- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سن بالای ناوگان حمل و نقل جاده ای استان/ بدعهدی دستگاه ها در تعریض اتوبان کسایی تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: در هر شبانه روز 160 هزار دستگاه خودرو از اتوبان شهید کسایی تردد می کنند که 60 درصد این تردد ها درون شهری و 40 درصد برون شهری است. از این رو این اتوبان به طور کامل اشباع شده و از یک کنارگذر به یک خیابان شهری تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار آذرقلم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت هفته حمل و نقل و روز راهداری برگزار شد اولین عامل توسعه هر جامعه را حمل و نقل دانست و تاکید کرد: اقتصاد مردم به حمل و نقل گره خورده است.
علیزاده با ارائه آماری در مورد میزان حمل بار و مسافر در سطح جاده های استان ابراز داشت: 93 درصد جابجایی های کشور از طریق ناوگان عمومی جاده ای اتفاق می افتد.
وی ابراز داشت: همه ساله بیش از 24 میلیون تن بار توسط 25 هزار دستگاه کامیون و تریلی و با مسئولیت و تلاش 44 هزار راننده جابجا می شوند.
علیزاده با بیان اینکه سالانه 3 میلیون و 500 هزار نفر از ترمینال های استان به نقاط مختلف کشور جابجا می شوند افزود: 450 دستگاه اتوبوس وظیفه این مسئولیت سنگین را عهده دار هستند و این بار مسئولیت در ایام اربعین و 28 صفر چندین برابر می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه مجموع طول جاده های استان 14 هزار کیلومتر است گفت: 234 کیلومتر از این راه ها به صورت راه های مرزی است و 4 هزار کیلومتر نیز شریان اصلی و فرعی است و مسئولیت نگهداری این مسیرها با 72 نوع وظیفه تعریف شده در قانون بر عهده ماست.

آمادگی۶۵۰برف‌روب و۱۲۰۰نفر درجاده‌های آذربایجان شرقی طی فصل زمستان
ناوگان پیر حمل و نقل استان:
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی اظهار داشت: سن ناوگان حمل و نقل جاده ای استان ما 17.5 سال است که در مقایسه با میانگین کشوری نیم سال جوان تر است.
اروجعلی علیزاده همچنین از یالا بودن سن ناوگان کامیونی و تریلی استان خبر داد و گفت: این میزان برای کامیون ها و تریلی های استان 21 سال است که در مقایسه با میانگین کشوری یک سال پیرتر است.
وی افزود: در زمینه سن اتوبوس های استان با میانگین سنی 7 سال نسبت به میانگین کشوری هشت سال یک سال جوانتریم.
علیزاده از اختصاص تسهیلات ویژه برای نوسازی این ناوگان برای امسال و سال آتی خبر داد.

اتوبان کسایی و بدعهدی دستگاه ها:
اتوبان شهید کسایی تبریز یکی از چالش ها و محل اختلاف چند نهاد و دستگاه استان است. موضوع تعریض این اتوبان 40 ساله و تغییر کارکردی که در طی سالیان اخیر پیدا کرده به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده است. به ویژه آنکه وقع چند حادثه مرگبار رانندگی که و کثرت تصادفات رانندگی در آن در کنار ناهماهنگی برخی دستگاه ها و سازمان ها که توپ مدیریت و نگهداری آن را به زمین دیگر دستگاه ها می اندازند سبب شده تا برنامه های توسعه و بهسازی این اتوبان ابتر بماند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در خصوص وضعیت بلاتکلیف اتوبان شهید کسایی تبریز گفت: طرح این اتوبان که سال 61 به بهره برداری رسیده شش خطه است اما در عمل به صورت چهار خطه استفاده می شود.
وی افزود: بر اساس اطلاعات ترددشمارها، به طور متوسط در هر شبانه روز 160 هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین از این اتوبان تردد می کنند که 60 درصد این تردد ها درون شهری بوده و تنها 40 درصد این ترددها برون شهری است. از این رو این اتوبان به طور کامل اشباع شده و به یک خیابان درون شهری تبدیل شده است.
علیزاده افزود: بر اساس صورتجلسه ای که چند سال پیش و در دوران شهرداری علیرضا نوین بین شهرداری تبریز و اداره راه منعقد شد مقرر گردید لاین جنوبی این اتوبان توسط اداره راه و لاین شمالی توسط شهرداری تبریز تعریض و بهسازی گردد. اداره راهداری به تعهدات خود در زمینه تبدیل لاین به سه خطه عمل کرد اما شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است.
علیزاده همچنین از مذاکرات سه جانبه اخیر راهداری، استانداری و شهرداری در خصوص این اتوبان خبر داد و تصریح کرد: در تازه ترین مذاکرات مقرر شده تا زیرسازی مسیر تعریض شده لاین شمالی بر عهده راهداری باشد و شهرداری وظیفه آسفالت و گذاشتن نیوجرسی ها را بر عهده بگیرد که امیدوارم این بار به نتیجه برسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از اجرای اتوبان کنارگذر جدید به موازات این اتوبان در خروجی روستای شادآباد به طول 32 کیلومتر خبر داد و ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از این کنارگذر، از ترافیک اتوبان شهید کسایی کاسته شود.

 

هزینه بالای احداث اتوبان جدید:
علیزاده از بالارفتن هزینه های احداث و نگهداری اتوبان خبر و داد و افزود: در حالی که تا چند وقت پیش هزینه احداث هر کیلومتر اتوبان تقریبا حدود 20 میلیارد تومان بود اکنون این رقم چهار برابر شده و به هشتاد میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: اتوبان تبریز، بازرگان نیز که در حال احداث است تا صوفیان به پایان رسیده و آسفالت شده و تنها دو پل آن باقی مانده است و پیش بینی ما این است که سال آینده در صورت جدیت سرمایه گذار و تزریق اعتبارات لازم به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک برود.

 

محلول پاشی در راهداری جواب نمی دهد:
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم استفاده از محلول پاشی به جای نمک پاشی در سیستم راهداری گفت: این طرح جدید را که شهرداری تبریز مطرح کرده اداره راه و ترابری وقت در سال 1386 به کار بردیم اما در جاده های ما که دارای شیب های متعدد و سرازیری و سربالایی های متعدد هستند جواب نمی دهد. این طرح فقط در جاده ها و شریان ها نسبتا مسطح و صاف و با شیب حداکثر یک درصد جواب می دهد در غیر اینصورت خود به مشکل تازه ای تبدیل می شود.
علیزاده با اشاره به اقدامات و تدابیر این اداره برای فصل زمستان از آماده سازی 650 دستگاه ماشین آلات برای استفاده در روزهای برفی خبر داد و گفت: این ماشین آلات به همراه 1200 نفر پرسنل راهداری در راهدارخانه های استان مستقر شده اند. همچنین 60 هزار تن نمک و شن نیز در انبارهای این اداره دپو شده است.

 

کاهش دو درصدی تصادفات منجر به فوت استان:
علیزاده از کاهش نسبی نرخ تصادفات منجر به فوت استان در طی نه ماهه گذشته خبر داد و افزود: در حالی که در طی سال گذشته میزان تصادفات فوتی کشور حدود 14 درصد افزایش داشته این رقم در استان ما 2 درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی همچنین از نصب و فعال سازی یک صد دستگاه دوربین هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در سطح جاده های استان خبر داد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]