- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مقاوم سازی ۲۰۰ درصدی مساکن روستاهای اهر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اهر می‌گوید: در سال های گذشته در برخی از روستاهای این شهرستان مقاوم سازی خانه های روستایی بیش از ۲۰۰ درصد بوده است. به همراه جمعی از خبرنگاران مرکز استان راهی اهر شدیم، اول هفته، و تور خبری که به روستاهای شهرستان اهر ختم می شد.

چشمه وزان، روستایی آباد با مساکن ایمن در اهر
هرچند موضوع سفر، بازدید از مقاوم سازی خانه ها بود، بد ندیدیم ابتدا از روستای چشمه وزان اهر که در حوزه عمران روستایی کارهای خوبی در آن انجام شده بود بازدید کنیم.
روستایی با خیابان های آسفالت، کوچه های سنگ‌فرش و خانه های مقاوم سازی شده که نمای ساختمان ها با سیمان رنگی و ترکیب کاه کار شده بود که بافت قدیمی روستا را تداعی می کرد. انصافا دهیاری روستا هم در نگهداری کوچه و خیابان ها سنگ تمام گذاشته بود، مسئله ای که دهیاران بعضی روستاها به آن توجه نمی کنند و بعد از مدتی سنگفرش و آسفالت کار شده در روستا تخریب شده و از بین می رود.

طرح هادی در ۴۶ درصد از روستاهای اهر اجرا شده است

ساخت خانه های ویلایی چشم‌نواز در روستاهای اهر
مقصد بعدی ما روستای گرنگاه یا “گَرَنگَ” بود. آنجا خانه ویلایی دوقلویی را دیدیم که با زیربنای حدود ۲۰۰ متر، توسط دو نفر از روستاییان مطابق با استانداردهای روز در حال ساخت بود. با منظره ای چشم نواز که با تسهیلات مقاوم سازی بنیاد مسکن در حال ساخت بود. صاحب خانه می گفت خیلی بیش از تسهیلات بنیاد مسکن هزینه کرده ام، چون از قبل در این زمینه آگاهی داشتم، به او گفتم که این تسهیلات برای ۵۰ تا ۶۰ متر خانه در نظر گرفته شده که با مختصر آورده شخصی می شود یک خانه ساخت، اما مساحت خانه شما خیلی بیشتره و لزوما آورده شخصی برای چنین خانه هایی خیلی بیشتر خواهد بود.

توجه به رعایت شیوه زندگی روستاییان در اجرای طرح های عمران‌ روستایی
مقصد بعدی ما روستا “بُهُل” بود، روستایی با آب و هوای خوب و طبیعتی بکر که به همراه روستای اَفیل، بامیوه گیلاسش معروف است.
چیزی که آنجا توجه ما را جلب کرد، رعایت شیوه زندگی روستاییان و حفظ بافت قدیمی روستا بود.
کنار خیابان اصلی روستا که سنگفرش شده بود جوی آبی وجود داشت که به شکل زیبای مارپیچ و طبق شکل اولیه آن بهسازی شده بود و منظره ای چشم نواز داشت.
کنار دیوارهای روستا که با نمای خشت‌مانند ساخته شده بود، سکو هایی وجود داشت که به آن “پیرنشین” می گفتند. در روستاها معمولا در اوقات خاصی که افراد سالخورده کاری ندارند و دلشان می‌گیرد، در کوچه ها و معابر روی تنه درختان قدیمی نشسته و مشغول گپ و گفت می شوند. این سکوها دقیقا برای همین منظور کار شده بود که نشان دهنده اهمیت حفظ فرهنگ بومی محلی و نیازهای روستاییان در طرح های عمران روستایی بنیاد مسکن است.
اینجا فردی بود که یکی دو مرحله از تسهیلات مقاوم سازی بنیاد مسکن استفاده کرده بود، اما چون در بازدید مهندسان ناظر بنیاد مشخص شده بود که ساختمان را غیر استاندارد می سازد، از پرداخت باقیمانده تسهیلات جلوگیری شده بود و اصرارهای آن مرد برای دریافت پایان کار و … هم بی فایده بود. مدیر بنیاد مسکن‌ اهر می گفت: ما در مقابل جان مردم مسئول هستیم و نمی توانیم به ساختمان های غیر استاندارد مجوز پایان کار بدهیم.

مقاوم سازی ۲۰۰ درصدی مساکن در بعضی از روستاهای اهر
مسکن‌دار شدن محرومان به همت بنیاد مسکن
آخرین روستایی که بازدید کردیم، روستای “انداب قدیم” در دامنه کوه قوشاداغ اهر بود.
آنجا میهمان خانواده ای شدیم که دو فرزند نوجوان داشتند اما تازه صاحب مسکن شده بودند.
می‌گفتند سال گذشته ۱۰۰ میلیون‌تومان تسهیلات مقاوم‌سازی و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض مسکن محرومان دریافت کرده اند و نقشه ساختمان را هم بنیاد مسکن رایگان داده و مهندسان بنیاد بدون هزینه بر ساخت منزل شان نظارت کرده اند.
رحیمی مدیر بنیاد مسکن اهر می‌گفت: روستاهایی در این شهرستان هست که غیر از ۱۰۰ درصد خانوارهای ساکن در روستا، افرادی هم که سال های قبل به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند، با دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به روستا برگشته و برای خودشان خانه ساخته اند.
او با اشاره به اینکه هفت هزار و ۷۷۳ واحد مسکونی این شهرستان مقاوم سازی شده است افزود: ۹۱ درصد از واحد های مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است اما روستاهایی داریم که بیش از ۲۰۰ درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده و شاهد مهاجرت معکوس بوده اند.
پایان سفر ما به تماشای مارال های نگهداری شده در جنگل های فندقلوی اهر گذشت که توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در این قسمت از جنگل های ارسباران(قره داغ) نگهداری می شد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]