- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

موزه‌های برتر کشور معرفی شدند/ موزه های آذربایجان دست خالی ماندند!

موزه‌های برتر کشور معرفی شدندآذرقلم: موزه‌های برتر سال ۹۷ کشور در حالی معرفی شدند که هیچ یک از موزه های آذربایجان شرقی رتبه ای را کسب نکردند.

به گزارش آذرقلم، در مراسم روز جهانی موزه‌ها که در فرهنگستان هنر برگزار شد، هیچ یک از موزه های آذربایجان شرقی موفق به کسب رتبه ای نشد و در عوض موزه های شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، گرگان، اردبیل و خوزستان و .. رتبه های برتر را از آن خود کردند.

در همین رابطه، موزه صلح تهران در بخش شاخص موزه‌های خصوصی و در حوزه کودک و نوجوان، توسعه مدیریت، مناسب سازی موزه‌های برای استفاده معلولان، جوایز این بخش را از آن خود کرد.

در بخش خلاقیت و نوآوری جایزه موزه برتر به موزه سیار سفیران صلح اهدا شد و در بخش شاخص آموزش نیز خانه خلاقیت و معماری صفوی این جایزه را گرفت.

خانه موزه بتهون نیز در بخش پژوهش برنده جایزه شد، موزه زمین شناسی گرگان هم جایزه بخش گردآوری را گرفت. موزه موسیقی اصفهان دو جایزه بازدید از موزه و گردآوری رعایت استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی را به دست آورد.

در بخش جوایز شاخص دولتی کوچک، ‌موزه منطقه‌ای جنوب شرق در حوزه کودک و نوجوان، موزه تاریخ علوم اردبیل در حوزه توسعه مدیریت، معرفی و گردآوری، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه خوزستان در حوزه اعمال استاندارهای فنی و توسعه فیزیکی و موزه نقشه تهران در حوزه نگهداری و حفاظت جوایز را از آن خود کردند.

جوایز موزه‌های بزرگ دولتی و عمومی هم به موزه ملی علوم و فناوری، موزه آستان قدس رضوی (مشهد)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، موزه ملی ایران کاخ نیاوران‌ و کاخ گلستان رسید.

موزه های استان آذربایجان شرقی
شاید بتوان آذربایجان شرقی را به دلیل داشتن موزه های متعدد تاریخی، فرهنگی، طبیعی و بسیاری از موزه های دولتی و خصوصی کوچک و بزرگ “مجموعه ای بی نظیر و بی بدیل “از موزه ها نامید.

در اهمیت و غنای موزه های موجود در آذربایجان شرقی همین بس که این استان از نظر قدمت و تعدد موزه ها پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد. از 23 موزه موجود در آذربایجان شرقی، تبریز به تنهایی 17 موزه را در خود جای داده و ۲ موزه نیز در مراغه قرار دارد. شهرهای سراب، بناب و اهر، خامنه و خدا آفرین  نیز هرکدام یک موزه تخصصی دارند.یادآور می شود، روزانه به طور متوسط ۱۰ هزار تن از موزه های آذربایجان شرقی دیدن می کنند که این رقم سال به سال نسبت به سال گذشته افزایش می یابد. برخی از مهمترین موزه های آذربایجان شرقی عبارتند از : موزه آذربایجان تبریز خانه مشروطه تبریز موزه استاد شهریار موزه تاریخ طبیعی تبریز  موزه قاجار تبریز تبریزموزه سفال (خانه سفال) تبریز موزه سنجش تبریز تبریز موزه قران و کتابت تبریز موزه عصر آهن تبریز عمارت شهرداری تبریزموزه استانداریموزه زنده سفالموزه کاریکاتورموزه ارامنه  کلیسای مریم مقدسموزه ادب وعرفانموزه عشایر آذربایجانموزه هدایای خامنهموزه تخصصی ایلخانیموزه سنگ نگاره هاموزه مردم شناسی جنوب سهند