- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سکان تراکتور باید به مربى کارآزموده خارجی ىسپرده شود

یادداشت ورزشی: هاشم از تهران

آذرقلم: به دنبال انتشار مطلبی در همین پایگاه خبری تحت عنوان: «دست نگه دارید، تقوی فعلا بهترین گزینه است! ( متن کامل این یادداشت را می توانید در لینک زیر بخوانید:  http://azargalam.ir/?p=75285 ) یکی از مخاطبان آذرقلم، یادداشتی در مورد گزینه های سرمربی گری تراکتورسازی نوشته است که با هم می خوانیم:

ضمن تبریک برد مقتدرانه تیم تراکتورسازی به همه هواداران و عاشقان نماد دیارمان آذربایجان، بنده نظر متفاوتی دارم. این برد بسیار با ارزش و مهم بود اما باید به چند نکته مهم هم توجه کرد.

 اول: تیم حریف دفاعى بسیار نامطمئن داشت و در راس آنها بازیکنى سنگین وزن و مسن بنام آل نعمه قرار داشت که به تنهایى یک حفره بزرگ در دفاع ضعیف حریف بود، دروازه بانى متوسط هم داشت که اگر هم خیلى مقصر نبود، تاثیرگذار و نجات دهنده آنچنانى هم نبود، احمد آل نعمه را حتما همگى در لیگ چهاردهم یادمان هست که در نیم فصل اول به همراه لک چه بلایى سر تیم ما آورد؟ و بعد از آن محترمانه بیرون گذاشته شد.

دوم: سابقه نشان می دهد بازیهای استقلال اهواز در تبریز اغلب با شکستهاى سنگین همراه بوده که در جایى دیگر باید دنبال دلایلش گشت. بنابراین با یک برد پرگل در باربر تیمی که طبق عادت شکست خورده نمی توان برنامه های بلند مدت باشگاهی را به هم ریخت.

سوم: اما فارغ از تمام این دلایل و با عنایت به برد شیرین و موثر همراه با تفاضل گل بالاى تراکتور، مورد مهمتر ثبات در تصمیم گیرى و داشتن نقشه راه و دنبال کردن اصول در یک تیم فوتبال است، چرا که اگر ما پلانى را طراحى کرده ایم که راس هرمش را به جنس خاصى از مربیان بایستى بسپاریم، آن پلان را باید تکمیل کنیم چرا که همگان بخصوص بازیکنان تیم بایستى بدانند که در نهایت از آنها چه خواسته می شود و چه ابزارى براى این خواسته نیز تامین می شود وگرنه تیم در غرور خوشحالى و باد پیروزى بزرگى خواهد خوابید و نتایجش ممکن است بسته به حریفان بسیار متفاوت گردد، مثلا فرض کنیم در بازى اخیر جاى استقلال اهواز مثلا تیم پرسپولیس حریف ما بود، آیا با وجود همین بازیکنان خوبمان فشار احتمالى که روى دفاع تیم و دروازه بان وارد شد همین مقدار می شد؟ و آیا حریفى مثل پرسپولیس اجازه می داد که مسعود شجاعى اشتباهات فردى فراوانى انجام دهد ولى بازهم دروازه ما باز نشود؟

من هیچ انتقادى به تیم دیروز ندارم که خداى نکرده کار بزرگشان زیر سوال برود بلکه برعکس نکات ضعف و ایرادات احتمالى را در هنگام پیروزیها بهتر می توان شکافت، سیاست کلى باشگاه باید اجرایى گردد و با حفظ کادر فعلى در کنار مربى بزرگ و مهمتر تطبیق پذیر خارجى به فکر آینده اى بود که ممکن است هر اتفاقى رخ دهد، حتما هم نیاز نیست اسم خیلى بزرگى را در مقطع فعلى هدف بگیریم بهتر است از مربى کارنامه دارى که سابقه حضور در شرایطى سخت چون خاورمیانه و آسیا را دارد کمک بگیریم زیرا مربى ایده آلیست بزرگ، زمان خواهد خواست تا تیم را از پایه بسازد که متاسفانه این نه در بین هواداران و نه مدیران کشور ما کمتر پذیرفته است. ما باید دنبال فردى همانند شفر و برانکو باشیم.