- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

میانجی ها صف کشیدند: از عمان و قطر تا ژاپن و آلمان!

آذرقلم: ماجرای اختلافات ایارن و امریکا بر سر فعالیت های هسته ای این روزها به بحث داغ محافل خبری و سیاسی تبدیل شده است. در این بین قسمت جالب ماجرا جایی است که خیلی از کشورها برای ایفای نقش میانجیگیری بین دو کشور ایران و امریکا صف کشیده اند.

به گزارش آذرقلم، چندی پیش سفر یک مقام عالیرتبه عمانی به تهران در صدر اخبار قرار گرفت. بعد از آن، موضوع میانجیگری ژاپن مطرح شد و به زودی شاهد سفر یک مقام عالی رتبه از کشور آفتاب تابان به ایران خواهیم بود.

این روزها نیز سفر دو شخصیت دیگر برای ایفای نقش میانجی در صدر اخبار قرار گرفته است. آلمان و قطر!

آلمان

انتقاد تند کیهان از سفر وزیر خارجه آلمان به تهران/ آلمان به پادوی آمریکا مشهور است

 روزنامه اصولگرای کیهان به حضور آلمان در این روابط وانکش تندی نشان داد. به نوشته این روزنامه، آلمان، کشوری که به پادوی آمریکا مشهور است و بدون اجازه واشنگتن حتی نمی‌تواند در خاک خود یک باک بنزین به هواپیمای حامل ظریف بدهد، چه به نقش‌آفرینی برای احقاق حقوق ایران؟!

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روزدوشنبه با مقامات کشورمان در تهران دیدار می‌کند. سفر وزیر خارجه آلمان به تهران تحت عنوان واسطه(میان ایران و آمریکا) در حالی است که وزارت خارجه آلمان در روزهای گذشته در بیانیه‌ای گستاخانه و وقیحانه تاکید کرده بود: «اجرای کامل برجام از جانب ایران، عاملی کلیدی برای ثبات در منطقه است»!

قطر

قطر میانجی ایران و آمریکا می‌شود

 وزیر خارجه قطر این موضوع را خبر داد و گفت که کشورش برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران تلاش می‌کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که ما برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلاش می‌کنیم و مذاکراتی برای تحقق این امر با دو طرف انجام می‌دهیم.

وی افزود: اقتصاد ایران با فشار زیادی مواجه است اما ایران 40 سال است که با تحریم مواجه بوده و توانسته باقی بماند.

وزیر خارجه قطر با بیان “آمریکا و ایران به دنبال جنگ با یکدیگر نیستند” گفت: دوحه امیدوار است که دو طرف برای پایان دادن به تنش کنونی مستقیما مذاکره کنند.

آل ثانی در عین حال گفت: ما به سیاست آمریکا در قبال ایران احترام می‌گذاریم، اما ملاحظات خاص خود را داریم.