- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کاهش سهم اقتصادی آذربایجان و بی خیالی دولتمردان!/ انبوه پروژه های نیمه تمام ملی

آذرقلم: همزمان با یک آبان روز آمار و برنامه ریزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح آخرین وضعیت آمار و اطلاعات آذربایجان شرقی (البته آمار سال 95) و اهمیت جمع آوری و اجرای طرح های آماری و ضرورت همکاری مردم با آمارگیران پرداخت.

به گزارش خبرنگار آذرقلم، دکتر بهبودی در ابتدای صحبت های خود با ارائه توصیفی از عبارت «توسعه» گفت: مطابق تعاریف جهانی، توسعه به زندگی بهتر مردم اشاره دارد اما این زندگی بهتر اولا باید برخورداری بیشتر مردم را تضمین کند و دوم اینکه همراه با رضایت محسوس باشد.

وی آمار را پیش شرط برنامه ریزی و توسعه دانست و گفت: مرحله شناخت، پایش و ارزیابی برنامه ریزی ها نیازمند اجرای طرح های آماری است، بنابراین فرهنگ سازی در جامعه و ترغیب مردم برای همکاری با آمارگیران و ارتقای فرهنگ آماری اهمیت پیدا می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، در ادامه با اشاره به تنگناها و محدودیت های مالی و اعتباری دولت برای شروع پروژه های ملی جدید در سراسر کشور، رویکرد جلب مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های ملی را تنها راهکار طولانی شدن اجرای پروژه ها و افزایش بازدهی آنها دانست و گفت: این کار در همه جای دنیا هم مرسوم است و به زودی آثار آن در کشور ما نیز مشاهده خواهد شد.

متوسط زمان اجرای پروژه های ملی: 13 سال!

وی به طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها در کشور و استان ما اشاره کرد و گفت: بر اساس مقررات مجاز نیستیم پروژه ای را تعریف کنیم که زمان اجرای آن بیش از سه سال باشد اما با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ما، مشکلات اقتصادی، اصلاح برآوردها و اتفاقات غیرقابل پیش بینی این پروسه طولانی می شود.

وی با اعلام نارضایتی خود از وضعیت پیش آمده، متوسط زمان اجرای پروژه های ملی در کشور را بیش از 13 سال عنوان کرد که نه برای مردم قابل توجیه است و نه برای دولت و کارشناسان!

سهم آذربایجان شرقی از طرح های نیمه تمام ملی 300 هزار میلیارد ریال!

بهبودی به چند پروژه بزرگ ملی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: پروژه راه آهن تبریز – بستان آباد از پارسال سرعت گرفته و ریل گذاری آن آغاز شده است. اجرای طرح بزرگراه سهند – تبریز هم که مدتها راکد مانده بود از پارسال سرعت خوبی گرفته است.

وی با اعلام اینکه سهم استان آذربایجان شرقی از طرح های نیمه تمام ملی بالغ بر 300 هزار میلیارد ریال است خواستار مشارکت بخش خصوصی برای اتمام این طرح ها شد.

 

فرآیند واگذاری در استان ما به کندی پیش می رود

بهبودی در ادامه با تائید اینکه روند واگذاری طرح ها به بخش خصوصی به کندی پیش می رود به دو دلیل این مهم اشاره کرد و گفت: اولین دلیل این است که دستگاه های خدمات رسان عادت کرده اند تا خدمات را خودشان ارائه دهند و از برون سپاری به شدت اجتناب می کنند و آن را در تناقض با اختیار و اعتبار خود می دانند.

دومین دلیل نیز به حساسیت بیش از حد دستگاه های نظارتی و یا ترس مدیران ما از نظارت ها و کنترل ها باز می گردد. به عبارت دیگر ریسک واگذاری ها در استان ما بسیار بالاست. لذا فرآیند واگذاری در استان ما هم به کندی پیش می رود. اما با این حال پارسال بیش از 200 پروژه را در قالب های مختلف فروش و اجاره و مشارکتی به بخش خصوصی واگذار کردیم.

کاهش سهم اقتصادی آذربایجان شرقی و چشمان بسته دولتمردان!

بهبودی به واقعیت دیگری اشاره کرده و مردم آذربایجان را دااری روحیه ای درونگرا و خوداتکا دانسته و گفت: همین دو مولفه سبب می شود تا آمار بیکاری در استان ما از میانگین کشوری خود را پایین تر نشان دهد. چرا که مردم آذربایجان هر جا کار باشد آنها هم می روند. چرا که آذربایجانی ها، بیکاری را عار می دانند. علت دیگر اینکه به دلیل همین روحیه، کمتر خود را بیکار نشان می دهند. همین امر به پدیده مهاجرت از استان دامن زده است. به گونه ای که سهم جمعیتی استان ما به لحاظ مهاجرت کم شده و به 5 درصد رسیده است. بر اساس آمارها نیز ما در سال 95 نسبت به 5 سال قبل خود 14 هزار نفر کاهش جمعیت داشتیم.

بهبودی با ارائه آماری از وضعیت افزایش نرخ جمعیت در کشور ما گفت: در حالی که نرخ رشد جمعیتی استان زیر یک درصد است این نرخ برای کل کشور 1.2 درصد است و این به مفهوم مهاجرت از استان ماست.

وی افزود: به تبع این مهاجرت، سهم اقتصادی ما هم تقلیل یافته به گونه ای که سهم اقتصادی ما که در سال 1365 بیش از 6 درصد بود اکنون به 4 درصد رسیده است!

بهبودی به این موضوع با نگاهی متعجب اشاره کرده و با تاسف از آن یاد می کند! اینکه مسئولان دولتی این کاهش سهم را باور نمی کنند و واقعیت بیکاری و کاهش شاخص های استانی را مد نظر قرار نمی دهند!

 

نظام اداری آذربایجان شرقی، سالم ترین نظام اداری کشور است!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مردم آذربایجان و ادارات ان در مقایسه با سایر استان ها قانونمند تر هستند گفت: قانون مندی از شاخصه های توسعه است و انضباط اداری نیز در نهادها و ادارات ما کاملا مشهود است از این رو نظام اداری ما جزو سالم ترین نظام های اداری کشور است. ضمن آنکه در داخل استان نمیز نظام مدیریتی ما هماهنگ تر از گذشته و ستایر استان ها عمل می کنند. اگر در گذشته مدیران ملی ترک زبان، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کردند اما الان خوشبختانه مدیران ملی ما در سطح کلان کشور از جایگاه های ملی خودشان به نفع استان بهره برده و به توسعه و ترقی استان اهتمام جدی دارند.

بهبودی یکی دیگر از علل کاهش سهم اقتصادی استان ما را تمرکز گرایی توصیف کرد و گفت: نظام متمرکز مالی که در تهران مستقر شده سبب شده تا بیش از 60 درصد سیستم مالی ما و حساب های بانکی در تهران متمرکز شود. مثلا وقتی اختیارات نظام بانکی تهران بیش از استان ماست سرمایه گذاران نیز کمتر برای سرمایه گذاری در استان ما از خود رغبت نشان می دهند.

نرخ بیکاری استان: 10 درصد!

وی در خاتمه به نرخ بیکاری استان ما اشاره کرد و گفت: در حالی که نرخ بیکاری استان ما در حدود 10 تا 11 درصد است این نرخ برای میانگین کشوری بالای 14 درصد است.

خبرنگار: محمد امین خوش نیت