- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

لبخند خیس قوریگل: افزایش 34سانتی متری سطح آب تالاب قوریگل

سطح آب تالاب بین المللی قوریگل34سانتی متر افزایش یافتآذرقلم: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از افزایش 34 سانتی متری تالاب بین المللی قوریگل خبر داد.

به گزارش آذرقلم، حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست  آذربایجان شرقی اظهار داشت: در پی بارش های اخیر و آبگیری مناسب تالاب بین المللی قوریگل نسبت به زمان مشابه سال گذشته 34 سانتی متر افزایش و نسبت به اول مهر ماه سال گذشته در حدود 97 سانتی متر افزایش ارتفاع داشته است.

وی همچنین افزود: از لحاظ سطح آبگیری نیز این تالاب به میزان 10 هکتار نسبت به سال گذشته بیشتر آبگیری شده و هم اکنون 1.54 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 404 هزار متر مکعب بیشتر آبگیری شده است.

حمید قاسمی گفت:تالاب قوری‌گل یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در آذربایجان‌شرقی در ۴۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این تالاب زیستگاه زادآوری گونه‌های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید، اردک مرمری بوده و به این علت به عنوان یکی از تالاب‌های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در سال‌‌های اخیر بر میزان فعالیت کشاورزی در اطراف تالاب افزوده شده که منجر به شکوفایی جلبکی تالاب و ایجاد آلودگی‌‌های دیگر شده و آثار مخربی بر کیفیت آب تالاب و گونه‌های آبزی داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تأکید کرد: تالاب بین‌المللی قوری‌گل با توجه به دارا بودن قابلیت‌های مختلف می‌تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد.

لازم به ذکر است حدود ۹۲گونه پرنده نیز در تالاب بین‌المللی قوری‌گل شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.