
کریدور تبریز – شبستر بازیابی هویت فراشهری تبریز
سلطانی از کریدور تبریز – شبستر به عنوان طرح مهمی در بازیابی هویت فراشهری تبریز یاد کرد و گفت: در صورت نهایی شدن و اجرای پروژه اتصال مستقیم تبریز به شبستر که اجرای آن در مرحله اخذ ضمانت نامه از سرمایه گذار قرار دارد، شاهد توسعه و آبادانی منطقه محروم غرب تبریز و ارزشمند شدن اراضی بلااستفاده این منطقه در نتیجه استقرار کاربری ها و فعالیت های مورد نیاز در یک کریدور بین شهری خواهیم بود، طرحی که نمونه آن را در پروژه امتداد اتوبان همت بین تهران و کرج و توسعه مناطق بین این دو شهر شاهد هستیم.
700 کیلومتر آزادراه و بزرگراه و 500 کیلومتر راه‌آهن در آذربایجان‌شرقی در دست اجراست
مدیرکل راه و شهرسازی آذریایجان‌شرقی، گفت: سهم استان از اعتبارات توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور در حالی بیش از ۱۲ درصد است که بین چهار تا پنج درصد از آمار جمعیتی و نیز وسعت جغرافیایی کشور را در اختیار دارد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه‌های راه‌سازی در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان تعهدات مالی به دنبال داشته که در مقابل سالانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در این بخش اعتبار تخصیص می‌یابد که در برخی سال‌ها نیز این تزریق اعتبار به‌طور کامل صورت نمی‌گیرد و با احتساب همه این شرایط نمی‌توان زمان مشخصی را برای اتمام این حجم از پروژه‌های راه‌سازی عنوان کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در تشریح این پروژه‌ها نیز گفت: در سطح استان بیش از ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در حال احداث دا‌ریم که مجموع اعتبار و حجم تعهدات مالی آنها 8 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که به‌طور متوسط ۵۰ درصد از این میزان توسط یخش خصوصی تامین می‌شود.
وی ادامه داد: آزادراه‌های احداثی شامل 6 محور تبریز – مرند – بازرگان به‌طول ۱۲۰کیلومتر، مراغه – هشترود به‌طول ۱۱۰ کیلومتر، تبریز – ارومیه به‌طول ۱۳۲ کیلومتر، رینگ دوم تبریز به‌طول ۳۲ کیلومتر، تبریز – سهند به‌طول ۲۴ کیلومتر و تبریز – خواجه – ورزقان به‌طول ۶۴ کیلومتر هستند.
تبریز از لحاظ کاربری‌های فراشهری بسیار فقیر است
سلطانی با بیان اینکه شهرستان تبریز در حوزه راه و شهرسازی دارای دو مشکل اساسی است، یادآور شد: تبریز از لحاظ کاربری‌های فراشهری بسیار فقیر است و پروژه‌های بزرگ جذاب و توریستی ندارد.
وی تصریح کرد: تنها پروژه‌های بزرگ تبریز می‌توان به ائل‌گلی و لاله پارک اشاره کرد، پروژه آیسان نیز می‌توانست به یک کاربری فراشهری و حتی ملی تبدیل شود که حتی سرمایه‌گذارانی برای احداث آن به میدان آمدند اما موضوع محل احداث آن بسیار بحث برانگیز بود و ساخت آن را با چالش همراه کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]