- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سیلی تبریز و گونۀ سرخ آذربایجان از رویکردهای ضدّتوسعه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: شنبۀ این هفته در جریان برگزاری مراسم تودیع و معارفه استانداران پیشین و جدید آذربایجان شرقی و زمانی که عابدین خرم به عنوان استاندار جدید، پشت تریبون در حال سخنرانی بود، فردی از شرکت کنندگان در مراسم به روی سِن رفت و سیلی محکمی به صورت او زد. ضربه ای که به نام سیلی تبریز معروف شد. فارغ از انگیزۀ ضارب، بسترها و زمینه های شکل گیری چنین حرکت ناشایست ( سیلی تبریز )، موضوع بسیار مهمی است که به نظر می رسد باید ریشه آن را در آلودگی فضای سیاسی استان به غبار تخریب و حاشیه سازی ها جستجو کرد.
واکاوی تحوّلات چند ماه اخیر در سپهر سیاسی آذربایجان شرقی در بررسی ریشه های رخداد سیلی تبریز راهگشاست. در پیوند با این واکاوی، تشبیه «تغییرات مدیریتیِ مربوط به روی کارآمدن دولت جدید» به «رشد یک انسان» می تواند روشن کنندۀ ابعاد موضوعِ مورد بحث باشد مخصوصاً که هر دوی این پدیده ها دارای یک «فرایند طبیعی» هستند و اگر این فرایندهای طبیعی مخدوش شوند، تبعاتی را تحمیل خواهند کرد.
بر همین اساس اگر یک انسان، نوعاً مراحل تولد و کودکی و نوجوانی و سپس بلوغ، جوانی، انتخاب رشتۀ تحصیلی یا فعالیت شغلی، ازدواج، فرزندآوری و در نهایت دوران میانسالی و پیری و مرگ را تجربه می کند، تغییرات مدیریتیِ مربوط به روی کار آمدن دولت جدید نیز فرایندی دارد که شامل مراحلِ مشخّص و معیّنی است و مقاطع پیش از انتصاب تا نهایتاً پایان دوره یا برکناری را شامل می شود.
در این میان، آذربایجان شرقی شاهد سیرِ طبیعی شروع تغییرات مدیریتی مربوط به دولت سیزدهم نبود. نخستین پالس های غیرطبیعی بودن این فرایند، از بی نظمی در تشکیل ستادهای متعدد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی مخابره شد؛ ستادهایی که با عناوین ابتکاری به وجود آمدند و همان زمان این سوال را در ذهن ها تداعی کردند که آیا ایجاد این ستادها و تکاپو برای گرفتن حکم و مسئولیت در آنها، با ذهنیتی که درباره قطعیت ریاست جمهوری حجت الاسلام رییسی وجود دارد، مرتبط است؟ نکتۀ قابل تامل این که، فعالان همین ستادها که در ایام رقابت های انتخاباتی مرتباً از برنامه های حجت الاسلام رئیسی برای توسعۀ بیشتر آذربایجان شرقی سخن به میان آوردند، ناگهان بعد از اعلام نتایج انتخابات و مشخص شدن رسمیِ پیروزی نامزدِ مورد علاقه ¬شان، اظهارات خود در دورۀ قبل از کارزار انتخاباتی سیزدهم را به کلّی فراموش کرده و بر روی مطرح کردن گزینه های خود برای تصدّی مدیریت های مختلف استان متمرکز شدند!
در بحبوحۀ همین گمانه زنی های غالباً بی مبنا دربارۀ چینش مدیران استان بود که فضا پی در پی به سمت تخریب، بداخلاقی و خشونت کلامی پیش می رفت تا جایی که داد حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم درآمد و در مراسم بزرگداشت آیت الله شهید مدنی با انتقاد شدید از طرح نام های کوچک برای مسئولیت های اجرایی گفت که «هرکس یک رزومه دستش گرفته و خود را استاندار معرفی می کند.»
به رغم این تذّکر، در ساعات منتهی به روزهای یکشنبه و چهارشنبۀ هر هفته که جلسات هیات دولت تشکیل می شود، نام هایی به عنوان «گزینه های قطعی استانداری آذربایجان شرقی» در رسانه ها از جمله رسانه های رسمی مطرح می شد که به محض طرح اسامی، تخریب ها و حاشیه سازی ها بر علیه مطرح شدگان شکل می گرفت اما بعد از جلسات هیات دولت مشخص می شد که اساساً آن افراد گزینه مدّ نظر یا مورد توجه دولت نبوده است!
در این وانفسا اختلاف نظرهای نمایندگان استان در مجلس به فضای غبارآلودِ سیاسی استان دامن می زد و وقتی این اختلاف نظرها دوقطبیِ «نمایندگان شهرستانی-نمایندگان تبریز» را تشدید می کرد، اوضاع پیچیده تر می شد.
همین فضای سیاسیِ آلوده به غبار تخریب و حاشیه سازی ها بود که خود را در مراسم تودیع و معارفۀ استانداران جدید و پیشین آذربایجان شرقی خود را در قالب سیلی تبریز نشان داد و فردی که از اعضای سپاه بود، در حضور وزیری با درجۀ عالیِ نظامی، سیلیِ سنگینی بر صورت استانداری نواخت که از فرماندهان ارشد سپاه به حساب می آید.
فارغ از انگیزۀ ضارب، چگونگی شرکت او در محل برگزاری مراسم و مبهم بودن چرائیِ عدم رعایت پروتکل های حفاظتی که زمینۀ حضور او بر روی سِن و ارتکاب عمل مجرمانه را فراهم آورد، باید اذعان کرد این اتفاق تلخ، در پرتو سیرِ غیرطبیعیِ یک تغییر مدیریتی رخ داده است که باید درس عبرتی برای مسئولان باشد و بدانند بایستی تا دیر نشده گام های عملی در جهت بهبود این وضعیت بردارند زیرا هرچه دیرتر وارد عمل شوند، کار به جایی خواهد رسید که دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
فردا و فرداها نوبت انتخاب و انتصاب معاونان استاندار، مدیران ارشد دستگاه های اجرایی استان و فرمانداران شهرستان هاست اما نیاز امروزِ آذربایجان شرقی «آرامشـ»ـی است که زمینه ساز پیشرفت و توسعۀ این خطّه به ویژه توسعۀ اقتصادی آن است. حال، اگر حاشیه سازی ها و سیاسی کاری ها که ماحصل رویکردهای ضدّ توسعه ای است، ادامه داشته باشد شاهد اتفاقات ناخوشایندی خواهیم بود که آثار آن، گونۀ آذربایجان شرقی را سرخ خواهد کرد. پس تا دیر نشده باید کاری کرد.

گفتنی است روز ۵ شنبه یک فرد ناشناس در حاشیه مراسم معارفه به استاندار جدید آذربایجان شرقی سیلی زد.
در مراسم معارفه طی یک اقدام عجیب حین سخنرانی استاندار جدید آذربایجان شرقی یک فرد ناشناس به سمت وی رفت و بر صورت عابدین خرم سیلی زد.
هنوز انگیزه این فرد از اقدام خود مشخص نشده ولی بعد از این اقدام حاضران در سالن محل برگزاری مراسم علیه وی شعار سر دادند.

حامد عاطفی فر

# سیلی تبریز

یادداشت: حامد عاطفی فر (روزنامه نگار)[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]