- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز:

آذرقلم: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: در معابر شهر تبریز پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله وجود دارد.
به گزارش آذرقلم، حبیبه هراتی اعلام کرد: در معابر شهر تبریز پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله وجود دارد به طوری که خریداری و نگهداشت آنها علاوه بر ایجاد نازیبایی بصری در برخی موارد، هزینه‌های هنگفتی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند.۸۷ درصد جاروب معابر شهری مکانیزه است - نگاه آذربایجان

وی با تشریح کم و کیف طرح حذف باکس‌های زباله با بیان اینکه از اردیبهشت ماه بخش اول طرح در شهرک‌های زعفرانیه و رشدیه اجرایی می‌شود، گفت: این طرح در مرحله اول به صورت منطقه‌ای در مناطق ۲ و ۵ شهرداری از اول اردیبهشت و از ساعت ۹ شب شروع می‌شود.
هراتی خاطرنشان کرد: تفکیک از مبدا، جمع آوری آنلاین پسماندهای خشک و خشکاله توسط اپلیکیشن بهروب، حفظ محیط زیست، مبارزه با پدیده اجتماعی زباله گردی و حذف نازیبایی‌های بصری و زیست محیطی از جمله مزایای این طرح است و در ۶ ماهه نخست سال جاری این طرح در تمام مناطق دهگانه تبریز اجرا خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: تغییر ساعت جمع آوری زباله‌های شهری از روزانه به شبانه در کنار جمع آوری تدریجی باکس‌های زباله در سطح معابر یکی از رویکردهای شهرداری تبریز و اولویت اصلی سازمان مدیریت پسماند در سال جدید است.
وی با بیان اینکه تبریزی‌ها به طور متوسط روزانه یکهزار تن زباله تولید می‌کنند و شهرداری تبریز برای مدیریت و دفن پسماندها تدابیر ویژه در قالب احداث لندفیل ها اتخاذ کرده است، گفت: توسعه آموزش‌های شهروندی در حوزه پسماند نقش بسزایی در کاهش حجم زباله و تفکیک از مبدا دارد.
هراتی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز در سال گذشته برای نخستین بار سامانه «بهروب» را با هدف کاهش دفن زباله و تفکیک از مبدا راه اندازی کرده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند گامی اساسی برای ارتقای رتبه تبریز در شاخص‌های توسعه پایدار است و فرهنگ سازی استفاده حداکثری شهروندان تبریز از سامانه «بهروب» می‌تواند در تفکیک از مبدا زباله کمک کار و تسهیل کننده باشد.
وی با بیان اینکه حجم تولید زباله در شهرها و کلانشهرهای کشور فاصله معناداری با استانداردهای جهانی دارد، گفت: کاهش تولید پسماند یکی از ملزومات شهرها برای ارتقای رتبه از حیث توسعه پایدار شهرهاست.

هر منطقه چقدر سطل زباله دارد؟ | روزانه ۳ بار مخازن پسماند تخلیه می‌شوند - همشهری آنلاینهراتی با اشاره به اینکه سرانه روزانه تولید پسماند در مقیاس جهانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است اما هر ایرانی به طور متوسط سالانه ۶ برابر وزن خود زباله تولید می‌کند، افزود: تولید این حجم از پسماند شهری علاوه بر تحمیل هزینه‌های سرسام آور موانع و چالش‌های بسیاری همچون آسیب‌های زیست محیطی متعدد برای شهرها به وجود می‌آورد.
وی اظهار کرد: شهرداری تبریز امسال در کنار تداوم بی وقفه اجرای پروژه‌های زیست محیطی همچون لندفیل های دفن پسماند، عزم راسخی در حوزه پسماند و کاهش حجم زباله‌ها از طریق توسعه آموزش‌های همگانی دارد به طوری که سامانه بهروب و تغییر نوبت جمع آوری زباله‌ها از درب منازل از جمله طرح‌های امسال است که موفقیت‌شان در گرو حمایت همه جانبه رسانه‌های محلی و نیازمند مشارکت حداکثری شهروندان است.
هراتی با بیان اینکه کاهش تولید زباله و کاستن از مخاطرات زیست محیطی قدمی مؤثر برای بهبود وضعیت کلانشهر تبریز از حیث توسعه پایدار است، گفت: نیل به توسعه پایدار و همه جانبه شهر جز با هماهنگی ارگان‌های خدمت رسان در تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و مشارکت و همراهی شهروندان امکان تحقق ندارد.
برنامه های شهرداری برای ساماندهی وضعیت زباله گردی - نیوزین