- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شتاب رشد آذربایجان شرقی از میانگین کشوری پایین است/ مدار اقتصادی استان گردش مطلوب ندارد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذر قلم: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از کمتر بودن شتاب رشد این استان نسبت به شتاب رشد میانگین کشور خبر داد.
به گزارش آذرقلم، محمد فرشکاران در یک کنفرانس خبری جسارت و شجاعت به خرج داد و برخلاف اسلاف خود و دیگر مدیران هم قطار خود با نگاه انتقادی به وضعیت توسعه و شاخص های رشد و توسعه استان نگریست و دست به یک سری افشاگری ها و انتقاداتی زد که هر چند شاید بیشتر مصرف رسانه ای دارند اما می تواند چشم انداز روشنی از عملکرد دیروز و امروز مدیران استانی ما را به تصویر کشد. او گفت: کند بودن شتاب رشد استان باعث شده تا شاخص های سرانه درآمدی و جمعیت و مهاجر فرستی نیز چندان مطلوب نباشد. ضرورت فراهم آوری بسترهای تبدیل تبریز به شهر هوشمند
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای پتانسیل های مهمی برای رسیدن به توسعه پایدار است گفت: این استان هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر سرمایه دارای ظرفیت های بزرگی است. اما با این حال استان ما در دو دهه گذشته به رغم تلاش و تکاپو، در فرآیندهای تولید، ( کشاورزی، صنعت، مسکن و …) یک مسیر نزولی را در ارزش افزوده طی کرده است.
فرشکاران با بیان اینکه استان ما در شاخص های مهم در حوزه جذب سرمایه و سرمایه گذاری های کلان سیر منفی و پایینی داشته با اشاره به آمار سال 1399 گفت: سهم درامدی مردم آذربایجان شرقی هم از سهم درآمدی میانگین کشوری پایین بوده است. اگر سهم سرانه مان را 5.700 در نظر بگیریم این سهم برای کشور حدود 8.600 بوده که نشان می دهد فعالیت های اقتصادی و مدار اقتصادی استان به نحو مطلوب در گردش نبوده است.
او با بیان اینکه استان ما در مقایسه با بسیاری از استان های دیگر منطقه کم آبی نبوده و با توجه به پتانسیل های موجود، معادن، صنایع، نیروی انسانی خلاق و سرمایه های چشمگیر باید در جایگاه مطلوب تری قرار می گرفت. به گونه ای از رتبه 14 در سال 1389 به رتبه 18 در سال 1399 تنزل رتبه یافته است.
فرشکاران یادآور شد: در مورد توسعه باید بگویم که توسعه فقط حرکت های اقتصادی نیست. مجموعه عوامل در توسعه موثرند. افزایش سرمایه ثابت، رونق صادرات، رونق گردشگری و … اما نباید از فرهنگ توسعه غافل ماند . متاسفانه استان ما در این بخش هم ضعیف عمل کرده است. وی خواستار ورود موثر و فعالانه رسانه ها به بحث توسعه شده و گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه می توانند با تهییج افکار عمومی و تقویت مطالبه گری منطقی، انتقادات و پیشنهادات موثر، تقویت و ترویج حس همدلی و همت استان ما را به روی ریل توسعه و پیشرفت برگردانند.

فرشکاران در ارائه اماری دیگر، به موضوع ارزش افزوده در استان ما اشاره کرد و گفت: در سال 99 در بخش خدمات 53 درصد، کشاورزی 7.6 درصد ، صنعت 37 درصد و نعدن 2.3 درصد ارزش افزوده داشتیم وقتی سهم اشتغال ما از کشاورزی20 درصد باشد و ارزش افزوده 7 درصدی نشان می دهد یکی از حلقه های توسعه و رشد مفقود شده و بهره وری به شدت پایین است.
فرشکاران افزد: نرخ تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی یکی دیگر از چالش های استان ماست. میانگین کشوری نرخ تسهیلات بانکی در سال 99، حدود 76 درصد بوده اما نرخ استان ما 53 درصد و در سال 1401 66 درصد بوده است.
وی با انتقاد از خروج ارزش افزوده از استان ما گفت: در ذخایر معدنی در طراز اول کشور قرار داریم اما ارزش افزوده آن تنها دو درصد است یعنی فعالیت های معدنی هیچ نفع و تاثیری برای استان ما نداشته است. به عبارت دیگر آب و خاک و فضا و محیط زیست این استان به کار گرفته می شود ولی ارزش افزوده آن در استان نمی ماند و به استان های دیگر منتقل می شود. گردش مالی معادن بسیار مهم است در صورتی که این ارزش افزده به استان ما بازگردد در تحقق رشد هشت درصدی استان به عنوان چشم انداز استانی کمک خواهد کرد.
فرشکاران از همت و خوداتکایی مردم روستای دریان در شبستر به نیکی یاد کرد و گفت: کار و تلاش و همدلی و خوداتکایی مردم این روستای کوچک در شبستر باید برای همه شهرهای ما به عنوان الگو مطرح شود. جاده کشی، استفاده صحیح از ذخایر آبی، توسعه کشاورزی و مدل های تولید مسکن و شهرسازی آنها بسیار دیدنی و تحسین برانگیز بوده و رفاه و آسایش را برای ساکنان آن به همراه داشته است. اغلب اهالی این روستا در تهران و سایر شهرها کار و تلاش می کنند اما ارزش افزوده اش را به روستای خود منتقل می کنند و بدین ترتیب سبب توسعه و رونق محل زندگی پدری خود شده اند آنها منتظر تخصیص اعتبار دولتی ها نشده اند و همه شاخه های توسعه را درنوردیده اند.
ما به عنوان پنجمین استان صادر کننده کشور مطرح هستیم در حالی که توانایی صادراتی استان را با تقویت گمرکات و توسعه دیپلماسی شهری با همسایگان و مراودات اقتصادی به ویژه با کشورهای همجوار باید افزایش دهیم.

خبرنگار: محمد امین خوش نیت[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]