- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شناسایی ساختمان های ناایمن و مستعد تخریب در تبریز بسیار ضروری است

آذرقلم: رئیس کمیسیون ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بر لزوم شناسایی ساختمان های ناایمن و مستعد تخریب ناشی از بلایای طبیعی در شهر تبریز تاکید کرد.

به گزارش آذرقلم، مهندس آرش ستاری، با اشاره به نامگذاری پنجم دی، به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: زمین لرزه ها فرآیندهای غیرقابل پیش‌بینی هستند که خارج از حیطه کنترل ما هست.
بنابراین ارجح قراردادن بحث پیشگیری باعث کاهش هزینه های پیگیری و تبعات انسانی می شود و این مهم با بکارگیری مجریان و مهندسان ذیصلاح و اجرای دقیق تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان به طور اعم و مباحث شش و هفت مقررات ملی ساختمان در خصوص آرایش بار و وضعیت های ساختگاهی و استاندارد ۲۸۰۰ که با ثبت آموخته ها طی اتفاقات و وقوع بلایای طبیعی بازنگری می شود، به طور اخص، امکان پذیر است.

ستاری اضافه کرد: به عنوان مثال پیوست شماره ۶ ویرایش چهارم استاندارد ۲۸۰۰ بعد از زلزله کرمانشاه به طور دقیق و با جزئیات شفاف سازی و لحاظ گردید که می تواند روند اجتناب ناپذیر گسیختگی ها در زمان وقوع زلزله را از سازه ای به غیر سازه ای تعدیل و تغییر ماهیت دهد.
وی شناسایی ساختمان های ناایمن و مستعد تخریب ناشی از بلایای طبیعی را در شهر تبریز اقدام بسیار مهم دانست و گفت: مقاوم سازی و بهسازی و علاج بخشی به این ساختمان ها، با بکارگیری دانش روز و تکنولوژی های ارتقاء یافته و با تعامل و تفاهم دانشگاه و نخبگان و شرکت های دانش بنیان به صورت بهینه میسر می شود.
ستاری در پایان، اقدام اخیرمقامات قضایی استان در مورد تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از ادارات و سازمانهای مرتبط جهت شناسایی و حساسیت زایی و رفع خطر از ساختمان های ناایمن را بسیار ارزشمند توصیف کرد.