- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

فرصت سوزی بلای جان جامعه ایرانی: ناکارآمدی مدیران، امید را خدشه دار کرده است

آذرقلم: رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی از عضویت بیش از 2500 نخبه در بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: غفلت از سرمایه های بزرگ به دلیل حاکمیت نگاه سیاسی مهمترین چالش جامعه ماست که سبب شده تا با نوعی فرصت سوزی در سطح جامعه مواجه شویم.

داوری هسته‌های طرح شهید احمدی روشن در آذربایجان شرقی

به گزارش آذرقلم، دکتر یوسف زندی، در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانهرد محل دفتر این بنیاد در خانه تاریخی کمپانی، با بیان اینکه ما از سرمایه های واقعی خود غافل مانده ایم چون نگاه سیاسی حاکم شده است گفت: به دلیل ناکارآمدی برخی مدیران سنتی، اعتماد و امید در سطح نخبگان ما به شدت خدشه دار شده است.
وی با بیان اینکه راه رشد و توسعه متوازن جامعه پرورش استعدادهای ویژه در حوزه حکمرانی است گفت: ما در این زمینه عزم ملی و همکاری رسانه ها نیاز داریم تا رهیافت های توسعه را هموار کنند.
زندی از عضویت بیش از 2500 نخبه در بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: عدم ارتباط صنعت با دانشگاه، و غفلت از سرمایه های بزرگ به دلیل حاکمیت نگاه سیاسی مهمترین چالش های جامعه ماست که سبب شده تا با نوعی فرصت سوزی در سطح جامعه مواجه شویم.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی، نگاه جهان امروز را مبتنی بر استارتاپ ها دانست و گفت: استارتاپ ها امید کشور ما برای رشد و توسعه هستند لذا شرکت های دانش بنیان نقش بسیار مهمی می توانند در این زمینه ایفا کنند و با رفع بیکاری و افزایش تولید، گره های بزرگ مشکلات اقتصادی ما را باز کنند.
زندی در ادامه با بیان اینکه باید روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت کنیم از اجرای طرح « شهاب» در سطح مدارس آذربایجان شرقی خبر داد و هدف از  اجرای برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانش‌آموزان برتر کشور و هدایت آنان در مسیر شکوفاسازی استعدادهای آنان است. با اجرای این طرح مصمم هستیم تا دانش اموزان منزلت پیدا کرده و وارد چرخه تولید و بالندگی شوند.
وی از دستاوردهای کشور در حوزه فناوری، کشاورزی، داروسازی، انرژی اتمی و نظامی به نیکی یاد کرد و گفت: در عین حال نیازمند بلوغ فکری استارتاپی ها و بالندگی بیشتر جوونان ونخبگان خود هستیم.
زندی در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در مورد نحوه رویکرد این بنیاد برای انتخاب نخبگان نیز گفت: اویل رویکرد این بنیاد مبتنی بر انتخاب و عضویت نفرات برگزیده جشنواره های فارابی و خوارزمی، المپیادها و نفرات برگزیده کنکور سراسری بود اما اکنون رویکرد این بنیاد تغییر یافته و بیشتر به سمت نخبه های فناورانه است و صرفا مدارج تحصیلی مورد نظر نیستند.
وی در خاتمه با انتقاد از از اینکه بازارهای غیرمولد، فضای بازارهای مولد را تحت تاثیر قرار داده اند گفت: مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی مدیران بر مشکلات اجتماعی جامعه ما دامن زده اند.
وی با اعلام این خبر که کارگروه نخبگان استان هم تشکیل شده از رسانه های گروهی خواست تا با فرهنگ سازی و مشارکت در مسائل علمی و با حمایت از نخبگان، در اعتلا و رشد و توسعه جامعه ایفای نقش نمایند.

اکوسیستم استارتاپی کشور به بلوغ نرسیده است