- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شیرین‌ترین لحظه زندگی ام، زمان باز کردن لوله تنفس مصنوعی بیمار کرونایی است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

مصاحبه از: مریم شکوهی

آذرقلم: خانم دکتر رضائی‌فر فلوی فوق تخصص بیماری های ریوی از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا مشغول طبابت و درمان مبتلایان به کرونا بوده و همراه سایر مدافعان سلامت برای بازگرداندن سلامت و آرامش به جامعه کوشیده است.
برای آشنایی بیشتر با این پزشک ایثارگر مصاحبه ای با ایشان داشتیم که در ادامه از نظر می گذرانید.

خانم دکتر لطفا خودتان را بیشتر برای خوانندگان معرفی کنید؟

پریسا رضائی‌فر هستم و در تبریز به دنیا آمدم و فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشم.
پس از گذراندن دوره ۷ ساله پزشکی عمومی و طرح نیروی انسانی در رشته تخصصی بیماری‌های داخلی قبول شدم و در حال حاضر هم به عنوان فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز مشغول خدمت هستم.

پس از اطلاع از شیوع کرونا در چین حدس می زدید به این زودی ویروس کرونا به ایران برسد؟
طبیعتاً با ویروس کرونا مثل سایر ویروس‌ها در دوران تحصیل در رشته پزشکی آشنا شده بودم و حتی انواع مهاجم‌تری از این نوع ویروس را در اپیدمی‌های مختلف مثل MERS, SARS دیده بودیم اما در مورد ویروس Covid-19 که در ابتدا از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد من هم مثل همۀ مردم از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شنیدم و سعی کردم با استفاده از مقالات منتشرشده اطلاعاتی در مورد نوع و شدت علایم و درگیری‌های مختلف آن به دست آورم.
با توجه به همه‌گیری و گسترش بسیار سریع این ویروس در کشور چین، احتمال وجود این ویروس در سایر کشورها هم وجود داشت ولی مطلبی که حقیقت دارد این است که هیچ‌کس انتظار چنین پاندمی گسترده از این ویروس را نداشت.

موقع تحویل سال نو در کنار خانواده بودید؟
لحظه تحویل سال در خانه بودم ولی بلافاصله پس از تحویل سال راهی بیمارستان شدم و اولین ساعات سال نو را بر بالین بیماران سپری کردم.

شیفت کاری شما چگونه است ؟
و چه مواقعی به منزل می روید؟
شیفت کاری من به صورت ویزیت روز از بیماران در شیفت صبح می‌باشد و ۱۰ روز در ماه نیز در شیفت‌های عصر و شب علاوه بر ویزیت صبحگاهی در خدمت بیماران هستم.

تحمل لباس ایزوله برایتان سخت است؟
بله لباس‌های ایزوله که به صورت کاور کامل بدن هست، کش‌های محکمی در ناحیه مچ دست‌ها، پاها و دور صورت دارد که واقعاً کار کردن و ویزیت بیماران را دشوار می‌کند.
از طرفی برای حفاظت کامل از ماسک‌های کاملاً چسبیده به صورت، شیلد و دستکش هم بایستی استفاده کنیم که سختی کار را دو چندان می‌کند. در طول مدت پوشش این لباس‌ها برای جلوگیری از آلودگی خودمان حتی‌ امکان آشامیدن آب هم وجود ندارد و نهایتاً دشوارتر از همه این‌ها، مراحل خارج کردن لباس و ضدعفونی کردن دست‌ها و خودکار و مهر و… است که بسیار زمان‌بر و پراسترس می‌باشد.

یک خاطره خوش از این دوران برایمان تعریف کنید.
با توجه به اینکه در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران بدحال را ویزیت می‌کنم، هر بیماری که روند رو به بهبود دارد و چشمانش را باز کرده و وضعیت تنفسی پایداری پیدا می‌کند و یا زمانی که لوله تنفس مصنوعی بیمار را می‌توانیم خارج کنیم تا بیمار خودش تنفس کند از بهترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی ما است.

عکس العمل مراجعه کنندگانی که متوجه می‌شدند کرونا گرفتند چگونه بود؟
در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار زیاد بود و متأسفانه تعداد قابل توجهی از این افراد نیز علامتدار و مبتلا بودند که بسته به شرایط بالینی بیماران ،تصمیم به بستری یا قرنطینه خانگی می‌گرفتیم.
با توجه به ترس و اضطراب حاکم بر جامعه، نگرانی‌های بسیاری در این افراد نسبت به خود و خانواده‌شان وجود داشت که با دعوت به آرامش و توجیه بیمار و همراهان تا حدودی برطرف می‌شد.

چه توصیه ای به خانواده مبتلایان به کرونا دارید؟
از تمامی خانواده‌ها انتظار داریم که با قبول شرایط فرد بیمار، ضمن رسیدگی مناسب به بیمارشان، شرایط ایمنی را برای خودشان فراهم کنند و از پروتکل‌های اعلام شده پیروی کنند و در صورت علامتدار شدن سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

امکانات بیمارستان امام رضا با توجه به تعداد بیماران کرونایی چگونه است؟
به نظر من یکی از بهترین مدیریت‌هایی که در کل ایران صورت گرفته است در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیمارستان امام رضا بوده است.
از روز اول تاکنون با برنامه‌ریزی‌های به موقع و مناسب تمامی شرایط ایمنی و بهداشتی برای تمام کادر بیمارستان فراهم شده است.
از نظر ساماندهی بیماران و روند بستری هم با برنامه‌ریزی دقیق به لطف الهی هیچ مشکلی وجود نداشت و تمام بیماران نیازمند به بستری و مراقبت‌های ویژه در بخش‌های تجهیز شده تحت مراقبت قرار گرفتند و تمامی امکانات و داروهای مورد نیاز برای بیماران تهیه گردید.

چرا بعضی افراد کرونا را جدی نمی‌گیرند؟
متأسفانه برخی از افراد جامعه بخصوص قشر جوان بر این باورند که چون سیستم ایمنی آنها قوی است به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و این بیماری، افراد سالخورده و دارای بیماری زمینه‌ای را مبتلا می‌کند اما چه بسا این افراد ناقل بیماری بوده و باعث ابتلا سایر اعضای خانواده می‌گردند.

توصیه و انتظار شما از مردم چیست؟
از همه افراد جامعه انتظار داریم که نکات مربوط به بهداشت فردی را در خانه و بیرون از خانه رعایت کنند، از تجمعات بپرهیزند و در صورت نیاز به حضور در اماکن شلوغ از ماسک‌های مناسب و بهداشتی استفاده کنند.

چگونه می‌توان هرچه زودتر از این بحران با سلامتی عبور کرد؟
تنها راهکار در حال حاضر ماندن در خانه و پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری است

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]