- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

معدن پوکه بلای جان اهالی روستای جانقور باسمنج

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: اهالی روستای جانقور طی هفته گذشته با تجمع در ورودی روستا مانع از خروج خودروهای سنگین معدن پوکه شدند که با دخالت بخشدار باسمنج و فرماندار تبریز موقتا این قائله خاتمه یافت.

به گزارش آذرقلم، به گفته معترضین و اهالی روستا، معدن پوکه جانقور بیش از سقف مجاز برداشت نموده و همچنین وارد حریم روستای جانقور شده است، سعیدی دهیار جانقور با اعلام این مطلب گفت به دلیل مشکلات ناشی از برداشت پوکه از معدن و تولید ریزگردهای دائمی روستایی که در دامپروری و تولید محصولات خاص غذایی و کشاورزی یکی از قطب های استان بود، عملا تعطیل شده و بسیاری از اهالی را به سمت شهرها روانه ساخته است.
یکی از ساکنین حاضر در تجمع که بانوی سالخورده ای بود با صدایی لرزان گفت تردد شبانه روزی خودروهای سنگین از مسیر روستا آسایش را از ساکنین سلب نموده و آرزوی یک خواب راحت را بر دل اهالی گذاشته است.
یکی از باغداران نیز خاطر نشان کرد در شهرها قطع کردن یا نابارور کردن درختان بی ثمر جرم محسوب می شوند اما هیچکدام از مسئولین به این نکته که درختان پر ثمر ما، روز به روز جلوی چشمانمان خشک می شوند عکس العملی نشان نمی دهند و همواره حامی صاحبان معدن که همانند مافیا عمل می کنند هستند.
یکی از دامداران منطقه هم اعلام کرد: دام های ما همواره سقط جنین می‌کنند و این مورد را با کارشناسان و دامپزشکان جهاد کشاورزی در میان گذاشتیم که بعد از مطالعه و آزمایشات فراوان اعلام کردند ریزگرد ها باعث بیماری دام ها شده است.
بسیاری از اهالی روستا نیز وجود چند بیمار مبتلا به آسم، در اکثر خانواده های روستا را ناشی از تولید ریزگرد توسط معدن اعلام کردند.
آفتابی رئیس شورای روستا نیز با اشاره به تخریب ۲۷۰ هکتار از زمین های زراعی و دیم توسط معدن پوکه جانقور اظهار داشت: این معدن وارد حریم روستا شده و هیچ توجهی به اخطارهای ما نداشته است و این نکته باعث شده اهالی روستا برای شنیده شدن صدایشان دست به تجمع اعتراضی مسالمت آمیز بزنند.
گزارش آذرقلم حاکی است: بخشدار باسمنج با حضور در محل و گزارش موضوع به فرماندار شهرستان تبریز، موجب برچیده شدن تجمع شده است و طبق گفته وی به دستور فاتح فرماندار تبریز تا بررسی و به نتیجه رسیدن موضوع فعالیت معدن به حالت تعلیق درآمده است.
اهالی روستای جانقور انتظار دارند فرماندار شهرستان تبریز و مسئولین استانی در مقابل خواسته های غیر قانونی صاحبان معدن ایستاده و نسبت به تعطیلی معدن و بازگشت دوباره زندگی به این روستای حاصلخیز، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
روستای جانقور دارای قدمتی بیش از هزارسال از توابع باسمنج می باشد که در ۲۳ کیلومتری تبریز با جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر که غالبا کشاورز و دامدار هستند قرار دارد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]