- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آزادراه تبریز _ صوفیان امسال به بهره‌برداری می رسد/ راهی که 7 سال در راه ماند!

آذرقلم: استاندار آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرایی آزادراه تبریز – صوفیان به‌عنوان قطعه اول آزادراه تبریز – بازرگان به طول ۲۹ کیلومتر در حال اتمام است و دهه فجر امسال به روی خودروها باز می‌شود.
به گزارش آذرقلم، عابدین خرم در در دیدار مسئولان بسیج دانشجویی استان با اشاره به دستاوردهای ارزشمند دولت مردمی در حوزه زیرساخت ‌ای استان اظهار کرد: ۲۵ سال بود که آزادراه تبریز زنجان تحویل بانک ملی بود که توانستیم در این مدت خلع ید کنیم و آسفالت ریزی آن امسال شروع شد.
وی افزود: اتوبان شهید کسایی نیز مال تبریز، اما در اختیار راهداری بود که امسال با اجرای طرح تعریض، دو باند به آن اضافه شد.
خرم ادامه داد: کمربندی ایلخچی نیز بعد از ۱۷ سال در حال اتمام است، ضمن اینکه آزادراه هشترود – مراغه نیز در این دولت به سرانجام می‌رسد.

راهی که هفت سال است در راه مانده!

قرار بود فاز اول این اتوبان به طول ۴۳ کیلومتر تا پایان فصل کاری ۹۹ به اتمام برسد!
آزادراه تبریز- مرند که بخشی از پروژه ملی آزادراه تبریز- مرند- بازرگان و تکمیل‌کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است، ۶۴ کیلومتر طول دارد و در ۴ قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک احداث می‌شود.
قطعه اول این آزادراه به طول ۱۳ کیلومتر، منطبق بر کنارگذر غربی تبریز است که در قالب تعریض و شش‌بانده کردن مسیر فعلی اجرا خواهد شد.
قطعه دوم از کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ (جاده صوفیان- شبستر) مهم‌ترین قطعه پروژه به شمار می‌رود و با توجه به اینکه بیشترین حجم ترافیک در مسیر تبریز به مرند در این محدوده است، در اولویت اجرایی قرار گرفته و پیشرفت فیزیکی آن ۷۱ درصد است.
همچنین قطعه سوم به طول ۹ کیلومتر از کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ (شوردرق)، اولویت دوم پروژه را شامل می‌شود و ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کل پروژه تبریز- مرند به صورت مشارکتی بین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا می‌شود که تاکنون ۴۷۳ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز آن برای قطعات ۲ و ۳ تأمین شده و برای ادامه عملیات اجرایی، ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای قطعه ۲ و ۵۴۰ میلیارد تومان برای قطعه ۳ اعتبار نیاز است.