- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مراغه در صدر شهرستان های حادثه خیز گازگرفتگی/ مارالان و باغمیشه بیشترین مناطق حادثه خیز تبریز

آذرقلم: در بین شهرستان های آذربایجان شرقی، شهرستان مراغه در صدر شهرستان های حادثه خیز از نظر گازگرفتگی قرار دارد. ضمن آنکه در محدوده شهر تبریز هم، مناطق مارالان، باغمیشه، رسالت، لاله و عباسی بیشترین حوادث گازگرفتگی را رقم زده اند.

به گزارش آذرقلم، یک کارشناس شرکت گاز آذربایجان شرقی گفت: تعداد حوادث ناشی از مونوکسید کربن یا همان گازگرفتگی، ۳ نفر و تعداد حوادث انفجار و آتش سوزی ۱۰۱ مورد در سال ۱۴۰۰ بود. این آمار در سال ۱۴۰۱ به ترتیب هفت مورد حوادث مونوکسید کربن و ۹۰ مورد حادثه آتش‌سوزی بود.

این کارشناس شرکت گاز آذربایجان شرقی تصریح کرد: این آمار در سال جاری هشت مورد حادثه مونوکسید کربن (گازگرفتگی) و ۱۰۰ مورد حادثه آتش‌سوزی و انفجار است که طبق این آمار باید گفت که حوادث ناشی از انفجار و آتش‌سوزی زیاد است اما حوادث مونوکسید از لحاظ فوتی زیادتر می‌باشد».

در بین شهرستان های آذربایجان شرقی، شهرستان مراغه در صدر شهرستان های حادثه خیز از نظر گازگرفتگی قرار دارد. ضمن آنکه در محدوده شهر تبریز هم، مناطق مارالان، باغمیشه، رسالت، لاله و عباسی بیشترین حوادث گازگرفتگی را رقم زده اند.
این مسئول شرکت گاز آذربایجان شرقی افزود: یک پنجم استان تهران مشترک داریم ولی در حوادث با تهران رقابت می‌کنیم که غالبا مردم در اثر ناآگاهی جان خود را از دست می‌دهند و متاسفانه استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ حادثه‌خیری جزو سه استان‌ اول است.
وی افزود: دو نوع حوادث گازی وجود دارد که یکی گازگرفتگی و دیگر آتش‌سوزی و انفجار است که سهم استان ما در این حوادث زیاد است.
70 درصد از مشکلات گازگرفتگی ناشی از نقص دودکش‌ها هستند، عدم نصب صحیح دودکش و یا نامناسب بودن سایز دودکش نمونه ای از این نقص ها هستند