- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ماجراهای انتخابات تبریز به پایان رسید روایت های فرماندار ادامه دارد/ متهم کردن وزارت کشور به جای عذرخواهی از مردم!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]یادداشت: نیما صالحی

آذرقلم: با وجودی که نتیجه انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز در سایه سهل انگاری و بی تدبیری مجموعه عوامل اجرایی انتخابات و در راس آن فرمانداری شهرستان با تاخیری چند هفته ای تائید شد اما به نظر می رسد فرماندار تبریز هنوز نتوانسته از زیر بار فشار افکار عمومی در مورد تغییر غیرمنتظره نتیجه انتخابات خارج شود. نشان به آن نشان در حالی که شورای ششم با همان ترکیب اعلامی فرماندار شروع به کار کرده اما فرماندار تبریز هنوز هم می خواهد در رابطه با علت تغییر نتیجه، تاخیر در اعلام نتیجه و شبهه های وارد بر آن برای چندمین بار باز هم توضیح دهد شاید که افاقه کند!
به گزارش آذرقلم، مهدوی به بهانه گرامیداشت روز خبرنگار به طور انتخابی از برخی از اصحاب رسانه دعوت کرد تا باز هم پای حرف های تکراری وی بنشینند و ماجرا را آنطور که او می خواهد بشنوند و باور کنند!
مهدوی این بار ماجرای جنجالی و حواشی آن را به گردن «ناهماهنگی وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت» انداخت و گفت: دلیل اختلال در انتخابات شورای شهر تبریز و حواشی به وجود آمده همین ناهماهنگی بود! در مانده ایم که اگر برخی مسئولان ما این عبارت و اصطلاح « ناهماهنگی» را نداشتند چه می گفتند و به چه بهانه ای دست می یازیدند؟!
بهروز مهدوی در این جلسه با تشریح دلایل مشکلات و حواشی به وجود آمده در خصوص انتخابات شورای شهر تبریز اظهار داشت: با توجه به تجربه ای که در برگزاری آزمایشی مکانیزه و دستی انتخابات در زنجان داشتیم از مدت ها پیش مکاتبات و تاکید جدی بر لزوم پیکربندی نرم افزار دستگاه های مکانیزه رأی گیری چند روز پیش از موعد انتخابات را داشتیم اما با این حال نرم افزار مربوطه روز پنجشنبه و کارت های الکترونیکی یک بامداد جمعه به دست ما رسید.
جالب ترین نکته این است که فرماندار خود نماینده ارشد وزارت کشور در شهرستان است و او صلاح دید تا در یک چرخش 180 درجه ای و با اطمینان از اینکه دیگر وزیر کشور قبلی بالای سر او نیست تا به خاطر این اظهارات او را توبیخ و مواخذه کند همه تقصیرها را گردن وزارت کشور دولت روحانی انداخت!
وی دلیل اصلی این اتفاق را غیر از توجیهاتی چون احتمال هک نرم افزار، در ناهماهنگی وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات عنوان و تصریح کرد: این ناهماهنگی از آن جهت رخ داد که متاسفانه تا دقیقه ۹۰ وزارت کشور مشغول تأیید صلاحیت افراد بودند و علاوه بر این بر خلاف دوره های قبلی که انتخابات از ساعت هشت صبح آغاز می شد، آقایان در وزارت کشور با وجود اینکه نخستین رأی گیری مکانیزه در این دوره تجربه می شد و احتمال برخی خطاها و مشکلات وجود داشت، زمان آغاز رأی گیری را هفت صبح اعلام کرد و با توجه به مشکلات پیش آمده در مورد عدم پیکربندی نرم افزار، در ۱۶۰ شعبه از ۷۰۰ شعبه شهری تبریز رأی گیری دستی صورت گرفت و همین امر زمینه ساز مشکلات و شبهات در خصوص طولانی شدن فرآیند اعلام نتایج انتخابات شورای شهر تبریز شد.
فرماندار تبریز باز هم آمار و ارقام انتخابات تبریز را بعد از گذشت دو ماه از انتخابات باز هم تکرار کرد و با تاکید بر عدم سنخیت برگزاری همزمان انتخابات مکانیزه و دستی گفت: مجموع آرای صحیح مأخوذه در صندوق های دستی سه هزار و ۷۴۰ رأی بود که با وجود اتمام فرآیند مربوط به آراء مکانیزه در ساعت دو بامداد شنبه، شمارش و صورتجلسه آراء دستی تا هفت صبح شنبه به طول کشید و وزارت کشور نیز اعلام نتیجه را منوط به تکمیل فرآیند شمارش این آراء کرد و با وجود اعلام نتایج اولیه در همان روز متوجه ایراد در یکی از صورتجلسه ها شدیم چرا که نتایج رای گیری مکانیزه در یکی از شعب منطقه انقلاب بصورت دستی نیز ثبت و همین موضوع موجب اضافه شدن ۱۴۰ رأی اضافی برای نفر سیزدهم شده بود.
وی با بیان اینکه به عنوان مجری و پیش از هر اعتراضی خودمان متوجه این خطا شدیم، افزود: بر همین اساس درخواست بازشماری آراء تمام ۱۶۰ صندوق اخذ رآی دستی را برای اطمینان مردم و داوطلبان از صحت انتخابات دادیم که در نتیجه آن شاهد جابجایی نتایج نفرات سیزدهم و چهاردهم بودیم و برخی افراد که دیگر جایگاه و مقبولیتی در بین مردم ندارند، به همین بهانه مجریان انتخابات را مورد هجمه قرار دادند و حتی برخی نیز با وجود کاهش مشارکت عمومی در تبریز تا ۲۳ درصد مدعی بودند که ما دوره های قبل سه برابر این دوره رأی داشته ایم و همین موضوعات را مبنای دستکاری و مهندسی انتخابات عنوان می کردند.
در این شرایط خاص سیاسی و جابجایی های محتمل مدیریتی، بهتر است آقای فرماندار کمی انصاف و عدالت و مردانگی به خرج می دادند و اگر ادعایی علیه وزارت کشور قبلی داشتند تا حالا اعلام می کردند و گرنه نان به نرخ روز خوردن و پشت پا زدن بر میت و نقد آقابالاسری که تا دیروز حکم آنها برایش بالاترین احکام بود و اطاعت پذیر بود دردی را دوا نمی کند.
آقای فرماندار! لطفا به شعور مردم توهین نکنید. اصلا کاری به نتیجه انتخابات نداریم. همه 23 درصد مردمی که رای دادند، همه 77 درصدی که در تبریز به خاطر سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های شما رای ندادند و همه آن کاندیداهایی که به زعم شما رای نیاوردند و جایگاه و مقبولیتی در بین مردم ندارند این ماجرای غمبار و تراژیک انتخابات شوراهای ششم را فراموش کرده اند. شما چرا ول کن ماجرا نیستند؟ از چه ناراحت و عصبانی و نگران هستید؟ !

ای کاش به جای این حرف های تکراری، نقش و تاثیرگزاری خودتان را اعلام می کردید که چقدر به اعتبار و حیثیت نظام اسلامی و صحت و اعتماد مردم و اعتبار انتخابات پرهزینه، ضربه و خسارت وارد کردید! به زعم ما اگر یک کلمه پوزش و عذرخواهی از مردم و همه 450 کاندیدا بر زبان می آوردید جای دوری نمی رفت. این برای شما بهتر است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]