- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شهرداری تبریز در بوته آزمون «برف و نمک»!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: امروز و در نیمه دی ماه بعد از ماه ها چشم انتظاری، چشمان مردم تبریز و معابر شهری به جامه سپید برف روشن شد. از یک سو خوشحالی و شادی در دل بود و از دیگر سو، دردسرها و مشکلات تردد در شهری که خیابان هایش نباید برف پاشی می شدند!
به گزارش آذرقلم، برابر اعلام روابط عمومی شهرداری تبریز، «اکیپ های خدمات شهری شهرداری تبریز از آغاز نخستین بارش برف در شهر، اقدام به محلول پاشی، برف‌روبی معابر کرده اند.
با توجه به برنامه‌ریزی مدیریت شهری و تاکید شهردار تبریز مبنی بر ممنوعیت نمک پاشی به دلیل مضرات آن برای محیط زیست، هیچگونه نمک پاشی در معابر انجام نخواهد شد.
امسال محلول پاشی و برف‌روبی جایگزین نمک پاشی شده و با آغاز بارش برف از بامداد امروز، اکیپ های زمستانی مناطق دهگانه جهت تسهیل تردد شهروندان و جلوگیری از یخ زدگی معابر، با آمادگی کامل اقدام به محلول پاشی می کنند.

شهرداری تبریز با ۱۳ دستگاه تانکر ۱۵ هزار لیتری، ۸۹ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری و ۴۶ دستگاه تانکر دو هزار لیتری تجهیزات خود را برای خدمات دهی همزمان با نخستین برف امسال مهیا ساخته است.»
شهرداری تبریز در اولین روز آزمون خود، بعد از مدت ها تبلیغات و اطلاع رسانی ها و هشدارها در خصوص عدم نمک پاشی در روزهای برفی، سر قول خود ایستاد و نمک نپاشید اما گویی این عدم نمک پاشی به مثابه نمک پاشی بر زخم های بسیاری از شهروندان بود. برای اینکه سبب سنگین شدن ترافیک شهری، کندی تردد و جا ماندن بسیاری از شهروندان از کار و درس و زندگی خود شد.
این مشکلات در غیبت و کم کاری و یا نقص سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه کم لطفی تاکسی ها بیشتر خود را نشان داد. مترو در همه جای شهر نیست، اتوبوس ها ظرفیت لازم را ندارند و تاکسی داران کرایه های نجومی می خواهد و دل بخواهی مسیر و مسافر انتخاب می کنند. آیا می توان انتظار داشت شهروندان دیگر از وسیله شخصی استفاده نکنند؟


بسیاری از شهروندان در راه مانده معتقد بودند که اگر مدیریت شهری اگر هم می خواست این طرح عدم نمک پاشی را اجرا کند حداقل به صورت پایلوت در یک منطقه شهرداری و یا حتی در یک خیابان و کوچه های اطرافش اجرا می کرد بعد آن را به تمام شهر تعمیم می داد.
یکی از شهروندان نیز معتقد است که : حالا جای شکرش باقی است که این برف نیمه سنگین در یک روز نیمه تعطیل که برخی از ادارات و مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند (پنجشنبه) اتفاق افتاد و گرنه اگر این بارش در روز های دیگر هفته می بارید شهر به هم می ریخت.
تردیدی نیست که نمک پاشی محیط زیست شهری تبریز و نیز آسفالت های این شهر را تخریب می کند اما باید میان درآمد و هزینه توازن برقرار باشد. آیا این خودداری از نمک پاشی در برابر این همه مشکلات و دردسرهای شهروندان، توجیه پذیر است؟
مدیریت شهری اکنون در آزمون سختی قرار گرفته است. آزمونی به نام برف و نمک!
آیا مدیریت شهری، طرح خود را پس می گیرد و یا باز بر روی اجرای طرح عدم نمک پاشی اصرار خواهد داشت؟ روزهای آینده و حتی ساعت های آینده این موضوع را بیشتر روشن خواهد کرد.

تکمله: راستی تا یادمان نرفته این را هم یادآوری کنیم که حدود 100 نفر از مدیران دفاتر خدمات گردشگری، هتلداران، تورلیدرها و مدیران صنعت گردشگری کشور این روزها در تبریز حضور دارند تا ظرفیت های گردشگری و امکانات این شهر را برای جذب و هدایت توریست های داخلی و خارجی به این شهر بررسی کنند!

گزارش از : سعید گلچین[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]